Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Byta bultcirkel | 4887 besök totalt |
Har följande problem:
Nav med bultcirkel som är 5/100, vilka jag behöver för de bromsar och drivaxlar jag tänkt mig... Fälgar OZ chrono evolution 4/100 , dessa skiljs jag inte ifrån... Det ena jag funderar på är att borra om navet, men vad jag mätt så blir det inget gods kvar mellan "sista" hålen. Går det att svetsa igen detta eller liknande? Hur blir det med balansen och hållbarheten? Det andra alternativet är adapters med försänkta skruvar och pinbullt. Men eftersom min scirocco inte har dom bredaste hjulhus så får 16x7" fälgare med ET 37 knapp plats orginal... Alltså behöver dom vara så tunna som möjligt. Hur tunna kan man göra dem utan att man tummar på säkreheten, dels så att inte gängorna ger sig och dels så att de försänkte skruvarna inte får för lite gods kvar? Navet är ungefär 10mm och det borde väll fungera att göra adaptrarna i denna bredd också? Någon som har erfarenhet/tips eller rekommendationer? Tacksam för svar!!! _________________ Be that machine that works in your hand <- Blir den klar? |
||||
Finns ingen möjlighet att svetsa igen hålen i hjulnaven på fjäderbenet och borra nya håll med rätt bult mönster och gänga?? Men då behöver du även borra om skivornas bultmönster..
Blir lite arbete med det.. Men dom flesta mek. verstäder borde klara det bara dom har en delningapparat till fräs eller pelarborrmaskin.. Då ska inte hålfastheten påverkar nämnvärt.. Har gjort samma operation en gång i tiden fast då på audi nav. Dom är väl nästan identiska med scirocco naven |
||||
Detta går inte då dels så stämmer inte 5/100 till 4/1000 med hål, dvs du kan inte borra 5 hål mellan dom befintliga 4 utan att ett hamnar omlott med ett annat, dessutom är det både 4x100 och 4x108 på fälgarna redan
Möjligheten finns väll, frågan var snarare hållbarhet och balans osv... Spindlar och nav kommer f.ö. från corrado vr6... _________________ Be that machine that works in your hand <- Blir den klar? |
||||
[quote="John I"]
Detta går inte då dels så stämmer inte 5/100 till 4/1000 med hål, dvs du kan inte borra 5 hål mellan dom befintliga 4 utan att ett hamnar omlott med ett annat, dessutom är det både 4x100 och 4x108 på fälgarna redan
Möjligheten finns väll, frågan var snarare hållbarhet och balans osv, märkte du av något negativt med din operation? Spindlar och nav kommer f.ö. från corrado vr6... _________________ Be that machine that works in your hand <- Blir den klar? |
||||
Naven borde du kunna ta från en golf mk3 4bult... Men du får borra om skivorna om du inte vill byta ut dom... Har för mig att det sitter samma hjullager på dom. Tror inte heller att det finns skivor med vr6/gti storlek. Så skivorna får iaf borras om.
|
||||
Att byta nav går tyvärr inte heller byta då det inte är samma storlek och antal på splinesen, detta gör att jag inte kan använda rätt drivaxel av rätt längd... tror jag iaf? Men jag ska iallafall kolla upp det! Tackar _________________ Be that machine that works in your hand <- Blir den klar? |
||||
Hmm så längt tänkte jag inte.... det kan stämma som du säger... men det är ju bara att prova annars... |
||||
Är det inte så att dom lägger igen dom gamla hålen först? Ring och fråga skullman i Åkeryckebruk eller Intera.. värt ett försök? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Skruva banåkabil Byta bultcirkel | 4887 besök totalt |