Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Skyddsbursbygge och allt därtill | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13 >> 41 besök senaste veckan (252585 totalt) |
Visst är det så , dock råkar jag känna killen som svetsat i buren i din bil jävligt bra _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Ofan de säger du=) undra om han vill se hur det såg ut när taket försvan hur svetsarna såg ut......Men de blir det ordning och reda nu med tigen. _________________ Mikael Engblom |
||||||||
Har läst nya TR, men kan inte hitta detta. Vet du vilket kapitel det står i?
Vad gäller stag från buren till rattstång så verkar det iaf vara OK, förutsatt att kalssreglementet inte säger annat. _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||||||
TR 5.8.3.2.2.5 Tvärgående stag (skiss 253-26 till 253-30):
Tvärgående stag i huvudbågen eller mellan bakåtstagen får användas för montering av säkerhetsbältets infästning i överensstämmelse med TR 5.6 (att använda demonterbara rörkopplingar i detta stag är förbjudet). För stag som visas i skisser 253-26 och 253-27 gäller att, vinkeln mellan tvärstaget och stödet ska minst vara 30 grader. Tvärgående stag monterade i främre bågen, får inte inkräkta på utrymmet för besättningen. Staget ska monteras så högt som möjligt, men får inte vara högre upp än högsta delen på instrumentbrädan. För bilar som är homologerade av FIA fr.o.m. 2007-01-01, ska staget vara placerat över rattaxellagringen. Racing och Rallycross: Styrkolonn och/eller rattstång får monteras i tvärgående stag om inte annat anges i klassreglemente. Detta är också tillåtet i vissa nationella klasser även i Rally. Se resp. klassreglemente. _________________ Kjell-Åke Nejdeby |
||||||||
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek Som du hittar här: http://www.sbf.se/sportgrenar/racing |
||||||||
Nu var det väl inte rattstången som Sebastian syftade på, utan förstärkningsplåtar mellan bur och a-stolpar i bilen som Babbe hade läst skulle vara tillåtna med nya reglementet. _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||||||
|
||||||||
Hmm, det där var inte speciellt mycket tydligare tyckte jag. Det var ju tillåtet att svetsa buren där den låg an mot karossen tidigare, här i den nya texten står ingenting specifikt om att lägga till plåt mellan kaross och bur/sträva.
_________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||||
Det är möjligt att jag störsänder och det är annan text som styr/har styrt möjligheterna att lägga extraplåtar mellan kaross och bur. Att söka här på Rejsa kan nog ge lite tips om historiken. Edit: Gammalt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lite mindre gammalt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Så det verkar som just regeltexten inte ändrats på länge. Förvirringen består. |
||||||||
Har lite frågor ang. förstärkningsplattor och infästning.
1. Hade tänkt mig att slippa svetsa något i bilen och undrar över lösningen på bilden Saxat från SBFs text: För skiss 253-52 behöver förstärkningsplattan inte vara svetsade till karossen. Tolkar jag det rätt då om man kör en platta under bilen, en platta på insidan på golvet och sen fastsättningsplattan i buren och bult genom allt så är det OK? 2. Sen undrar jag lite över infästningen i bakre hjulhusen. Bild nedan: Här behöver man inga förstärkningsplattor då alltså? Räcker med att svetsa buren på en 60cm2 platta som sedan bultas i karossen? 3. Demonterbara förbindningar överensstämmande med skisserna 253-37, 253-40, 253-43, 253-46, och 253-47 är endast tillåtna för att tillägga valfria strävor och förstärkningar beskrivna i art.TR 5.8.3.2.2. Jag skulle vilja göra min bur så skruvbar som möjligt men ändå få den OK enligt SBF reglementet. Således tänker jag mig rörhylsor för infästning av bakåtsträvor i huvudbågen. Tolkar jag det rätt att det är en OK lösning och att 253-41 föreställer en rörhylsa och är godkänd som en demonterbar lösning även på obligatoriska strävor? |
||||||||
Hej.
Håller på och svetsar in en bur i min Mitsu Evo 3 som jag tänkt börja köra lite bana med. Men till frågan: Försökt läsa mig till vart bakstöttorna ska ansluta i karossen, och inte hittat något. Tittar man på bilder så är det ungefär 50/50 med folk som ansluter mot stötdämpartornen bak och på hjulhusen bak. Hjulhusen blir ju mycket enklare iochmed att jag måste ha en brandcell mot bagaget då jag ska ha soppatank och pump där. Annars måste jag göra genomföringar för 6st rör. Tips, ideer? MVH O _________________ Olle Engberg - Svetsar alu,rf och svart, hör av er 0702 58 06 34 |
||||||||
Jag har inte läst på just nu, men vill minnas att bakre begränsning är krängningshämmarfästet, längre bak får man inte dra rören. Sen är det ju vissa vinkar på rören som styr, så att baksträvorna inte blir för brant ner, såvida man inte har en bil där det är omöjligt att följa reglementet (typ min Datsun), där får man anpassa efter bilen och får dispans om man pratat med sin SBF representant. Annars är det ju ganska fritt fram att välja själv sålänge det ser ut som skisserna. Men ofta vill man ju ha fästpunkterna i stötdämpartornen då man får ett stabilare chassie. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||||
Det viktigaste är att sätta buren i en stark del av karossen, helst en punkt som tar upp kraften från hjulupphängningen, vanligen stötdämpartornet, för att göra karossen starkare. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Sista stycket i TR 5.8.3.1 Grundutförande Bakåtsträvorna ska vara anslutna till huvudbågen vid taklinjen och i närhet av bågens yttre böj, på båda sidor av bilen, tillåtet med demonterbara anslutningar. Dom ska vara anslutna till huvudbågen med en vinkel på minst 30 grader mot vertikallinjen, riktade bakåt och följa invändig sidopanel så nära som möjligt. TR 5.8.3.2.5 Tilläggsbestämmelser: I längsled får skyddsburen inte sträcka sig längre än mellan övre monteringspunkten för främre och bakre hjulupphängningen som bär den vertikala kraften (fjädrar och stötdämpare). Tilläggsförstärkningar som överskrider ovanstående begränsningar är tillåtna mellan skyddsbur och infästningspunkter för den bakre krängningshämmaren i karossen/chassi. _________________ Kjell-Åke Nejdeby |
||||||||
Hej,
vänder mig till expertisen här och frågar ang. vinklar och rörnotchning . Slet mitt hår i helgen men lyckades inte få till det. Det är bakåtsträvornas anslutning i huvudbågen. Dom ska ju anslutas i närheten av taklinjen. Snyggast och smidigast blir om man kan ansluta dom mitt i radien på huvudbågen. Problemet som jag då inte förstår hur jag ska lösa riktigt är att bakåtsträvan dels lutar ner mot golvet (typ 30grader) men samtidigt även ut ett antal grader mot fönstret så att säga. Samtidigt behöver notchen även kompenseras för att den går mitt i en radie på huvudbågen. Hur fasen ska man tänka här?! Använder Tubemiter men lyckades inte få till någon bra vinkel alls som funkar. Hjälp! |
||||||||
Hittat en beg bur, men blir inte riktigt klok på vad som är godkänt när det gäller demonterbara strävor.
I detta fall så är alla stag demonterbara med FIA infästningar. Ex dörr strävor, kryss staget i taket. Huvudbågen är även skruvad bortsett från golv så är den skruvbar vid B-stolpen och sedan från B till bakre fjäderbenstorn. Värt att spara sig den tiden eller bör man köpa och bygga en helsvetsad? _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||||
Hur bra/anus resten ser ut låter jag andra kommentera, men när triviala regler/råd är missade så kan man börja fundera över resten. Kopplingarna verkar vara valda för att underlätta svetsningen? |
||||||||
De borde jag kanske nämnt att den delen då kapas bort. I mina ögon fyller den ingen funktion och i tillägg så är den ivägen. Men det övriga vore synpunkter värdefulla. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||||
Ingen som har en åsikt huruvida den gröna buren är godkänd för ex TA, drifting, racing etc?
Det enda jag finner på som information på sbf är att svets ändarna ska va godkända och rätt skruv. _________________ Marcus Gustafsson Mazda 323F GT4-R Mazda 323 GT-R |
||||||||
Skruva banåkabil Skyddsbursbygge och allt därtill | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13 >> 41 besök senaste veckan (252585 totalt) |