Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic Type-R -03-SÅLD | 6016 besök totalt |
Det primära användningsområdet för bilen är att frakta mig dit jag ska, men hade jag inte haft tankar om ban-dagar så hade jag valt en annan bil.
Data: 200hk vid 7400rpm 196Nm vid 5900rpm vikt 1320kg med full tank och dryga 100kg förare, 63% fram 205/45-17 Bridgestone RE040 runt om Hjulvinklar: För lite negativ camber fram, går på yttersidan av däcken när man svänger Justeringar: Lättare växelspaksknopp för bättre känsla vid växling AEM kalluftsintag Körd på: Slalombana: Lunda flygfält, Täby Galopp Riktig bana: Sviestad, (Malmby) Planer: Skaffa ett camberjusteringskit (fila bultar?) Montera billiga 15" däck för bandagar Planerade körningar: Mantorp HPC 1:a maj Gelleråsen HPC 18:e juli Förhoppningsvis Nürburgring och Gotland Ring under sommaren. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Fila bultar... Nja, men kanske hålen där dom sitter.
Fast var det inte du som sa att du slutat skruva... Klockren kulbil iaf! Inte lätt val om man skulle vilja ha en framhjulsdriven kulbil... Mini, Civic, Mini, Civic, Mini... |
||||
Jag får väl lämna bort filandet. Valet mellan bilmodellerna är enkelt. Man låter öronen avgöra! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Vad händer om du vrider topplattan ??? Nu vet jag inte om det går, men säg att toppfästet för dämpare/fjäder sitter med 3 bultar med samma avstånd imellan sig, vrid således topplattan "ett hål" ??? På BMW E46 ger det -2 i camber fram - synd bara att jag kom på det ungefär samtidigt som jag sålde bilen
_________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Ett problem med den här bilen är att det finns alldeles för mycket "bolt on-junk" att köpa så ingen gör "quick and dirty-lösningar". _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Eftersom alla snackar om motorljudet i din bil får väl jag dra mitt strå till stacken (även om jag är övertygad om att bilen har mer att bjuda på).
Fick en fin byggfläkt av Mäkinen som jag passade på att hämta när jag var uppe i Stockholm på förrättning. Med mig i bilen hade jag bl.a. vår personalchef Mari (kvinna kring 50, vars enda "bilmerit" är att hon totalskrotat en 2002tii). Eftersom vårt besök drog ut på tiden fick Mäkinen bråttom tillbaka till sitt arbete varvid han drog iväg med ganska bra fart när vi väl skiljdes åt. WOW utbrast Mari, killens bil låter ju som en formelbil!! _________________ /Kristian Elisson |
||||
haha, härliga sulor, placera dom lite taktiskt så borde dom hålla en liten snutt, du kan ju köra försiktigt om inte annat
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Idag har jag provat att köra bilen på däcken som syns tidigare i tråden (Trampio 881) 195/55-15 runt Mantorp. Första reaktionen var att de greppade väldans dåligt direkt ut ur depån, men efter något varv höll det i riktigt bra. Jag körde i en grupp för oss som är orutinerade och under första passet tyckte jag att bilen hade understyrningstendenser, men det var nog egentligen bara att den inte släppte bak lika villigt som med originaldäcken (RE040). Det medförde att jag inte kunde klanta mig lika mycket in i kurvorna och sen korrigera genom att kliva av gasen.
På mitt andra pass tog jag i hårdare och då kändes det som om framdäcken bet tag en bit in i kurvan. När jag hade konstaterat det så gick tempot upp en smula. En notering efteråt är att bakdäcken ser ut att ha gått mycket på ytterkant, men fram kan jag inte se nån skillnad alls mot imorse. Bilen rullade 10 mil på Mantorp, 2 av dem var med en tjej bakom ratten som jag inte vet vem det var, men hon var söt och ville prova... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Vågat, verkligen vågat. Det krävs mer än söt och villig för att få testa min bil. _________________ bmw bmwsson |
||||
Dito! Undra på vilka premisser jag fick testa Lennarts bil en kort sväng... |
||||
Esa,
Din bil är lite svår att byta ut mot en likadan. Såna som jag har dräller det av hos handlarna. Dessutom satt jag med i bilen. Hon körde relativt lugnt även om hon råkade tangera varvstoppet på trean och fyran några gånger. AL, I ditt fall var det nog mest att jag fått för mig att du gillar riktiga motorer. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Nu har jag provat bilen på Nürburgring. Mer om det här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag körde på originaldäcken där då jag hade för mycket annan bråte med mig för att lasta in R-däcken. Precis som på Mantorp kunde jag konstatera att den bara använder yttersidan av bakdäcken i kurvorna och det bör väl åtgärdas om jag inte får för mig att göra mig av med bilen. Ett nytt ljudfenomen har uppstått. Om man svänger åt höger så att man avlastar höger framhjul och det samtidigt är ojämn vägbana så klapprar det nånstans. Det måste undersökas av kunniga människor. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic Type-R -03-SÅLD | 6016 besök totalt |