Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hög kolvätehalt (HC) vid besiktning
2 besök senaste veckan (6484 totalt)
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246


Trådstartare
Var till bilprovningen idag.
Co och Lambdavärde var helt ok.
HC var vid första kontrollen för högt. (över 400)
Vid förhöjd tomgång var HC 25
Efter provkörning och varmkörning mättes denna igen.
Värdet var bättre till att börja med men vandrade uppåt.
Vi slutade mäta innnan det blev för högt.

Nu till min fråga.
Vad påverkar detta?
Kolväten vart kommer dessa ifrån?
Är det oförbränt bränsle?
Sliten motor?
Vevhusventilation?

Finns det någon kur mot högt HC

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



Japp, kolväten är oförbrännt bränsle.
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Slå i ca 20% Etanol i tanken före besiktningen.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17412



Jag fixade det på en BMW genom att serva den, dvs byta olja och stift. Stiften hade bara gått 1500 mil, men det märktes på motorgången att jag hade bytt dem.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246


Trådstartare
Bilen är min Golf VR6 Syncro -96

Jag har vart in 2år nu med detta problem men det har blivit löst på nått bra sätt.
Så det verkar inte vara något problem för mig att besikta.

Jag tänkte mer på om man någon gång skulle sälja bilen och att nya ägaren inte får igenom bilen pga. detta. Det tycker inte jag är rätt då det antagligen är kamaxlarna som bidrar till detta.

Tomgången ligger nu på ca 750-800V/min och då går den rätt oroligt.
Redan vid 850-900V/min verkar den gå bättre.
Tyvärr justerar man tomgången via databoxen så det är inget jag kan göra.
Ska åka till en kompis o kolla lite vilket värde det blir vid lite högre tomgång.
Blir det bättre så får man väl åka till VAG å fixa detta.

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



Kör du med trimmkamaxlar?
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Thullen skrev:
Var till bilprovningen idag.
Co och Lambdavärde var helt ok.
HC var vid första kontrollen för högt. (över 400)
Vid förhöjd tomgång var HC 25
Efter provkörning och varmkörning mättes denna igen.
Värdet var bättre till att börja med men vandrade uppåt.
Vi slutade mäta innnan det blev för högt.

Nu till min fråga.
Vad påverkar detta?
Kolväten vart kommer dessa ifrån?
Är det oförbränt bränsle?
Sliten motor?
Vevhusventilation?

Finns det någon kur mot högt HC


HC är delvis förbrända eller oförbrända kolväten..
kan vara bränsle eller olja..

det som kan vara orsak till högt HC är
slitna tänddelar
vacumläckage
sliten motor/igensatt vevhusventilation.

på din bil verkar det som om att det är dålig förbränning på tomgång.
jag antar att om du slänger ett öga på på Co2 så ligger det ganska lågt på tomgång, och ligger högre på förhöjd tomgång.

därför tror jag att en service av tänddelar vore på sin plats. ( om inte dett är nyligen gjort)
gör rent tomgångsmotorn och kolla vacumläckor..
kolla så att spjällägesgivaren fungerar så tomgånsmotoren verkligen kompenserar.

har man problem med att motor förbränner olja så brukar ett oljebyte vara på sin plats.



annars kan man fula igenom bilar.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Trasig lambda eller LMM.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Vassa kammar brukar ge dessa problem. På Opels C20XE (Kadett 16 v mfl, 150 hk) går det att ha aningen vassare kammar men sedan sticker HC-värdet i höjden.
Har du några VR6-kompisar med liknade kammar? har de i så fall problem de med?
Fräsch olja gör större skillnad än man kan tro om man ligger nära gränsen.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246


Trådstartare
Den oroliga tomgången började efter att jag monterat Schrick insuget + chip och kamaxlar.
Men det kan mycket väl vara en vakum läcka.
oljan byttes innan den ställdes av i novrember sen har den bara stått i ladan sedan dess.

Nu är ju bilen godkänd så det är inget akut problem.
Får ta tag i detta lite senare.

Tackar för alla tips.

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



kammar med mkt overlaap är hopplöst.. det spottar igenom så mkt på lågvarv så HC drar iväg..

när LMM pajjar på dessa bilar märker man det omgående de går illa som fan..

och lambda borde oxå märkas på bilens gång.. på låglast under 3500 varv..

med de seriösa fyrgasmätarna går det att mäta lambdans funktion..



fick till en Opel idag där HC låg på gränsen, vacumet till vevhusventilationen togs bort..
inga vevhusångor in i motor och lite högre tomgång.. sänkte HC med 50-60ppm

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Tänkte bara bekräfta vad som sagts, vassa kammar ställer till det med sottal. Man maärker det även genom att så fort varvtalet går upp så kammen börjar jobba bra så går siffrorna ned.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5131



Thullen skrev:
Den oroliga tomgången började efter att jag monterat Schrick insuget + chip och kamaxlar.
Men det kan mycket väl vara en vakum läcka.
oljan byttes innan den ställdes av i novrember sen har den bara stått i ladan sedan dess.

Nu är ju bilen godkänd så det är inget akut problem.
Får ta tag i detta lite senare.

Tackar för alla tips.


Nille på Ultramotor har justerat styrboxarna på några liknande motorer med kammar och insug, ska inte vara något som helst problem att höja upp tomgången 100-200 rpm

_________________
Roland Johansson
Citera
Thullen
Leksand
Här sen Jan 2003
Inlägg: 246


Trådstartare
Ja tänkte ja skulle ringa till Gunnar på Forssbergs å höra vad man kan göra.
Det är han som hjälpt mig med chipet.
Men Nille är också ett alternativ.

_________________
Stefan thull Leksand
Citera
Skruva banåkabil
Hög kolvätehalt (HC) vid besiktning
2 besök senaste veckan (6484 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande