Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Allmän tråd om Toyota GR Yaris | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 11 besök idag (29752 totalt) |
https://youtu.be/XCiVBVY8LqQ (lite installation av båge också). |
||||||
Hej
Vad använder man för motorolja i GR yarisen? Enligt fabrik ska de väl vara 0W-8 i den från början. När jag läser i Toyotas system står det 0W-20 advanced samma som Gt86:an har! Önskar en rekommendation vad jag bör använda? Tacksam för svar _________________ Christoffer Bergström |
||||||
|
||||||
För att se "hoppet": https://youtu.be/kV0KWWC9_JM?t=1211
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Kan någon kunnig belysa lite hur 60/40 - 50/50 - 30/70 fördelningen av "kraft" fungerar.
GRY'n har ju bara ett enkelt lamellpaket där man om jag fattat det korrekt reglerar fördelningen mellan fram och bakaxel genom slirning i lamellpaketet. Det hela funkar eftersom man har lite "lägre" utväxling för bakaxeln än framaxeln och tightar åt lamellpaketet olika mycket i de tre stegen vilket ger olika mycket slirning och därmed olika "kraft"-fördelning. Hur kan detta hålla i längden? Vad är det för supermaterial i lamellpaket? Blir det inte sjukt varmt om man på grund av varvtalsskillnaden slirar bort en massa "kraft" i lamellkopplingen hela tiden? Om man kör 50/50 fördelning på underlag med superlåg friktion (typ is) och alla hjulen spinner borde ju kopplingen sträva efter att låsa ihop axlarna även med den lägre klämkraften för 50/50 eller 60/40-moden och bilen borde ju då upplevas som i 30/70 mode så fort det släpper på all fyra, eller är det så pass intelligent så att man mäter ett gäng parametrar och kan modulera "klämkraften" i lamellpaketet för att bibehålla rätt slirning(fördelning) beroende vilken mode man valt oavsett underlag och friktion...? På asfalt när det inte spinner hur kan man då mäta/styra kraften så att man hela tiden klämmer lagom mycket. Vad mäter man för att kunna reglera...? Nå'n slags vridmomentsmätning per axel - svårt med transienter kan jag tycka...? Nu har jag ju inte tänkt efter så noga utan bara funderar utan att ta reda på fakta så jag kanske fattat det hela alldeles fel... Eller snarare fattar ingenting... Det jag mest funderade på var hur det kan funka utan att lamellpaketet överhettar och lamellerna blir trashade iom att man baserar alltsammans på slirning...Det borde ju som sagt bli varmt som f*n... mvh / Ingenjörn00b farbror Falk |
||||||
Du kan ju ta en hint av att det finns videos där de leker med awd-dounuts på asfalt och får varning för överhettning efter ett litet tag. Så det kan ju mycket väl vara lamellerna som ger värme, och om de ger värme så lär de inte hålla i evigheter.
Det är nog många servicedetaljer som kommer att dyka upp efter nåt års användande av körentusiaster som övernyttjar möjligheterna utan ett serviceteam bakom sig. Vad kostar lamellpaketet och vad tar en verkstad för att byta det (eller kan det servas som vilken ramplamelldiff "som helst")? |
||||||
Sett denna? https://www.youtube.com/watch?v=PvXu Ökat antal lameller och dyra ytbehandlingar (DLC-coatade friktionskivor) _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Kikade på klippet... Diamond-like coating, dimensionerat för constant slippage och höga temperaturer. Japansk magi. |
||||||
Jag behöver prioritera om - så till er som missade att beställa och som vill ha en direkt:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Grymt, ska bli kul att se vad ni hittar på
_________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||||||
Allmänt banåkaforum Allmän tråd om Toyota GR Yaris | << 1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19 >> 11 besök idag (29752 totalt) |