Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B | << 1, 2, 3 ... , 21, 22, 23 >> 15 besök senaste veckan (125703 totalt) |
Niklas har kört Roadsport B och Modsport 3. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
|
||||||
Du får skriva vilken/vilka klasser du kör i din signatur, så du inte förvirrar folk så. Men, Ulf, du är inte helt ute och cyklar. Niklas HAR kört Roadsport C under många år. Han var faktiskt en av de grundande eldsjälarna bakom MX-5 Racing Club och att köra Miata i SPVM. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
|
||||||
Den där meningen behöver många racingklubbar läsa och förstå, speciellt de som undrar hur man ska få fler att börja tävla Efter att ha följt de senaste uppdateringarna i denna tråden har jag kommit på mig själv fundera på att bygga en trimmad motor . Jag tror visst Niklas är min kompis, för kompisar får en att hitta rimligheten i dårskap _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Det drar ju med sig att man behöver fundera på anpassning till växellåda, eller en ny växellåda, och då blir det en ny kardan, och kanske diff då (transaxelporschar är ju antingen anpassning eller all in). https://www.youtube.com/shorts/-oQdY Så det kan ju vara både billigare och enklare att fila på moroten som redan sitter i bilen (ingen ändring på mekanik eller el), speciellt om man kan köpa ett tiotal utgångsobjekt för 30' |
||||||
Då har du ju verkligen gjort nått bra så poppis som det blivit. Men frågan kvarstår? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||||
|
||||||
Senaste veckans pyssel
1. färdigt ramben (det bortre) med undre förstärkning (förutom en spricka vid subframen men det tar vi på lyft nån gång...). 2. en massa timmar med inpassning för att på nära inget gap eller överlapp, för att möjliggöra svetsning i förtunnad (rost och slipning) 0,6mm plåt. 3. Nu sitter den där, men orken tröt för att göra det sista men det kan ske när den som höll i MIGen känner för det, mitt handlag dög till 6mm durkplåt på A-traktor på 80-talet, men detta kräver mycket mer finess (Eftersom det inte var helt plåtrent så var det mycket tomtebloss, men att slipa mer riskerade att tunna ut ännu mer). Hade jag gjort om det så hade jag gjort mycket annorlunda (tex gjort en jigg mellan rambenen (bogseröglefästena) fram baserat på en okrockad bil) och hanterat inre förstärkningen av rambenet bättre. Men om man inte lär sig nåt så är det väl inget skoj? Jag får försöka att undvika att kollidera med denna änden av bilen framöver. |
||||||
Jättekul att se att det går framåt! Hoppas vi får se den gamle blå rackaren på banan snart igen!
Dagens svets-tips: Liiiite överlapp är liksom ingenting att skämmas för på mekaniska (icke kosmetiska) ytor. Om man gör svetsen typ 2mm bred så bränner den igenom alltihop ändå. Och, såklart: Ett don av mässing eller koppar som man pressar mot glipan/hålet under plåten gör underverk. Mycket lättare att fylla en liten glipa eller undvika att den bränner igenom och tunn plåt drar sig bort från svetsen. Men, det där har säkert din MIG-manager full koll på redan. Kämpa på nu! PS. Jag är fortfarande liiiiiite besviken att det inte blev en rör-front och en skrikande K24a. Men... allt är förlåtet om du skaffar dig en krockad Camaro och börjar stoppa i en LS1a. OK? Ska vi säga så? _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Men trimmad K24/20 blir Mod2/RoadsportA och då är det lite små däck för vikten och att droppa 200kg är nog bara möjligt med rörram på resten också... Ett mål är att kunna grovköra (industriområdet runt) lite innan året är slut. |
||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Bara toppen kvar... Nä, det är inte min blå i bakgrunden, det är Philips gatmiata utan motor... Så jag tror att det är utförbacke nu, men då måste man komma ihåg alla grejer som måste förbättras och ihop, som smörjsystem, diff, etc etc. Det är mycket som är 85% igt just nu. |
||||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Den röda har inte ens rostskadad batterihylla (men golven ska bytas mot Colombiagolv på den med). |
||||||
Nu blev det iaf en OS Giken beställd, så kanske kan den landa i klumpen med 4,3:1.
Att kunna köra med bakre k-hämmaren kommer att underlätta en del, tror jag. |
||||||
Kul du fått ihop den! Nu kommer resten av jobbet vara betydligt roligare!
Förresten, vad är vettigt ställe o köpa diffbroms från? _________________ Benny Svensson Roadsport C #86 Mazda Mx-5 Saab 96-63 Gti 16V -86 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda MX-5 Trophy -99 Roadsport B | << 1, 2, 3 ... , 21, 22, 23 >> 15 besök senaste veckan (125703 totalt) |