Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Eftermarknads hastighetsmätare hjälp | 60 besök senaste veckan (595 totalt) |
Hej, strax dags för sfro2 och regbesiktning men har en utmaning. Det gäller att få till en fungerande hastighetsmätaren bilen. Var för snål för att köpa en autometer så köpte en "kina" på amazon som heter Eling som ser bra ut men jag får den inte att funka
Nu är utmaningen hur jag skall få den att funka med ngn av mina hastighetsgivare där jag har antingen Saab 2-pol orginal eller en 3-pol universal VDO givare. Saabgivaren hittar jag inget kopplingsschema till men har hört att den kopplas med +och det andra stiftet signal. Vdo givaren har jag schema till. Egentligen är min huvudbry hur givaren skall anslutas? Nedan instruktionen där jag främst inte förstår vad/hur jag ansluter till nr3? Jag har provat att ansluta bägge givarna men får ingen signal. Gör säkert ngt fel? Hur skall det kopplas och vid 2-pol/3-pol? På bilden ser man generatorn vad kopplas dit? Annars hur kan jag mäta så jag har signal från givaren för att felsöka? Tacksam för alla tips👍 _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
Bara av bilderna så ser det ju ut som den är tänkt att använda denna typen av givare.
https://www.etbinstruments.com/index Inte säker att dom du har ger rätt utsignal? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Nej, men vet inte om givaren skall jordas eller matas med + på ena kabeln? Med jord händer inget med mätaren. Vet att man kan mäta Ohm men inte riktigt hur?
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
Tror mina givare är typ samma, fast inkapslade. Tänkte man kanske skulle se om jag hade en gammal cykeldator givare att testa med. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
En sensor med bara två kablar (en till jord, en signal) kan eventuellt behöva att man har ett motstånd mellan signal och plus. Men det kan ju vara lurigt om sensorn använder sitt metallhölje som en tredje anslutning (till jord) och de två sladdarna snarare är till plus och signal.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Vad betyder den streckade linjen från sensorn till "W" på generatorn då? För det skall tydligen generera en fyrkantsvåg in i hastighetsmätaren..? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Måste det kanske vara "rätt" typ av generator för givaren? https://sutars.com/support/laddning-
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
De där kinamätarna har samma elektronik för både varv och/eller hadtighet så schemat blir något universellt.
(W är en växelströms sinusvåg som kommer från generatorns lindning innan likriktare) Dock behöver mätaren en positiv signal för att registrera något. Så gissningsvis kommer en givare med bara två kablar inte att fungera Troligen behöver du en "aktiv" givare med plus och minusmatning samt signal ut Det Finns liknande mätare med gps om det kan vara en lösning... Såg nu att du hade tre kablar till givaren? Isf är troligen brun plus, blå minus och svart signal. _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||||
Om den 2 poliga givaren är gammal så kan den vara av magnettunga element typ
Isf kan du ohm mäta närvdu rotera den långsamt och skall då få slutande krets någon gång per varv, isf är det bara att mata den med plus så kommer det ut puls på andra kabeln. _________________ // P e r r a P e r _ F o h l s t r ö m |
||||||
Jaha dags för lite livstecken.
Har efter era tips lekt lite och det började med att se hur saabgivaren funkar eller inte funkar. Mäter jag den i kortslutningsläge på multimetern mellan stiften så knastrar den som en geigermätare för radioaktivitet kan det vara för att den inte ger pulser utan ett magnetfält kanske. Testade koppla den på olika sätt men får ingen signal mer än att motståndet ändras. Då testade jag vdo givaren dvs den 3-poliga. På samma vis och den ger en tydlig signal med kanske 12st utslag per varv. Så då anslöt jag den till mätaren men fortfarande inget utslag. Efter att ha klurat en stund och tolkat era svar så provade jag att ansluta multimetern mellan signal och jord för att se om jag tappat signalen och då vaknade mätaren plötsligt Så nu är då frågan behöver jag ett motstånd mellan signal och jord ? Vad kan man tänka sig att en multimedier motsvarar? Så det är nära nu och så får det bli att bygga om givarfästet lite i lådan och sedan hitta lämpligt motstånd, ngn som har förslag? Tack så länge! _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
Ok, jag bänkprovade sakerna enl ovan och det funkar när jag kopplar multimetern mellan signal och jord i läget av att multimetern ger pipsignal när den får kontakt (dvs läget man kan pinga en kabel för att se om den är hel). Dvs när hastighetsgivaren ger signal så piper multimeter, så långt allt bra. Om jag nu kör bilen med multimeterninkopplad på detta vis så får jag signal och mätaren reagerar.
Sedan köpte jag en påse med motstånd för att testa att koppla mellan signal och jord, men har testat alla olika och det blir ingen reaktion här. Har jag för lite motstånd tro eller vad är det som spökar? Skall testa mer en annan dag men fattar inte riktigt . _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
Skruva banåkabil Eftermarknads hastighetsmätare hjälp | 60 besök senaste veckan (595 totalt) |