Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Porsche 944 TURBO S vs. M3 E30 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (21011 totalt) |
[quote="johann"][quote="Puppan"]
Ja du ser, en BMW-tok (ursäkta uttrycket) som vill ha en Porsche eller kan tänka sig en Porsche! Vi sitter lite i samma situation bortsett från att du kör Bmw och jag Porsche men vi vill bägge ha en 993 turbo kanske?! Det vi på! _________________ Mvh. Niclas |
||||||
Japp E30 M3 har jag hört att flera har entusiastförsäkrat med de brukar totalvägra att ta emot E36 M3 > GT ska dock gå att entusiastförsäkra. _________________ Mvh Daniel Larsson |
||||||
Nu kan jag inte vara tyst längre, jag hade tänkt hålla mig borta från denna tråden då vissa tror att jag rent av är fanatiskt i min hobbydyrkan
Detta är inget val man kan göra baserat på tester, siffror och vad andra tycker - Det finns BARA ett sätt, det är att prova båda bilarna och skapa sig en egen uppfattning. Så länge vi inte blandar in 968:an och pengar så tar jag M3:a, kanske inte så förvånande, men jag tänker förklara varför. Jag är, liksom Mäkinen, sugmotorfetischist. Den gasrespons som finns i S14 motorn med sina separata spjäll osv, den måste upplevas. En högvarvig 4:a, byggd som en racemotor, ser ut som en racemotor och den går som en racemotor, är något som är svårt att vänja sig av med. Jag bryr mig väldigt lite om accelerations siffror, varvtider osv, för min del handlar det om den totala upplevelsen, och i min värld så är det kraftiga minuspoäng för turbo-lag osv, sen har M3:an ett löjligt roligt chassi redan original 968 däremot _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Låt oss sluta rada upp vad som är bäst/mindre bra, vi kanske bör få lite mer kött på benen om vad trådstartaren "Karlsson" har för avsikt med bilen. Karlsson lär ju i vilket fall som helst inte vara en sugmotorfetischist med tanken på val av bilar...jag menar att vi ska nog ta reda på vad han är ute efter innan vi börjar lovorda bilarna. Jag var själv lite ivrig där... Karlsson; Vad är tanken med bilen? Du har sagt att "samlarvärdet är inte så viktigt för mig" men vad vill du mer ha ut? _________________ Mvh. Niclas |
||||||
Jag vill ha en bil som har vass väghållning och som är välbalanserad.
Automatisk tänker jag på gamla drömmen m3 e30. Men jag har kört 215 hk med chip och jag tycker de är för slött! Innan hade jag en 270 hk turbo bil med urusel väghållning. Men man skulle ändå sakna draget. Nu tittar jag på 944 turbo eftersom att jag tror att den är betydligt roligare. Jag letar en 250hk. Jag gillar inte att putsa och sånt så någon samlar bil är det inte tal om. Jag vill ha en bil som går bra maskinellt och så. Men samtidigt vet jag inte vad som är bäst. I vilket fall som helst så får bilen som jag köper åtevända till ringen så där bör den ju funka. Har dom nyare 944 turbo också 40% diffen? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Det var ju det jag gjorde (men kanske borde undanhållit varför jag valde det ena och inte det andra), det är bara för "Karlsson" att testa båda bilarna och bestämma sig utifrån det, állt vi skriver här är bara personliga reflektioner eller siffror på ett papper, PROVKÖR båda bilarna, då vet du nog vilken du vill ha... _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
http://www2.blocket.se/view/867416.h
synd bara att det var targatak... väger ju illa edit: targan _________________ Pontus Fyhr |
||||||
jag mailade dit härrom dagen. Ska ringa om han inte svarar. Vet ej mil på den _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Sorry, men jag missade det där med att provköra BÄGGE bilarna Bara för att jag är nyfiken måste jag fråga om du har kört en 944 turbo S? Karlsson: Ja, dom nyare turbon har diffen. Man skulle kunna säga att turbo S döptes 89-91 om till bara "turbo", alltså bilarna ser likadana ut förutom att turbo s -88 hade M030-paketet standard och 89-91 fanns det som option. Magnus: Ja, många färger blir det. _________________ Mvh. Niclas |
||||||
Nej Jag köper bil med hjärtat och saknar helt rationella skäl till varför jag valde som jag valde, men den var helrätt.. Är dock av princip emot allt som är försett med respirator _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
bra skrivet |
||||||
det var visst en annan på porsche944sverige... kunde kanske vara intressant annars? "944/951 Turbo S -90 Indischrot Fullservad mkt fint ex 13800mil ( ev byte äldre 944 turbo 86-88) -För mer info quattrorobbe@hotmail.com 0499-13884 ( Jobb 0491-765250) Robert Sundqvist" inget m030 visserligen... edit: jag ser i syne... _________________ Pontus Fyhr |
||||||
är de "bara" dämparna som skiljer då? Gamla sunkiga koni från 80 talet är inte säkert är så bra ändå. Indishrot är klar röd nästan va? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
[quote="Karlsson"][quote="Fyhr"][quote="Karlsson"]
Jag vet inte om du läser Bilsport eller spoilernytt som den även kallas I vilket fall tycker jag att tidningen har en intressant sektion och det är den med deras "Superstage", mycket intressant läsning där dom testar olika bilar med samma förare(Gullabo).. I vilket fall lyckats min förra moderat masserade 944:a prestera 3:e bästa tid bland bakhjulsdrivna fordon. Tillsammans med den fanns oxå 600HKCorvetter, M3:or från olika årsmodeller samlat! Vad som kan sägas mer som är intressant är att jag körde med helt orginal hjulupphängning tillverkad 1991 och med 11500 hårda mil i oljan!! Jag säger då det Porsche kan bygga bilar dom! _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||||
[quote="Puppan"][quote="Karlsson"][quote="Fyhr"]
just hade tänkt leta upp den. Vad är det för nummer och vad är på framsidan av den tidningen? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||
Jag tror det är just den röda 944 turbon på utsidan av det nummret, kan inte säga exakt vilket nummer det är men skulle chansa på någonstans mellan 6 och 16 årgång 2002... kunde inte heller hitta just det numret :// annars är puppan med i nummer 22 igen, med sin vita turbocup som vid testtillfället inte gick lika bra som den röda... var något som spökade...
edit: kanske skulle läsa nya inlägg längre bak innan jag svarar! _________________ Pontus Fyhr |
||||||
På ringen har jag kört en std M3 E30-87, en lite vässad M3 Sport Evo(E30)-90 och en 944 Turbo Cup-86(Den Fredrik Åberg äger idag) med lite större turbo och extremt hårt fjädring. om jag samanfattar mina intryck(dock 10-15 år gamla) från dessa bilar, så måste jag säga att jag helst skulle välja Sport Evon. Det är en oerhört välbalanserad och lättkörd bil. Turbo Cupen lever mer på sin brutala råstyrka. Det skall till en extremt duktig chaufför i Turbo Cupen för att matcha en god Sport Evo-förare på ringen! Nu har jag inte kört någon std 944 Turbo, men jag kan tänka mig att förhållandet mellan den och en std M3 E30 är ungefär de samma, som mellan Sport Evon och Turbo Cupen. Mao en smaksak, om man gillar finlir eller råstyrka. Fredrik, som idag äger både en std M3 E30 och den Turbo Cup jag refererar till, väljer Turbo Cupen. Men frågan är om han skulle göra det, om han hade att välja mellan den och en välpreparerad Sport Evo? Ett av mina trevligaste minnen från Ringen är ett lunchpass under en Scuderiakurs(våren 1993). Min svåger Koit, körde ut i sin dåvarande CarreraCup, brorsan i sin M3 Sport Evo och jag i Turbo Cupen, som jag fått låna av Koit under kursen. Brorsan och Koit körde ungefär "dött lopp" runt hela banan och jag höll kontakten med dom fram till Karusellen. Sen tappade jag en del. Mest för att jag var ovan vid bilen och fegade på den tiden i partier som sluttade nerför, t ex Wippermann. Men kul var det! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||||
ojojoj. Tunga val att göra... Då är bara frågan vem som vill byta en välpreparerad M3 Sport Evo mot min standard M3:a, så jag kan göra en ordentlig jämförelse? Någon frivillig? Nähä... _________________ -- |
||||||
Sparade trådar/FAQ Porsche 944 TURBO S vs. M3 E30 | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (21011 totalt) |