Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Justering av tändnings kurva? | 1477 besök totalt |
Halloj.
Börjar med att säga att tändningen är elektronisk. Tittade lite hur mitt tändsystem är konstruerat på MBn och såga att motorn har en möjlighet att ställa fördelar huset för senare / tidigare tändning! Alltså samma som på en tvåtakts motor! (och där kan man ju få 20+km/h om man kan sin grej ) Så frågan är ju: En sådan här "special" motor, har den möjligt vis "gömmda" hästar i tändnings kurvan?? BMW M3e30 gubbarna får gärna komma med förslag oxå _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
Det skulle förvåna mig om det gjorde nån skillnad på din bil. Testa! Vrid på fördelaren och kolla med tändinställningslampa.
Vet att på vissa VW av liknande åsrmodeller kompenserade styrdatorn om man vred fördelaren, så länge man inte vred den helt åt skogen fel såklart. Så det blev ingen skillnad. På många bilar funkar det dock att tanka bränsle med högre oktan och höja tändningen. Kan ge en och annan hästkraft, definitivt inga 20 km/h i toppfart. Principen är ungefär samma som när man chippar sugmotorbilar, eller skruvar tvåtaktare. _________________ Ny kulbil i garaget. |
Din MB från 92 borde abolut ha datorstyrd tändningstid, det sitter säkert någon slags bosch motronic i bilen. Det enda fördelaren gör i dessa är att se till att gnistan kommer till rätt cylinder, det är datorn som styr när genom att skicka en puls till tändspolen.
Givetvis går det att ställa tändningen på dom också, men då får du pilla i tabellerna i databoxen. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
Skruva banåkabil Justering av tändnings kurva? | 1477 besök totalt |