Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
147 besök idag (10787 totalt)
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Ett par hjulhushörnbitar till har punktats på plats och den vänstra yttre C-stolpeplåten har också hamnat på plats. Detta kommer att skapa en mycket böjstyv balk som förstärker den här delen av chassit. Tillsammans med plåt som kommer att utgöra den främre delen av bakskärmen kommer detta att öka styvheten hos ett område av chassit som på grund av placeringen av den bakre hjälpramen kanske inte är tillräckligt styvt som det ser ut nu.





Klicka för större bilder!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
De sista plåtbitarna till vänster C-stolpe har svetsats på plats. Den övre biten är ganska komplicerad; den har en varierande radie, den är vriden och den har en skarp bock. Det tog mig ett tag att komma på hur jag skulle göra det. När det nästan var klart, och jag bara skulle klippa bort en triangulär bit, skar jag ut den biten orienterad 180 grader fel... Jag var tvungen att börja om igen! Frustrerande! Den här gången försökte jag, istället för att använda min rundbockningsmaskin, göra flera skarpa bockar i kantbocken. Det gick inte så bra, så jag gick tillbaka till den ursprungliga metoden. Plus att jag använde sträckverktyget för att förenkla vridningen av biten. Till slut blev det ganska bra.

Jag har även provat två alternativa utföranden för frontspoilern i Blender. En som har ett slätt rundat hörn och en som har en skarpare kant som också är i linje med den huvens ytterkant. Jag har inte bestämt mig helt än vilken väg jag ska gå, men jag lutar mot den släta. Jag tycker att det får bilen att se bredare ut.

På höger sida har jag punktat dit den yttre C-stolpspanelen.

På YouTube finns en film där man ser spoileralternativen bättre: https://youtu.be/cqEQCoGEgkw






















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Plåtarbetet på höger C-stolpe är nu klart.

Eftersom jag behöver veta hur hög tröskellådan kan vara för att få den genom besiktningen har jag byggt en sätesmockup och mätt upp mig själv sittande i den, för att jag ska kunna göra en CAD-modell av mig själv. Detta gör det lättare för besiktningsmannen att få en känsla för hur hög tröskeln är i förhållande till föraren. Dessutom tror jag att jag kommer att ha andra användningsområden för förarmodellen i framtiden.

För skojs skull tog jag bilden av mig och satte in den i CAD-modellen, detta ger en ännu bättre känsla för storleken på kupén.

Efter mycket om och men har jag bestämt mig för designen av den främre delen av det bakre hjulhuset. Jag ville göra det så enkelt som möjligt att få en bra anslutning till den bakre brandväggens sandwichpanel, och samtidigt få allt så styvt som möjligt. Det blir lite knepigt att svetsa ihop allt, men i slutändan tror jag att resultatet blir ganska bra.

Idag började jag skära bort delar som inte behövs av trösklarna och det plåtarbete jag gjorde innan jag bestämde mig för att bygga ett rörchassi.


























Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7773



Jäkligt fint plåtarbete!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
erikjakan skrev:
Jäkligt fint plåtarbete!


Tackar!
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 215



erikjakan skrev:
Jäkligt fint plåtarbete!


+1

Det ser riktigt bra ut thumbs up

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
DaWa skrev:
erikjakan skrev:
Jäkligt fint plåtarbete!


+1

Det ser riktigt bra ut thumbs up


Tack!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Sommaren är här och projektet går ÄNNU långsammare fram! 😉

Det kommer naturligtvis komma regniga dagar, och jag ska försöka använda åtminstone några av dem till garagearbete.

Det senaste jag har gjort är att modellera en huv som är bredare baktill. Den slutar nu i innerkant av A-stolpen. Jag tycker att det blir ett cleanare utseende, när dörrkanten och huvkanten är i linje med A-stolpens kanter.

Dessutom, om man föreställer sig motorhuvens kant som en luftströmlinje, så går den nu runt kupén, istället för att krocka med vindrutan. Det ger också intrycket av ett mjukare, mer strömlinjeformat utseende på bilen.

Kommentarer är välkomna! 🙂

(Blendermodellen är fortfarande ganska grov, och man kan se att den gamla versionen hade en separerad spoiler, vilket den senaste inte har. Allt detta plus mycket mer kommer givetvis att förfinas när jag är nöjd med den övergripande formen på bilen.)






En video där man ser mer kan ses här:
https://www.facebook.com/MechanixMenace/
https://www.youtube.com/watch?v=W-22FSRpPik
Citera
Double A
Karlskrona
Här sen Apr 2017
Inlägg: 112



Vilket fantastiskt jobb du gör!
Allt från cad-modeller till otroligt plåtjobb, hatten av

_________________
Anders Andersson
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 161


Trådstartare
Double A skrev:
Vilket fantastiskt jobb du gör!
Allt från cad-modeller till otroligt plåtjobb, hatten av


Tack så mycket, Anders! Det värmer!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
147 besök idag (10787 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande