Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racingsimulatorer Vilken ratt ska man köpa? | 1 besök senaste veckan (9136 totalt) |
Funderar på att köra lite simulator framöver med polarna.
En första fundering gäller vilken ratt som rekommenderas. I första läget kommer vi köra via PS3 och framförallt GT5 spelet. Ska man ha Logitech G27 eller är det någon annan ratt som gäller idag? har tittat lite på Fanatec GT2 ratt..är denna ok? Tacksam för tips |
||||
Jag har kört en del med både G27 och Fanatec CSR. Hade en lånad G27:a jag var väldigt nöjd med men när jag skulle köpa egen ratt blev det en Fanatec CSR + Elite-pedalerna för att jag ville kunna spela på Xbox:en också (G27 fungerar inte på Xbox).
Med facit i hand så har det blivit väääldigt lite Xbox-spelande så den biten kändes inte så viktig för mig personligen. När jag började köra "riktiga simulatorer" på PC så kändes vad Xboxen hade att erbjuda inte så attraktivt längre. Men jag är väldigt nöjd med ratten och tycker den och G27:an är ganska likvärdiga. Däremot så är pedalerna till Fanatecen i en helt annan liga än G27-pedalerna även om de inte är direkt dåliga. Så bottom line: Enligt mig, ska man köra Fanatec så ska man gå "all-in" och köpa vettiga pedaler också. Annars är prisskillnaden inte riktigt motiverad. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||
Jag körde G25 förut. Sedan brann den och då köpte jag en Fanatec GT3 RS VII.
Kompletterade G25-pedalerna med loadcell. Loadcellpedal är riktigt trevligt. Angående rattar vet jag inte. GT3 eller G25 är nog mest personlig preferens. Man kör nog inte fortare med någon. G25 har mycket bättre byggkvalitet... _________________ |
||||
Om man köper G27 eller Fanatec spelar nog inte så stor roll när det kommer till ratten (CSR Elite borträknat, vilken borde vara ett ganska självklart val om det är de pengarna man försöker spendera).
Däremot så har Logitechs pedaler en stor nackdel i att de saknar loadcell. Nu har jag, likt Niklas, uppgraderat mina Logitechpedaler med en loadcell från APElectrix.com. Skillnaden i både känsla och varvtider har varit påtaglig. Fanatec Clubsportpedaler är de jag känner att jag vill ha. När det kommer till ratten så känner jag mig nöjd med min gamla G25a. Den enda rimliga uppgraderingen är just en CSR Elite. |
||||
Vill hävda att T500 RS är högst rimlig också. Kan få en för 2600 papp vilket är billigt eller 3200 om du vill ha F1 ratten i stället. Gick för den själv nu är jag här och letar standardratt att montera på som komplement. F1 ratten är extra trevlig då du då får paddlar som följer med ratten men annars så är nog en rund standardratt mer universell och närmast ett måste om du ska drifta
Helt annan byggkvalitet och prestanda än G27 och Turbo S. G27 kommer visserligen med växelspak som väl fungerar hjälpligt. Får budgetera en tusenlapp till för TH8 RSn men tycker fortfarande den är mer prisvärd än G27n sedd till vad man får för pengarna. Officiell ratt för GT 5 och således fungerar även TH8 RS shiftern i GT5. Dock gällande total PS3 kompabilitet så tror jag nog Logitech fortfarande har lite bredare stöd. Har haft de flesta Fanatec rattar modeller upp till Turbo S och alla Logitech rattar utom DFP GTn tidigare. De spelar i en lägre division. Clubsport pedalerna som nämnts tidigare är riktigt bra dock gällande precisionen. load cell underlättar absolut. Bekantar mig fortfarande med min F1 integral T500RS men gillar skarpt känslan av pedalerna. Egentligen bara CST pedalerna av de jag ägt som jag tycker kopierar de verkliga pedaler jag haft kontakt med. Men det inbegriper inte så värst mycket racemoddade vidunder . Tror nog jag kommer kunna bygga upp riktigt bra muskelminne med dessa. Finns loadcell mod även för dessa pedaler under utveckling. Dock så har de tyvärr bara vanliga potentiometrar för gas och broms. Hade gärna sett att de körde med sina H.E.A.R.T sensorer istället då det är äcklig precision i ratten. Clubsport går ju att köpa separat också om man blir jäkligt biten den är bra absolut. Pedalerna på T500RS eller till och med G25/G27 duger nog för de flesta dock. DFP GT pedaler kan nog fungera om man kör med ABS i GT 5 också men ska du köra mer PC simmar så räcker de knappast till. DFP GT skulle jag rekommendera som prova på annars T500 RS om du vill satsa seriöst och klarar dig utan 360 stöd. _________________ Pär Öqvist |
||||
Jag har en G27 och gillar pedalerna skarpt men tycker ratten är lite sisådär....
Men passar T500 Rs ratten med mina G27 pedaler då alltså? Har länge tänkt köpa en ny ratt då jag börjat lira mer RF och sånt iställt för dom gamla STCC spelen och tycker inte känslan med G27an uppnås till 100% i RF till skillnad mot T500an som jag faktiskt provat med... _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3 Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2 Tidigare Racingbil: Volvo 855 |
||||
Finns det någon ratt som inte enbart har 900graders styrutslag? Jag menar, vilken racebil har 2.5 varvs utslag? De flesta bilar jag kör i GT5 är ju ändå rena räserbilar och inte standardvagnar och vilken LeMans, F1 osv har mer än säg, 200grader?
_________________ Daniel Borgström Yamah YZF-R1 2009 Toyota iQ 2010 Varv på Ringen: 50 BTG 8:48 |
||||
Även på Logitechen ställer du hur mkt rattutslag du vill använda. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Är inte det en inställning man gör i kontrollpanelen? Då borde väl inte spelet spela någon roll, eller? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
_________________ |
||||
Det går att ställa in rattutslag på T500RS 270/360/560/900/1080 har jag för mig är stegen man har att tillgå. Har för mig att GT5 ställer in detta automatiskt så är inte hundra på att det fungerar med just GT5.
Vill minnas att det fungerade med Fanatec Turbo S med dess OSD men hade inte så stor nytta av den funktionen då som sagt GT5 justerar steering lock efter verkliga värden. Mycket smidigt i allmänhet att kunna justera när man är i liret speciellt på konsol. Fanatec, Thrustmaster och Logitech sätter stops med force feedback så på PC kan du i regel få allt från runt 90-900. På T500 RSn är det 40-1080. 40 ska väl va för outrun kanske där körde man 70 har jag för mig med G27an . Tror inte det finns någon adapter så du kan koppla G27 pedalerna till T500RSn för konsol. Det går dock att skaffa en leo bodnar kabel som höjer upplösningen och gör G27 som standalone om du inte vill ha G27n inkopplad vid sidan om för PC. Men tror inte många föredrar G27 pedalerna över T500RSn det är väl snarare Clubsport och dess loadcell som många föredrar. T500 RSn landar väl under 5000 med TH8RS shiftern just nu har gått ner en hel del i pris. När det gäller Fanatec så blir det dyrare. CSR Elite måste du ju ha åtminstone men då är du uppe i 499 euro utan pedaler och växelspak. Deras växelspakar är mer G27 klass än TH8RS klass. Alternativet är möjligen G27 plus ex Clubsport pedalerna. Finns en del andra alternativ med load cell men de flesta rena lösningar är dyrare. Finns loadcell moddar för både G27 och T500RS. Dock med loadcell så är de förbrukningsvaror så det blir lite högre underhållskostnader. _________________ Pär Öqvist |
||||
Racingsimulatorer Vilken ratt ska man köpa? | 1 besök senaste veckan (9136 totalt) |