Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37
162 besök idag (99143 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



Är det inte meningen att man ska hålla sig till vänster om utfartslinjen i hela dess längd eller är det upp till varje arrangör att bestämma?
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 295



Mats Karlsson skrev:
Är det inte meningen att man ska hålla sig till vänster om utfartslinjen i hela dess längd eller är det upp till varje arrangör att bestämma?

Med reservation för att det kan vara vissa banor där det inte gäller så är utfartslinjen bara en spärrlinje för bilar ut från pit, bilar på banan behöver inte bry sig om den ö.ht (gäller självfallet bara linjen, bilarna får man ju fortfarande vara uppmärksam på såklart).

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2168



Fint kört, och kul att se förbättring så tydligt i andra stinten!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8074



OscWan skrev:
Mats Karlsson skrev:
Är det inte meningen att man ska hålla sig till vänster om utfartslinjen i hela dess längd eller är det upp till varje arrangör att bestämma?

Med reservation för att det kan vara vissa banor där det inte gäller så är utfartslinjen bara en spärrlinje för bilar ut från pit, bilar på banan behöver inte bry sig om den ö.ht (gäller självfallet bara linjen, bilarna får man ju fortfarande vara uppmärksam på såklart).


Aaaah ok då är jag med. thumbs up
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245


Trådstartare
Omkörningsfest!
Igår var det dags för banpremiär med SVKG. Väderleksprognosen såg inte lovande ut om man längtade efter sol och värme. 3 grader och regn...
Solen sken när vi, min son Edvin och jag, lämnade Göteborg men snart möttes vi av regntunga moln och skurar. Jag har alltid svårt att tagga till när det är trist väder men jag fick som tur var låna ett hörn av Peters släp (med kåpa) så verktyg, kläder och datorväska inte dränktes av regnet.


Varningslampan i instrumentklustret kompletteras med en text "Varning för halka" och tänds när det är under 3 grader varmt...

Väl i bilen var det däremot inte svårt att tagga till. Det var förvisso första gången med Aston på regnblöt bana men jag har några varv bakom ratten i bilen så det var bara att ge sig ut och börja känna på det.
Beteendet var precis som på torr asfalt, snällt och förutsägbart. Nu ska väl sägas att det var knappast några kvalvarv vad det gäller attacken i min körning men Conti SportContact7 fullständigt briljerade i vätan. Bra grepp, förutsägbart beteende och bra feedback i ratten vad som hände under däcken.


Uppehåll och fläckar av torr asfalt! Det kom snart mer regn...




Många fina bilar med supertrevliga ägare på plats!

Jag var nog en av få med "rätt" däck denna eftermiddag för sällan har jag varit med om så många omkörningar. Där de andra verkade ha omöjligt att få upp temperatur och därmed greppet byggde Conti-sjuorna bra med värme och jag fick släppa ut rejält med luft efter varje pass. Jag formligen flög förbi alla andra på banan, många gånger på yttern en ren acceleration ut ur kurvorna. Det var inget blygt gäng heller för den delen, ett gäng GT3, GT3 RS, GT4, GT RS, McLaren 720S, Ferrari, racebilar och preppade gatbilar. Ja, de flesta blev varvade, ibland flera gånger under de 12-15 minuter långa passen. Jag gissar att jag gjorde ett 50-tal omkörningar under kvällen och jag blev inte ikappkörd en enda gång. Grymt kul att köra som naturligtvis kryddades av fartskillnaden till de övriga. Man kan lugnt säga att däcken betyder en hel del för framfarten för de allra flesta kör naturligtvis ifrån mig under mer normala, och torra, väderförhållanden.
Jag skruvade inget utöver däckstrycksjusteringar, bilen var riktigt välbalanserad och lättkörd i regnet med samma inställningar som på Kinnekulle i fredags.

Vidare kan jag konstatera att den lilla avluftningsboxen som monterades i locket på bromsvätskebehållaren verkar göra jobbet! Inget kladd outan torrt och fint. Härligt!
Tack för tipset, Patrik!

Jag håller på att redigera film från gårdagen, publiceras inom kort på min YouTube-kanal.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1236



Du körde på bra redan från start Johan och hade tillräckligt med både pulver och kompetens för att köra om redan första passet, ett sant nöje att se dig först både i backspegeln och sedan genom vindrutan, stort tack för att du öppnade dörren för mig att börja köra på mer och följa ditt exempel med omkörningar.

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Härligt med lite körning i blött!

Bra att det funkade med behållaren till bromsvätskan! Då sitter det snart en högglanspolerad dito

_________________
Patrik Skoog
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4139



Alltid ett stort nöje att läsa om dina körningar, du analyserar och reflekterar på ett sätt som är imponerande, mycket trevlig läsning thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245


Trådstartare
Tack för positiva tillrop!
Carl, när jag redigerade filmen insåg jag att jag aldrig såg dig igen efter första passeringen när du låg i kön. Det innebar ju att du också ökade tempot i vätan. Kul!

Här kommer i alla fall lite film från Falkenberg. Det är ihopklippt från två av passen under kvällen. Inte många fria varav, 35 omkörningar (passeringar) på 13 minuter är det i filmen.




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1236



Johan, om sanningen ska fram beror det iofs mest på att en av oss gemensam bekant bad mig och Peter att hoppa till gul grupp eftersom det var betydligt färre bilar där än i röd grupp. Men väl där så blev det flera fina varv i ökande tempo med fina omkörningar och varvningar

Nu ska jag kolla på filmen också

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245


Trådstartare
Såg att du körde med gul grupp senare under eftermiddagen men jag tänkte närmast på att jag aldrig kom ikapp dig igen under första passet.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245


Trådstartare
Nu är det en hel månad till nästa banträff och lägligt nog släppte tullen äntligen min ersättnings-ppf. Har köpt en färdigskuren film från England. Skyddsfilmen på trösklarna är rejält sliten och behöver bytas. Passar på att byta ppf'en på fronten också innan nya splittern monteras. Splittern är för övrigt på väg från Maxton i Polen men är inte levererad ännu.


Välbehövligt!

All gammal ppf släppte fint när den värmdes lite med värmepistolen. Ingen klarlack valde att följa med, skönt!

Redan när jag köpte bilen fanns det en spricka i plast-tröskeln. Den har inte vuxit under tiden bilen varit i min ägo utan har nog skadats av någon som varit lite vårdslös när innerskärmen monterats bort. Det vore fint om man kunde passa på att laga sprickan innan nya ppf'en monteras. Sprickan i sig syns knappt så långt ner mor marken men ppf'en släpper gärna om det kan komma in fukt. Vill inte lackera och det går att komma åt baksidan. Finns något lämpligt lim? Plastsvets på baksidan förstör lacken antar jag?



Avslutningsvis en efterlysning! Någon i göteborgstrakten med en "varmhäftare", alltså en lödkolvsliknande sak med stift som värms upp och smälts in i plast? Underdelen på en av innerskärmarna har spruckit (även den skadan fanns när jag köpte bilen) och jag skulle vilja passa på att laga den också. Jag betalar naturligtvis för mig.




_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Jag har plastlagningsgrejer men tyvärr inte i Götet...

_________________
Patrik Skoog
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11348



Johan Samson skrev:
Avslutningsvis en efterlysning! Någon i göteborgstrakten med en "varmhäftare", alltså en lödkolvsliknande sak med stift som värms upp och smälts in i plast? Underdelen på en av innerskärmarna har spruckit (även den skadan fanns när jag köpte bilen) och jag skulle vilja passa på att laga den också.


Jag köpte "billig" på Amazon, fungerar för det jag gjort.
https://www.amazon.se/Plastsvetsmaskinsats-plastsvetsare-varmh%C3%A4ft . . . .

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1130



Johan Samson skrev:

Ja, däcken då? Det var första gången på Conti SportContact7 för mig då bilen bara körts på Michelin Pilot Sport 4S tidigare, förutom OE-Bridgestone då.
Jag skulle vilja göra ett riktigt test och köra båda däcken samma dag men spontant skulle jag säga att SportContact7 är snabbare över ett varv. Däremot var de mycket svårare att köra konstant med och jag upplever att de tappade greppet långt mycket tidigare än PSS4 då jag kunnat köra ett helt pass inom en halvsekund.
Vad det gäller styrkänsla tycker jag de är väldigt mycket sämre än Michelin. De känns rentav slappa i jämförelse och jag trodde flera gånger under dagen att jag fått punka. När det börjar slip'a låter det om däcken som det kasar ungefär som man har jättelite luft i däcken. Tittar jag däremot på slitagebilden så har sidostommen stått pall, dvs jag har inte åkt på ytterskuldran. Däremot ser slitagebanans klackar ut att ha tendenser till snedslitning.
Vänster framdäck, som brukar ta stryk i den långa Kvarnkurvan har klarat sig väldigt bra. Slitaget än nästintill inte mätbart högre jämfört med höger framdäck. Jag tror min nya camber-setup har gjort väldigt gott!


Nu när det sjunkit in lite, vad tror du att du väljer nästa gång? Conti eller Michelin?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Jag köpte "billig" på Amazon, fungerar för det jag gjort.
https://www.amazon.se/Plastsvetsmaskinsats-plastsvetsare-varmh%C3%A4ft . . . .

Ah, ok! Har sett de riktigt billiga men tänkt att det inte funkar. Då är det ju värt att beställa en och prova. Tack! thumbs up


BMW-DJ skrev:
Nu när det sjunkit in lite, vad tror du att du väljer nästa gång? Conti eller Michelin?

Inte riktigt säker... Har inte provat PS4S i regn men där var SportContact7 riktigt bra så efter den blöta eftermiddagen på Falkenberg steg Conti i aktning hos mig.
Ultimate peak är egentligen inte så viktigt även om det är kul, att klara längre stinter utan att falla genom är viktigare i min värld. Där vet jag att Michelin varit riktigt bra.
Gissar också att man vänjer sig vid styrkänslan.

I dagsläget har jag inte riktigt en klar favorit men det klarnar väl allteftersom säsongen fortgår. Nya MIchelin-framdäck till mitt andra set hjul så kan jag göra back-to back-test.
I slutändan tror jag det är livslängd och förmågan att orka i alla fall 8-10 varv utan att falla genom som avgör vad jag väljer nästa gång.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245


Trådstartare
Sedan körningen i ruskvädret på Falkenberg har bilen fått lite kärlek.
Den lilla sprickan i plast-tröskeln har lagats med "plast-svets" (någon form av 2k-spackel som ska reagera/smälta ihop med plasten) på insidan som även kryddades med en glasfiberremsa. I och med att sprickan funnits där under de fyra år jag ägt bilen utan att krypa vidare hoppas jag den enkla lagningen gör att ppf'en sitter bra. I och med att det kunnat röra sig tidigare har det kommit in fukt och smuts bakom ppf'en på tröskeln vilket jag hoppas nu är eliminerat. Ny ppf är ju på gång!



Splittern från Maxton dök upp betydligt tidigare än jag trott och monterades lite snabbare denna gången.
Slutligen har ny ppf monterats på tröslar, framför bakhjulen samt på främre stötfångare. Det är inte helt lätt att montera filmen men det blev tillslut rätt bra ändå. Nu känns bilen riktigt fin!




Snart redo för nästa track day! Den sedvanliga mekaniska översynen och lite frisk bromsvätska till caliprarna så kör vi.

Årets första körning i varmt väder! - Rudskogen

Ringrunners of Sweden som arrangör och kvicksilvret norr om 25 grader med klarblå himmel! Man kan lugnt säga att det är lättare och roligare i depån när vädret är på bra humör. Närmare 25 grader varmare än förra körningen på Falkenberg där temperaturen låg på stadiga 3 grader som dessutom kryddades med regn
Jag har bara varit på Rudskogen en gång tidigare i modern tid, förra året med Ringrunners. Det är några partier som kräver lite tillvänjning men under dagen kändes det som spåren kom tillbaka. De långa svepande kurvorna känns som riktiga däcksmördare medan de snabba riktningsförändringarna, främst uppför backen efter Angsten, är riktigt sköna. Återigen kan jag bara bocka och buga inför den fantastiska balans bilen bjuder på. Efter den precis nämnda S-kombinationen dyker man in i en "150 gradersvänster" samtidigt som man kliver av gasen och bromsar lätt. Där får jag hjälp med rotationen av bakvagnen som kliver ut lite, då fyller man på med lite gas samtidigt som styrningen kan öppnas upp något... Och smajlet sprids snabbt från öra till öra!

Det var som sagt riktigt varmt. Så varmt att GoPro'n stängde av sig pga värmen. Inga vettiga varv på film tyvärr. Inte för att det gick särskilt fort men förra gången jag var på Rudskogen gav min mic upp och filmen uteblev.
Bilen höll ihop i värmen utan problem och jag hade viss rädsla för att däcken skulle smälta sönder fullständigt, men icke! Även om de blev hala pga värmen så skenade aldrig trycket, slitaget var inte på något sätt alarmerande men det viktigaste var att slitaget numera är jämnt fördelat över däcket. Trots att Rudskogen bjuder på ett par långa konstantradiekurvor tog inte ytterskuldran stryk vilket tyder på att min camber på 3,1 grader funkar riktigt bra. Skönt!

Bildkavalkad från dagen:




Fick söka skugga frampå eftermiddagen






Slitaget ser riktigt bra ut. Detta är ett framdäck som körts tre track days på Kinnekulle, Falkenberg och nu Rudskogen. Visst, Falkenberg var ju relativt linrigt för däcken med sista dagen på Rudskogen bjöd å andra sidan på riktigt elaka förhållanden.
Jag är toknöjd med hur väl hjulvinklarna fungerar nu!


På lördag väntar Kinnekulle och årets femte track day som arrangeras av SVKG. Prognosen lovar regn, framförallt under eftermiddagen så förhoppningsvis får vi några timmar torrt väglag.
På torsdag luftas bromsar, sedan är vi redo för helgen!


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698

Forumägare
Forumägare

Skönt att du inte får innerkantsslitage istället när du fått bort ytterskuldraslitaget thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... 35, 36, 37
162 besök idag (99143 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande