Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hög kolvätehalt (HC) vid besiktning | 2 besök senaste veckan (6484 totalt) |
Var till bilprovningen idag.
Co och Lambdavärde var helt ok. HC var vid första kontrollen för högt. (över 400) Vid förhöjd tomgång var HC 25 Efter provkörning och varmkörning mättes denna igen. Värdet var bättre till att börja med men vandrade uppåt. Vi slutade mäta innnan det blev för högt. Nu till min fråga. Vad påverkar detta? Kolväten vart kommer dessa ifrån? Är det oförbränt bränsle? Sliten motor? Vevhusventilation? Finns det någon kur mot högt HC _________________ Stefan thull Leksand |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Bilen är min Golf VR6 Syncro -96
Jag har vart in 2år nu med detta problem men det har blivit löst på nått bra sätt. Så det verkar inte vara något problem för mig att besikta. Jag tänkte mer på om man någon gång skulle sälja bilen och att nya ägaren inte får igenom bilen pga. detta. Det tycker inte jag är rätt då det antagligen är kamaxlarna som bidrar till detta. Tomgången ligger nu på ca 750-800V/min och då går den rätt oroligt. Redan vid 850-900V/min verkar den gå bättre. Tyvärr justerar man tomgången via databoxen så det är inget jag kan göra. Ska åka till en kompis o kolla lite vilket värde det blir vid lite högre tomgång. Blir det bättre så får man väl åka till VAG å fixa detta. _________________ Stefan thull Leksand |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
HC är delvis förbrända eller oförbrända kolväten.. kan vara bränsle eller olja.. det som kan vara orsak till högt HC är slitna tänddelar vacumläckage sliten motor/igensatt vevhusventilation. på din bil verkar det som om att det är dålig förbränning på tomgång. jag antar att om du slänger ett öga på på Co2 så ligger det ganska lågt på tomgång, och ligger högre på förhöjd tomgång. därför tror jag att en service av tänddelar vore på sin plats. ( om inte dett är nyligen gjort) gör rent tomgångsmotorn och kolla vacumläckor.. kolla så att spjällägesgivaren fungerar så tomgånsmotoren verkligen kompenserar. har man problem med att motor förbränner olja så brukar ett oljebyte vara på sin plats. annars kan man fula igenom bilar. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Vassa kammar brukar ge dessa problem. På Opels C20XE (Kadett 16 v mfl, 150 hk) går det att ha aningen vassare kammar men sedan sticker HC-värdet i höjden.
Har du några VR6-kompisar med liknade kammar? har de i så fall problem de med? Fräsch olja gör större skillnad än man kan tro om man ligger nära gränsen. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Den oroliga tomgången började efter att jag monterat Schrick insuget + chip och kamaxlar.
Men det kan mycket väl vara en vakum läcka. oljan byttes innan den ställdes av i novrember sen har den bara stått i ladan sedan dess. Nu är ju bilen godkänd så det är inget akut problem. Får ta tag i detta lite senare. Tackar för alla tips. _________________ Stefan thull Leksand |
||
kammar med mkt overlaap är hopplöst.. det spottar igenom så mkt på lågvarv så HC drar iväg..
när LMM pajjar på dessa bilar märker man det omgående de går illa som fan.. och lambda borde oxå märkas på bilens gång.. på låglast under 3500 varv.. med de seriösa fyrgasmätarna går det att mäta lambdans funktion.. fick till en Opel idag där HC låg på gränsen, vacumet till vevhusventilationen togs bort.. inga vevhusångor in i motor och lite högre tomgång.. sänkte HC med 50-60ppm _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
Tänkte bara bekräfta vad som sagts, vassa kammar ställer till det med sottal. Man maärker det även genom att så fort varvtalet går upp så kammen börjar jobba bra så går siffrorna ned.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Nille på Ultramotor har justerat styrboxarna på några liknande motorer med kammar och insug, ska inte vara något som helst problem att höja upp tomgången 100-200 rpm _________________ Roland Johansson |
||
Skruva banåkabil Hög kolvätehalt (HC) vid besiktning | 2 besök senaste veckan (6484 totalt) |