Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Förberedelse för Bankörning | 1, 2 >> 9662 besök totalt |
Hej hopp igen!
Kommer snart åka på bana för första gången i år. Tänkte fylla på med följande vätskor i bilen: Dot5 bromsvätska. 15W50 motorolja. Låter det rimligt? Har även nya belägg till skivorna. Helt nya däck. Något annat som är viktigt som jag har missat? I övrigt funkar bilen fint. Mvh Markus |
||||
Dot5 ska du absolut INTE fylla på med. Det är en silikonvätska och är hör inte hemma på en banbil. Dot 5.1 funkar däremot om det är det du menar. Men det bästa är ju om du fyller på med Castrol SRF eller liknande när du ändå håller på.
|
||||
|
||||
Ja den funkar som vanlig. Men det är onödigt dyr kan man tycka. ATE Superblue Racing kostar bara hälften och är nästan lika bra. Är det AP Lockhead 5.1 du har? |
||||
Har inte inskaffat grejerna än.
Ville höra vad folk tycker innan jag springer och köper fel grejer |
||||
Ett lite billigare (och nästan lika bra) alternativ till Castrol SRF är Motuls RBF 600. Den är dock en DOT4, vad jag minns. Finns en bromsvätske-tråd i Best of-forumet.
/Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Men motoroljan 15W50 verkade okej val eller?
För det är den som ska inköpas först. |
||||
Ett tips är att köra ett tag på däcken innan du tar ut dom på banan. Nya däck med mycket mönsterdjup är lättare att överhetta....
Sen ett VÄLDIGT bra tips, sök o läs i "Sparade trådar" forumet! Finns massa bra att veta där! _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har försökt.
Men jag är verkligen newbie på det här med oljor och bromsvätskor för banbruk. Hur pass viktigt är fabrikatet igentligen på den oljan man köper eller är det värderna som spelar störst roll? Sen det här med bromsvätskor vill jag gärna ha något som funkar för vanlig bruk och lite bankörning. Behöver ju vara värsting grejer som kostar apa. |
||||
ÄR det inte så att man strävar efter att ha så lågt fdot-tal som möjligt på bromsvätskan i just racingbilar? Som jag har förstått det är dot-klassningen en beskrivning på hur bra vätskan är att klara våt kokpunkt. Då vi som åker bana aktivt byter ofat vill man ju ha så hög torr kokpunkt som möjligt. Detta har man enl vad jag hört på de lägre vätskorna, medans de med hög dot-märkning har massa tillsatser mm som försämrar torrkokpunkten?
_________________ /Erik Petersson Seat Leon Cupra ST 4drive -19 Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
||||
|
||||
Ate superblue racing har Per stacke på PEAN SWEDEN. kostar cirka 250:- för litern, den är blå också så det är lätt att se när du kört den igenom hela systemet. kör med den själv och har inga klagomål. ska dock byta till srf då jag har en liter liggandes.Pean sweden når du på www.peansweden.com alternativt 0370-76650 han har även belägg och annat kolla hemsidan...
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Magnus: tänkte byta mina belägg till performance friction samt byta vätska till Castrol SRF, hur tycker du detta upplägg fungerar på din M3:a? Något annat du rekommenderar? Har beställt belägg av PEAN men var kan man köpa Castrol vätskan? Någonstans i Jönköpingsregionen eller södra skåne? Tack för hjälpen! _________________ mvh Philip Lundh |
||||
Motul får du tag på från www.quattro.se och kostar 154kr/l. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Per (PEAN) bor i Skillingaryd, dvs ca 5 mil söder om Jönköping _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Har länge funderat på att beställa men har inte fått tummen ur, tills nu _________________ Rachid Rachid |
||||
okej tack för svaren vet jag lite mera om bromsvätskan.
Men jag är fortfarande osäker på vilket oljefabrikat man ska ha på sin motorolja. Sen räcker 15W50 för bankörning? Kommer ju inte köra flera timmar precis Blir ju typ 15-20min åk när man är ute. Är ju ändå troligen bromsarna som säger ifrån innan. |
||||
Jag tycker absolut att du ska tänka om när det gäller oljan. Vad är det för olja du tänkt dig? Hel eller delsyntet? Mitt tips blir att satsa på en bra klassad helsyntetisk olja. Klassningen är viktig! Kolla din intruktionsbok för riktvärde. Bättre klassning är aldrig fel! Att ha så pass högt kallviscositetsområde verkar dumdristigt. Satsa på en olja med lägre kallviscoområde. 5w50 eller 10w50/10w60 kanske. Castrol har en olja som heter TWS 10w60, den är klassad API SJ/CF ACEA A3/B3/B4. Den bör fungera utmärkt för dig på banan. Biltema har för övrigt en mycket prisvärd olja 5w40 som är högt klassad. Den är tex ett bättre väl än deras 5w50 helsynteiska olja. För klassning och mer info om olika oljor, de flesta du kan finna i sverige, kan du kika lite på den här excelfilen sammanställd av Johan Bondesson på Autopower. http://www.autopower.se/mekartips/_o Tillägg: Din bil är inte helt ovanlig och om motorn är kinkig mot vissa oljor bör det kunna utredas på ett märkesforum för din bil. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Dom jag pratat med tidigare om olja sa att om man har ett så brett område som 10W60 så förlorar oljan sin kvalite mycket snabbare och blir betydligt sämre.
Kommer dock bara ha oljan nu under sommaren. Men varför är det dumdristigt med 15W50? Jag har tänkt köra på helsyntetisk olja. I instruktionsboken står följande : Dom rekommenderar: SAE 5W30, 10W30, 10W40. API: SJ eller SH om bilen körs i högvärme eller som släppdragare rekommenderas följande: SAE viskositet med: 30, 40, 10W50, 20W40, 20W50. API: SJ eller SH Står tex att 5W30 inte rekomenderas för långvarig högfartskörning. Funkar det med 10W40 om man nöjer sig med det? |
||||
Skruva banåkabil Förberedelse för Bankörning | 1, 2 >> 9662 besök totalt |