Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi RS3 2024 - Sportvagnsdagen på Sviestad! | << 1, 2 217 besök senaste veckan (3080 totalt) |
Det visade sig att 18" inte alls gick att använda smärtfritt på bilen.
Bromsslangarna på främre oken går rakt upp ur oken tar då i insidan av fälgen på 18" fälgarna, vilket gjorde att jag återmonterade original 19".. Igår (9/5) var det premiärkörning för året och med Audin på Mantorp park. Då bilen fortfarande körs på originalbelägg, bromsvätska samt däck så blev det också relativt försiktig körning. Körningen arrangerades av Teknikens värld och deras klassuppdelning baserades på något liknande årsmodell/prislapp på bil/bilens effekt och omkörning var endast tillåtet på raksträckorna i samtliga klasser. Omkörningsförbudet visade sig bli lätt problematiskt då jag "bara" har 400hk och inte kom förbi diverse Porsche och BMW som fanns i klassen. Totalt så är jag däremot väldigt nöjd med bilen, men det märks att den är lite tyngre och går hårt mot gatdäcken, vilket förvisso alla bilar gör om man försöker hålla lite tempo runt banan.. Dagens bästa tid blev 1,33.1. _________________ Emil W |
||
Det är ganska trist på körningar där många har snabba bilar men inte är vana att köra, dom kör som sniglar i alla kurvor och sen kan man inte köra om på rakorna. Du ska vara glad att din bil gör 100-200 på runt 10s i all fall, min miata behöver säkert 30s för samma intervall 😂
Du har nog några sekunder att spara, m2:an var ju i vägen för dig på långa rakan så du fick bromsa alldeles för tidigt! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||
Exakt så ja, oftast löser man ju det genom att det är okej att köra om överallt i de högre grupperna, men så var det inte hör och det var tyvärr inget man hade skrivit ut i förväg. Men det blev kul ändå när den initiala frustrationen hade släppt. Ja det finns mycket att kapa på både bromspunkter, spårval och allmänt mer fäste. Kollar man bara på inbromsningen vid Mjölby så bromsar jag 3ggr. Då det fortfarande är standard belägg, vätska och däck så ville jag ha extra marginaler under körningen. Men det kommer lite mindre uppgraderingar inom kort 🙂 Jämför man med tiderna jag satte med Golfen på Mantorp (1,31.86) så är rs3an i princip identisk förutom på långrakan där jag kom in långsammare med rs3an och den diffen höll i sig hela raksträckan, sen bromsade jag bättre med golfen och någon km/h högre i några kurvor. Men då hade golfen runt 420hk, racebelägg och 8kolvsok med 356mm skivor och 255 ar-1.. Så det finns absolut potential i rs3an 🙂 _________________ Emil W |
||
Här kommer en liten återkoppling på dina frågor nu när jag provat bilen på bana 2 gånger. Bromsarna tycker jag funkar bra för att vara helt standard. Har läst någonstans att den bygger mycket värme om man kör med antispinn/antisladd på eller i sportläge. Jag kör oftast med allt avstängt då bilen är otroligt snäll. Provade RS-performance läget och lite olika lägen på torque splittern på Mantorp. RS-performance skulle jag tro blir ett läge där allt, inkl torque splittern är i det sportigaste läget. På ringen och/eller med R-däck funkar det nog bra, med gatdäck och på svenska banor så får bilen ganska lätt till att överstyra. Tex in i parisen på Mantorp om man kommer in lite fel eller med för hög fart och börjar understyra så kan man styra in bilen med högerfoten genom att växla över till överstyrning. Det är ganska kul att köra bilen i det läget då det inbjuder till att "kasta" in bilen i kurvorna och sen ge gas för att rotera ut, men det är inte speciellt snällt mot däcken och nog inte optimalt för tiderna.. Kommer en liten uppdatering kring däcken inom kort, men vänster framdäck är i princip slut efter 130-140mil gata och 2 halvdagar på bana.. _________________ Emil W |
||
Kollade lite på däckslitaget efter körningen på Mantorp och däcken såg väl inte alltför glada ut.
Detta är vänster framdäck efter ca 140mil gata och 1 kvällskörning på Sviestad och ett 30-tal varv på Mantorp. _________________ Emil W |
||
Jag fick också bridgestone på min, tycker dom känns bra och styva, rätt så bra turn-in. Men snackade med en annan kille med en ny rs3:a på Mantorp sist och hans bil hade levererats med nån slags pirellidäck som visuellt i alla fall såg ut mer som ett standarddäck till en Svensson bil. Såg inte alls sportiga ut med väldigt "grovt" mönster. Dom blev för övrigt också mördadepå kanterna men kan bero på ovan förare också.
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||
Så kan det ju absolut vara för min del också, överkörning och ovan förare har ju en tendens till att vara elakt för däcken. _________________ Emil W |
||
Ska dit med lite andra fjädrar till helgen och tanken är att göra en hjulinställning inom kort. Men skulle behöva lite tips och råd vad jag ska sikta på för vinklar?
Toe justerbart fram och bak, camber endast bak. Gissningsvis kommer cambern fram ligga på runt -1,5"/sida. _________________ Emil W |
||
Nytvättad och redo för helgens körning på Sviestad ihop med LMS!
Nu på lördag kör LMS sportvagnsdagen på Sviestad så det blir lite mer saker som händer utöver den vanliga bankörningen. Ska bli kul att prova bilen på AR-1or, även om de är gamla och slitna _________________ Emil W |
||
Våra race- och banåkarbilar Audi RS3 2024 - Sportvagnsdagen på Sviestad! | << 1, 2 217 besök senaste veckan (3080 totalt) |