Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-05-01 HPC-bankörning på Mantorp | 1, 2 >> 10055 besök totalt |
Nu har jag kört på Mantorp för första gången och träffade några människor härifrån. Det var en salig röra av bilar mestadels från Japan, men även en hel del Ford av olika modeller. De flesta Fordarna hade tilläggsnamnet Cosworth, förstås. Jag hade glädjen att följa en Sierra med det namnet under ett flertal varv. Han sa efteråt att han hade cirka 280-290hk så det kanske inte var så konstigt att jag inte kom om på långrakan.
I mitt tycke är dock Mantorp inte någon speciellt skojig bana. Den har på tok för långa raksträckor och en del kurvor som är alldeles för snäva för att roa mig. Egentligen var det bara två vänsterkurvor som kändes riktigt kul; krönet och startkurvan. Där kunde man känna sidokrafter i bilen. I viss mån är även utgången av Parisen och vidare genom chikanen ett trevligt parti, men där var det inte ofta jag fick välja tempo själv pga framförvarande bilar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag körde också för första gången på den banan, tyckte också att man kom i aldeles för höga farter, kom upp i 200 i rakan. Och att bromsa till 100-110 sen är inte kul. Annars var dem andra kurverna rätt oki.
Azenis däcken kändes oki, 100X bättre än gatdäck, men tyvär inte lika bra bett som yokosar, men det hade jag inte räknad med heller. _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||
Det är väl inte den höga hastigheten som är problemet och att sedan få bromsa riktigt hårt på gränsen, det är väl lite av det allt dethär handlar om med banköra... Eller? Däremot att det ska vara så långa transportstreckor (läs: rakor) mellan det skojjiga (läs: kurvorna) är jag inte så road av heller. Men 200 ...Det hade jag varit jättenöjd med...själv kanske man kommer upp i 170 max... om man inte tar med Saaben i min signatur. Med den kan jag tänka mig att det gick 230 ngt... I STCC åker ett team jag inte vill nämna vilket pga förstroende, ca 212 km/h enligt loggingen. |
||
Jag försökte undvika att ta ögonen från alla andra bilar på banan, men nånstans runt 190-195km/h hamnade mätaren på innan jag började bromsa på långa rakan. Då körde jag med lägre däck (195/55-15 istället för 205/45-17) än original så mätaren visade inte rätt.
Farten bekymrar mig inte så mycket utan det är som Andreas säger mest bara tråkigt att vänta på att få bromsa. Det är G-krafter jag vill ha och såna är det inte mycket av när man accar rakt framåt med en standardbil. Bromsa och svänga däremot! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Supersköj!
Det var dock den korta sträckningen vi fick köra, vet inte varför... var kanske inte så dumt att skippa långa sträckningen - det var tillräckligt med transportsträckor ändå Så nu kan även jag kryssa för "Kört på mantorp" Men varför hade dom gjort ett krondike av lecakulorna i mörby-kurvan - bromsade ner till krypfart (nja, kanske inte alltid) av rädsla för att bilen skulle bli begravd i lecakulor om man hamnade 1cm utanför banan. bara för att ta resten av kurvan med 4 skrikande däck Mjölby var inte så snabb där, men attans så skoj den blev Krönet F2 Depåkurvan Startkurvan Paris men ändå Chikan det finns lite bilder på min slöa internetlina http://www.ghoofy.com/bilder/mantorp focus var inte alltid jättebra /ola edit: kurvnamnförvirring utplånad, övrig förvirring få vara... _________________ Ola Gustavsson |
||
När jag var där o kollade så var det iaf långa sträckningen som det kördes på Du kanske tänker på romkurvan? den har varit avstängd läääänge. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||
Ja, det gick inte lite bromsar på mantorp fy tusan. Sedan körde man ju slut på dom splitt nya indysport däcken. Tog bara halva dan oxo Så man stog o mekade däck sen o drog ut igen med nya friska tag med toyo proxies
_________________ Johan Vikström |
||
Får hålla med Maleky... massa transport sträckor sen så tvär dog bromsarna helt utan förvaning efter långa rakan där jag har över 200 blås med subban... men de gick som tur va... tacka vet jag handbroms....
Kanon bra dag ..men dyr, nu blir de nya skivor & ok runt om MVH _________________ Jonas West |
||
Lite frågvis här... Vad hade du för belägg? Kylluft? Har inte din bil fyrkolvs aluok redan som standard? Handbroms?! Hinner man med det har man bromsat för tidigt! |
||
Visst lite för långa transport sträckor, men de motorstarkare bilarna skall ju ha en chans också
Mjölby kurvan gillade jag så där... ny bil för mig och bromsarna var i minsta laget... Men krönet var underbart, det var bara att hålla stumt hella vägen genom kurvan...LOVE IT. Likadant med mål kurvan innan parisen... Chikanen var en liten utmaning må jag lova...var det inte att ta kurvsen på rätt sät så var det att bromsa mycket för slö framförvarande bil.. Hadde hygglig fart igenom den nästan 90km/h Jobbig blev hårnålen då jag fick dåligt med soppa, bilen började rycka... Mantorp bjöd på sköna omkörningar i kurvorna, det gillar jag. _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||
Jag har en 95:a så jag har små bromsar & enkolvs ok & jag har svårt att tro att de bara var mitt fel då det hände redan på 3 varvet & jag hade långsammare bilar framför mig hela tiden så jag hade aldrig "race" tempo.. bromsvätskan var ny skivorna frächa men beläggen av dåligt märke...
& jag bromsa väl ganska tidigt.. men jag måste säga att när de väl hände så kändes de som att tiden stod still, jag han med en massa saker ... _________________ Jonas West |
||
Typiskt att man bromsar länge när man har långsamma bilar framför, illa för bromsarna.... _________________ Pär Hylander |
||
Typiskt att man bromsar länge när man har långsamma bilar framför, illa för bromsarna....[/quote]
De har du kanske rätt i .. men tycker fortfarande de var alderles för tidigt.. & det var tyvärr nära att jag skrynkla lite plåt .. men de löste sig... Och att de gav upp utan förvarning, i kurvan innan så kände jag ingen fade ..inget alls... _________________ Jonas West |
||
Det var kul att få köra långa slingan även om det stundtals var lite vilt på banan.
En liten filmsnutt som sammanfattar dagen rätt bra. Hej å hå 20 MB VCD _________________ /Klas Pihl |
||
hehe hmm tror det är min bil på filmen Hade ju köpt dom är indysport rally slicksen. Dom greppa inte speciellt bra alls och bilen blev bra lätt i röven. Men man är ju van vid o köra lite med förställ sen vintern så man försökte ju ha lite kul istället men speciellt fort gick det inte
_________________ Johan Vikström |
||
Körde så säkert jag kunde hela dagen. Bromsade mycket tidigare än jag behövde innan varje kurva. Var bara en gång jag hade råkade gå in för fort i en kurva så jag höll på att sladda av banan men jag lyckades styra upp den till slut. Trodde jag skulle hamna i gräset först. Det var Krönet kurvan. Sedan var det ju då chikanen som erbjöd en att kasta i den lite som man gör med rally bilarna eftersom mina däck hade så mjukt gummi och dom gånger jag ansåg det "safe" att göra det så gjorde man ju det. Hade han legat närmare mig eller om det varit fler runt omkring hade jag nog avstått. Däcken släppte för övrig loss från regummeringen så det var slut åkt kring 15 tiden. Slängde på toyo proxiesarna o körde några varv o då sladdade inte baken nått längre Kanterna på däcken var aldeles för mjuka, skulle gissa det har att göra med att min bil väger alldeles för mycket för dom där däcken.
Sedan om det var nån gång som någon tyckte jag var vårdslös så var det inte med mening _________________ Johan Vikström |
||
Eftersnack 2004-05-01 HPC-bankörning på Mantorp | 1, 2 >> 10055 besök totalt |