Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Omkörning på bana -> fråga om att "ta spår" | 2 besök senaste veckan (7419 totalt) |
Vore kul o höra hur ni ser på det här med hur man tar spåret efter att man kört om någon på banan. Jag har två funderingar kring det här:
På banträffar så är man ju väldigt snäll och försiktig och ger extra utyrmme i alla lägen, om man kör om någon så slänger man inte in bilen direkt i spåret framför bilen man precis kört om utan försöker få lite mera avstånd bakåt innan man tar sig in i spåret framför bilen bakom. Det känns dessutom bra IMHO eftersom det sitter lite i ryggmärgen och stämmer överens med hur det är i vanlig körning, att inte kasta sig in i filen för nära framför en annan bil. Om jag däremot vet exakt vem det är i bilen jag kör om, dvs om jag vet att det är någon som kört massor av bana så kan jag "ta spår" tajtare. Men är det någon okänd eller om jag vet att det är en lite grönare banförare så vill jag ge gott om plats för att inte skrämmas helt enkelt. Om man är lite ny på bankörning så är det ju väldigt lätt att få spel av att någon snabb bil kastar sig in precis framför nosen när man har fullt upp med att ta sig runt banan. Och här har jag osäkerhetsfaktor #1. Jag tycker det är svårt att från där jag sitter veta hur nära det upplevs i bilen bakom. Jag kan ibland gå och prata med någon jag kört om under ett pass och fråga om det upplevdes lite obehagligt tajt, både för att försöka få feedback och dessutom kunna be om ursäkt om det upplevdes obehagligt nära (ingen som sagt något negativt än iof). Men sen har jag osäkerhetsfaktor #2. Bara om det är race eller om jag kör om någon jag känner väl. Då är osäkerheten "om jag tar spår nu och alldeles strax bromsar fullt inför svängen som kommer därborta, får jag bilen bakom smack i rumpan då?". Jag vill inte bli påkörd och jag vet att när hastigheten går ner inför kurvan så blir avståndet per automatik mellan bilarna mindre precis som det per automatik ökar när farten ökar (avståndet i tid är lite mer konstant än avståndet i meter). Hur tusan får jag känsla för hur tajt framför jag kan gå in och ändå veta att bilen och föraren bakom kan bromsa tillräckligt utan att hamna i min kofångare? Hur gör ni????????? _________________ Magnus Thomé |
||||
Njaeee... är ju inte ovanligt med flera klasser på banan samtidigt. Är det stor skillnad mellan klasserna så kan ju en hel del omkörningar ske i början av rakan, bara o gasa Om man inte råkar komma ikapp först senare på rakan... Då är man tillbaka till att man vill ta sig tillbaka i rätt spår så fort som möjligt för att hålla tempot.
Men jag är med på resonemanget om man bromsar sig förbi. _________________ Magnus Thomé |
||||
Säger som MaZ.
Själv har jag problemet med att mina bilar alltid går saktare på rakan och hur jag ska kunna visa tydligt för den framför att jag vill om, speciellt när denne inte släpper förbi frivilligt på rakorna utan gasar som det är race och det blir en lucka på 2-4 billängder över rakan. Hur sent är det ok att bromsa förbi? Det blir ju rätt stor fartskillnad in i kurvan när man både bromsar ikapp och förbi in i kurvan och förstår den framför inte att man vill om i övrigt så lär den bli ännu mer överaskad strax före apex när det helt plötsligt är en bil där. Detta gäller både trackday och när man kör typ 5-papp/SLC light. När man gasar förbi på rakan som du gör ska man ha stor marginal innan man går in i spåret och bromsar. Normalt är att man då bromsar tidigare än vanligt och den du kanske kör om är en kurvsnabbare bil som normalt inte åker lika sakta in i kurvan som en effektstark porsche tex. utan har en lite högre lägsta fart vilket gör att du med stor risk får den i bagaget. Se till att den du kör om får plats bredvid dig på asfalten. Själv går jag i princip aldrig ut efter omkörning utan åker tightare spår in i kurvan så den andre får plats på utsidan för att inte riskera något i onödan. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
På vissa gatbilsträffar så kan det vara uttalat förbjudet att bromsa sig förbi in i kurvan eller uttalat "ej att rekommendera" (eller iof för den delen inte kommenterat alls...). Men det har ju den enkla förklaringen att man vill ha marginaler för de som är nyare som ofta inte har tid att ha koll bakåt eller koll om de har fått en ombromsande bil på insidan in i kurvan.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Absolut! Om jag väl känner till den jag kör om så kan jag göra det, även om jag helst vill vara förbi längsledes ganska ordentligt redan vid turn-in. Sen är det bara att lämna plats i bredd ändå. Är det någon jag känner till och jag ser att jag ligger en bit före så kan jag gå tillbaka till "rätt spår" inne i kurvan tex. Om det inte är någon jag känner till så vill jag vara förbi längsledes innan eller minst väldigt tidigt i inbromsningen så att jag ligger tydligt och o-missbar i siktfältet vid turn in, om än i ett tajtare spår med gott om plats för båda sida vid sida om vi legat bredvid varandra. Dvs ge en trygghet för den omkörda att det finns gott om plats både längs o sideldes. Liksom. På BMW-träffarna kör vi ju med blinkersregelskrav, dvs när den framförvarande tycker det känns okej att släppa förbi så lägger han/hon blinkers och kan då släppa förbi mig på innern eller yttern, i en sväng, ja var som helst. Då kör man ju extra försiktigt och lämnar gott om plats men för att kunna hålla tempot måste man ju tillbaka i rätt spår så småningom ändå... Hursomhelst, min känsla att det inte känns bra att "ta spår" strax innan bromspunkten är inte helt fel då EDIT: Jag väntar med bävan på kommentarer från någon jag kört om för tajt eller så, eller, nä, inte bävan, kör hårt och berätta!!!! EIDT2: Har en youtubefilm från en träff där det var rocknroll med omkörningar. Jag la upp den som ett exempel på hur det helst inte ska vara.... men dock var. _________________ Magnus Thomé |
||||
Tycker givetvis inte om att bromsa förbi på trackday men efter att legat efter i flera varv och alternativet är att inte åka så blir det tyvärr så ibland när man lessnar. Jag går alltid upp och visar mig i backspeglarna på den framför överallt så slänger den en blick i dom så vet denna att man finns där ändå blir man inte förbisläppt. Vet inte om det är Egot, att en billig bil kör ikapp eller att man helt enkelt inte tittar i backspeglarna annat än i slutet på rakan och tycker bilen bakom håller konstant avstånd. Tror även att det är vissa gröngölingar som tror det är race och försöker hålla undan.
Detta är vanligast på typ prova på i Linköping och liknande tillställningar. Inte särskilt vanligt på tex. Alfaklubbens banmöten där det lämnas mer hänsyn åt varandra. Edit1 Blinkers är jättebra på trackday för att visa vilken sida man kommer hålla och att den bakom kan passera på andra sidan. Edit 2 Var är filmen? Edit 3 Alfaklubben har breifing efter varje pass så förarna kan träffa varandra utan att sitta gömd i en bil och diskutera lite om sånt. Då blir det lite nklare än över nätet dagen efter. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Jo det skiljer mycket mellan olika arrangörer (och dagsform på vilka som råkar komma till just den träffen också förstås). Ett obligatoriskt starkt klingande förmaningstal som förargenomgång brukar vara ett plus
På vissa träffar så är min CSL exakt som du beskriver, långsammast av alla och ifrånåkt på rakorna men bland de snabbaste i kurvorna där andra blir veritabla stoppklossar... tills det blir rakt igen. Så även jag har upplevt problemet många ggr! Jag tror jag har ganska gott om tålamod å andra sidan. Som jag brukar säga, jag kör gärna fort men jag har inte bråttom EDIT1: Ja till och med obligatorisk blinkers (som låter knöligt) är fantastiskt effektivt och IMHO superbra upplägg! EDIT2: letar upp den EDiT3: Lysande! Borde flera ha!!!!! _________________ Magnus Thomé |
||||
EDIT: Texten ovan skrev jag som programförklaring till videon på youtube. Den är lite PK kanske. Jag känner mig fullständigt bekväm och mycket lugn med att köra som jag gör i videon, inte det minsta konstigt med något i den egentligen. Att kameran sitter på kofångaren ger extra "actionbonusfeeling" i videon. Men jag vill inte propagera för träffar där man har det såhär. Tidningen AMS var "arrangör"! _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag håller mig till att kommentera trackdays då det är det jag har erfarenhet av (dock inte mycket). Min första trackday skedde i USA med brorsans bil. Det var en bokad dag med obligatorisk samling innan för alla förare. Det skapades grupper beroende på erfarenhet hos förarna och ej på bilarnas kapacitet. I min grupp som var gröngölingar fick bara omkörning ske på ett antal utmärkta ställen på banan, i de andra grupperna fick omkörning ske på dessa utmärkta ställen samt på övriga banan OM framförvarande bil gav signal till det.
Man uppmanade alla att ha uppsikt bakåt samt att de med motorstarkare bilar släppte på raksträckorna om de hade snabbare (motorsvagare) bilar bakom sig. Jag tyckte att det fungerade utmärkt i min grupp, alla respekterade varandra och gav varandra utrymme och de med motorstarka bilar släppte om på ett bra sätt. I brorsans grupp var det lite mer prestige upplevde jag och det fanns ett fåtal som inte ville släppa riktigt. I Sverige har jag bara kört på Gotland Ring. Omkörningar sker lite varsom, oftast med kommunikation mellan bilarna genom blinkers eller tydlig förflyttning ur spår. Jag har däremot upplevt att en del kör om där de tycker att det passar dem utan kommunikation. Ingen genomgång hur det skall gå till banan sker vilket jag tycker är märkligt, även om det är en öppen trackday borde arrangören kunna ge direktiv till förarna och säkerställa att de har uppfattat den, det hade gjort att det flöt bättre på banan. Hur fungerar det på övriga banor när det är öppen dag? _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||
Jag tycker det har fungerat väldigt bra på Sviestads öppna träffar. Men självklart så beror det på vilka som råkat vara där just de tillfällena. De träffar som funkat sämst är faktiskt träffar med överlag extremt dyra bilar, jag hade helst sluppit skriva det men så har det varit. BMW-klubbens träffar är ypperliga i samvaron på banan, en oerhört shysst och kommunikativ samvaro IMHO. Allt sett från min plats i verkligheten förstås, jag hoppas att de som kommit till BMW-klubben på sina första träffar på bana känner likadant (även om de oundviklingen var fulla av adrenalin o stress )
_________________ Magnus Thomé |
||||
Filmen visade allt jag inte gillar med trackdays och också varför jag håller mig till racebilar.
Maken till trista tillställningar _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag tycker du skötte dig fint, Magnus. Kanske lite besviken på att Corvetterna var rundningsmärken. Men jag vet att du är snabb.
Själv så bromsar jag alltid i mitt eget spår om jag bromsar förbi. PeO. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
I och med att det var en "bredare" träff som tidningen AMS hade marknadsfört via sina kanaler så var ju erfarenheten och försiktigheten av framförandet av bilarna mycket blandad. Och STOR credit till de som är ovana på bankörning och har vett att köra efter sin egen förmåga - lyssna på magen om hur snabbt som är lagom - även om bilen "ska gå mycket fortare"! Det jag var besviken på var mest upplägget "titta inte så noga bakåt utan håll bara ditt spår konsekvent i alla lägen". Det upplägget funkar dåligt när många tar det extra lugnt i böjarna och gasar fullt på rakorna. _________________ Magnus Thomé |
||||
Bästa träffen jag har varit på med avseende på att kunna köra i egen takt var på Gelleråsen med BMW SC. Då sa Micke Regnell typ "har ni någon efter er på rakan, var tydliga med signaler och släpp förbi dem in i kurvan. Sedan kan ni accelerera ut i egen takt på rakan." Det gick supersmidigt. Bästa jag varit med på.
PeO. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Vad gäller tävling, tycker jag faktiskt att det är lite synd att ingen verkar läsa FIA:s och SBF:s tävlingsregler. Där står det helt tydligt att man, som omkörd-kandidat, inte får hindra omkörning.
Jag varken överdriver eller förenklar. Så står det. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Nar jag korde pa Autolife-traffen pa Mantorp med Miatan i somras gallde det verkligen att se upp infor Mjolby.
Fler ganger an jag kan rakna till blev jag omblast av en Ferrari, Porsche, Lambo eller dylikt i slutet av rakan som sekunden senare stallde sig pa bromsen mitt framfor mig, dar jag normalt sett petar i 5:an och haller full gas 2-3 sek till innan jag ens borjar fundera pa att sakta ner. Sen fick man dras med framfor sig fram till start/mal-rakan dar de brukade forsvinna. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Som ett konkret exempel finns det ingen rätt för ledarbilen "att hålla sitt spår" i en kurva om det finns överlapp. Detta är ju en vanlig missuppfattning. Ska man köra defensivt gäller det alltså att bestämma sig för det rätt långt innan kurvan, vilket är lite finurligt eftersom man då kanske tvingas ta en sämre ingång till kurvan än den jagande, vilket kan straffa sig nästa raka. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Omkörning på bana -> fråga om att "ta spår" | 2 besök senaste veckan (7419 totalt) |