Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hjälp att tänka, shortshift BMW. | 15 besök senaste veckan (569 totalt) |
Ibland fungerar inte min hjärna som den ska, nu har jag suttit och funderat på det här några dagar men är fortfarande osäker.
Om man monterar ett klassiskt shortshift kit till en BMW med getraglåda, typ ett sånt som på bilden nedan, blir då slaget i sidled också kortare? Jag har lite problem att få i backen på min gamla Bmw då hålet i kardantunneln är lite tight, jag behöver alltså korta slaget i sidled för att lättare få i backen som på klassiskt BMW-vis ligger längst upp till höger. _________________ Calle Olsson |
||
Mer tveksam.
Resonemang, säg att du behöver vrida länkaget 20° in i växellådan. Då behöver du ju fortfarande vrida spaken 20° för att länkaget ska vridas 20° Däremot kommer själva ledpunkten inte flyttas så mycket i sidled, för att uppnå dessa 20°. (20° sköt jag från höften, har ingen aning om det är exakt relevant) _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Det är lite så jag också tänker, kommer vridrörelsen och öka i och med att slaget och vinkeln ändras? Är det någon som bytt och kan bekräfta? _________________ Calle Olsson |
||
Det kanske inte gör jättestor skillnad. När man ändrar utväxlingen i länkaget brukar den nedre ledpunkten hamna längre ner vilket kan ge mer frigång i kardantunneln (beroende på hur den är konstruerad), rörelsen för växelspaksknoppen blir kortare iallafall men rörelsen i grader går inte att ändra på utan att på något sätt manipulera utväxlingen på ett annat sätt.
CAE som, av många, anses vara "gold standard" inom växellänkage på eftermarknaden använder sig av dubbla pivotpunkter för att korta av fram- och sidorörelsen för växelspaksknoppen olika mycket. https://cae-racing.de/CAE-Ultra-Shifter_2124 En OEM lösning skulle vara växelspaken från en Z3 då den har mer aggressiv utväxling än dom flesta BMWs. Det är den nedre leden som tar i kardantunneln alltså? Det är inte så att någon bussning börjar bli svampig och medför mer flex? _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Tack! Problemet är att min mittkonsoll är så hög att när jag ska lägga i backen så tar den i konsolen i överkant. Jag tänkte därför försöka slå två flugor i en smäll och både lösa det problemet och samtidigt få lite kortare slag framåt/bakåt. _________________ Calle Olsson |
||
Silver standard
Övre bilden original spaken. Nedre är kulan avkapad, vänd och ihopsvetsad igen. Detta är på en BMW original spak, lägena framåt / bakåt blir kortare. Och hela spaken blev också något lägre / kortare. Kostar arbetstid och svetskunskap, men funkar utmärkt för mig i alla fall. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Skruva banåkabil Hjälp att tänka, shortshift BMW. | 15 besök senaste veckan (569 totalt) |