Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Golf MK7 GTI Clubsport fälgbredd och däck | 1490 besök totalt |
Hej alla glada och även lite mer nedstämda (pga vädret) motorfantaster!
Jag är en total rookie och har införskaffat mig en Clubsport som jag har tänkt använda för att åka och köpa glass med lillkillen men även för att testa på banåkalivet. Men jag har ingen aning om vad jag ska ha för bredd på fälgar och gummi? Sneglat lite på Nankang AR-1 och NS2-R, läst att dom verkar helt ok för pengen, men vilken bredd? Fälgbredd: 8.5 eller 9? Vilket ET är mitt största frågetecken? Vad vet/tror ni? Tack på förhand! _________________ Mattias Lindkvist |
||||||||
Om någon dag kan jag svara på hur bra 9x17" ET45 med 245/40-17 (gatdäck) sitter på en MK7 R kombi iallafall. Tror bara det skiljer sig något med bränslepåfyllningsröret på R och GTI.
Jag har DCC och snart Eibach Pro-kit 10-15 mm sänkfjädrar. Efter mina efterforskningar skall det passa, men det är ändå lite spännande! _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Sweet! Spännande. Jag har också läst att det är någotmed påfyllningsröret. Jag har H&R sänkning. Så jag tycker att 8,5x18 med ET 44 med 245/40-18 borde funka rätt bra Väntar med spänning på ditt resultat 😀 _________________ Mattias Lindkvist |
||||||||
Kul! Ser fram emot bilder... Jag har sett en del som åker på 245/40-18, de är lite högre och ihop med sänkningen så sitter en skruv i hjulhuset som måste bort, men det har du säkert läst med. Det tar nog någon vecka innan jag får på de tyvärr, lite halt på morgnarna fortfarande. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Kul! Ser fram emot bilder...
Jag har sett en del som åker på 245/40-18, de är lite högre och ihop med sänkningen så sitter en skruv i hjulhuset som måste bort, men det har du säkert läst med. Det tar nog någon vecka innan jag får på de tyvärr, lite halt på morgnarna fortfarande. [/quote] Ja, läste nått om någon skruv. Finns ju några som kör med 9.5x18 men det känns lite extremt. Ska kolla lite på 9x18 också. 245/40 är väll kanske maxbredd på 8.5 kan jag tycka. Men vad vet jag, absolut ingenting.. 🤣 _________________ Mattias Lindkvist |
||||||||
Jag kunde inte hålla mig
Bilden snett från sidan ser lite skum ut, får ta bättre längre fram. 245 sitter lite stretchat faktiskt på 9", men med r-däck hade det nog stämt lite bättre, jag kommer gå på 255, 265 nästa gång och blir det r-däck troligen 245. Men de sitter klockrent i hjulhusen, har tänkt öka på camber en aning med så då smyger det in lite mer gummi... Det är tydligt att sänkningen kommer göra gott med! _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Fett!! Där är det välfyllt!! Som du säger så kommer en liten sänkning göra gott 😀 Då blir det 9x18 med 255/35. Blir det för trångt utåt får man väll valsa skärmarna hehe _________________ Mattias Lindkvist |
||||||||
Tack! Det blir nog perfekt! 255/35-18 stämmer väldigt bra med diametern på originalhjulen, tror du får in de med 0,5 grader camber mer utan att massera... Mina är ett par mm för låga, 255/40-17 hade stämt bättre, men hade behövt fixa camber direkt då. Var lite feg med och ville se hur det funkade, sen var det sjukt bra pris på dessa gummina. Det tar inte i någonstans än så länge, med dämparna på komfortläge på halvrisiga vägar eller med fulla rattutslag, men jag har inte attackerat på bana och den är ju lite hög! Imorgon får jag hem Eibach-fjädrarna och krängningshämmare fram och bak, får se hur länge jag kan hålla mig med att montera de. På många forum och Youtube-byggen byter de bara krängare bak och säger att det blir fantastiskt, vissa märker inte ens skillnad. Jag provade det på en tidigare bil i förhoppningen att den skulle bli överstyrd och sladdvänlig, men jag märkte ingen större skillnad trots att den var ställd på hårdaste så jag håller med de senare som inte tyckt att det gjort fantastisk skillnad. När jag bytte fram med så blev det en helt annan bil som kändes vassare på alla sätt och det gick att justera balansen mellan över/understyrning med krängarna. Lite så har jag uppfattat att folk tycker skillnaden varit när de bytt krängare fram i efterhand på Mk7orna med så jag hoppas det stämmer. Jag tror din Clubsport är lite mer svängvänlig än vanliga GTI och lätt understyrda R, så på din kanske det inte ens behövs. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Jag har en komplett uppsättning fälgar med däck liggande som passar perfekt på din bil
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Finns i Stockholm _________________ Emil W |
||||||||
Jag kollar runt som en galning och hittade en sida som rekommenderade et42 om man kör med 9x18 och 255. Ska funka utan att ta i påfyllningsröret. Därimot är det den där skruven som bör plockas bort. Camber är redan fixat så det bör vara lugnt. Krängningshämmare byte eller inte kan jag inte uttala mig om. Får helt enkelt ta mig till en bana och känna hur det känns. Ska börja med att hitta nån fälg jag vill ha.. ångest i fälgdjungeln haha _________________ Mattias Lindkvist |
||||||||
Njaa, dom passar nog bäst på en Cupra tror jag 😉 _________________ Mattias Lindkvist |
||||||||
Haha, ja jag känner igen mig, det tog en stund innan jag bestämde mig. Till sist köpte jag https://2forgewheels.com/ från https://www.demon-tweeks.com/se/ de är riktigt nice i 18" med och det går att välja ET Det blev billigare än här hemma och priserna på sidan är inklusive frakt och tull. De hade bra priser på däck med men inte mycket däck på lager. Det blev bra tillslut iallafall. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Haha, ja jag känner igen mig, det tog en stund innan jag bestämde mig. Till sist köpte jag
https://2forgewheels.com/ från https://www.demon-tweeks.com/se/ de är riktigt nice i 18" med och det går att välja ET Det blev billigare än här hemma och priserna på sidan är inklusive frakt och tull. De hade bra priser på däck med men inte mycket däck på lager. Det blev bra tillslut iallafall. [/quote] Djungel, men jag har beställt fälgar nu iaf, blev 2forge ZF6 matt svart 9x18 et42. Från demon-tweeks. Får väll se när dom dyker upp. Sen återstår ju bara gummit 😀 Nu är jag igång i alla fall, så får man se vart detta slutar. _________________ Mattias Lindkvist |
||||||||
De är riktigt snygga, det kommer bli grymt bra! _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Igår kom då fälgarna. Blev Gunmetal Grey då mattsvarta var slut. Nu väntar jag på gummi. Jag kommer prova Nankang Spotnex NS2-R 255/35 _________________ Mattias Lindkvist |
||||||||
Snyggt! Gunmetal är alltid rätt! _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Nu har jag fått på hjulen 😍 Kanske lite mer camber i fram men får testa och se. _________________ Mattias Lindkvist |
||||||||
Finns ca 4-5mm kvar till dämparna. Höger bak är det 1-2mm kvar till "innerskärmen" som ska skydda påfyllningsröret. Men till rören är det kanske 15mm. Så ja lite högre ET skulle funka. Bak sitter dom fint i hjulhusen, men fram kanske ET44 eller 45 skulle vara "bättre" _________________ Mattias Lindkvist |
||||||||
Hehe, det gick käpprätt åt helvete rent utsagt, kom knte iväg på en ända bandag. Bebis, jobb, villa, vovve ja du hajjar. Men däcken betta rätt bra dom få gånger jag åkte och köpte glass 🤣 Blev medbjuden av en polare massor med gånger men vad gör man.. Ska bli ändring till kommande säsong och förhoppningsvis bli åtminstone några bandagar. Men den som lever får se 😀 _________________ Mattias Lindkvist |
||||||||
Nybörjarsvängåkaforum Golf MK7 GTI Clubsport fälgbredd och däck | 1490 besök totalt |