Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo & DCT.
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35
335 besök senaste veckan (121486 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19594



erikjakan skrev:
Du tror inte att det är katten som spökar? Jag skulle inte köra jättemycket mer effekt med kat än bad du gör nu.
Laddtrycksstyrd kat-bypass, om man nu har massor av plats för bypass och ventil

Det skulle ju lösa problemet de få tillfällen som det laddas på, och full avgasrening till "vardags".
Alternativt en racelösning där detta placeras långt bak (mer plats och mindre jättevarmt) och en tidig lättänd kat för tillfällen där nån bryr sig om värden.

Det går att drömma fram massor av komplicerade lösningar åt andra...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7775



Niklas Falk skrev:
erikjakan skrev:
Du tror inte att det är katten som spökar? Jag skulle inte köra jättemycket mer effekt med kat än bad du gör nu.
Laddtrycksstyrd kat-bypass, om man nu har massor av plats för bypass och ventil

Det skulle ju lösa problemet de få tillfällen som det laddas på, och full avgasrening till "vardags".
Alternativt en racelösning där detta placeras långt bak (mer plats och mindre jättevarmt) och en tidig lättänd kat för tillfällen där nån bryr sig om värden.

Det går att drömma fram massor av komplicerade lösningar åt andra...


Inget dumt förslag alls, och inte så komplicerat om platsen finns

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 877


Trådstartare
erikjakan skrev:
Niklas Falk skrev:
erikjakan skrev:
Du tror inte att det är katten som spökar? Jag skulle inte köra jättemycket mer effekt med kat än bad du gör nu.
Laddtrycksstyrd kat-bypass, om man nu har massor av plats för bypass och ventil

Det skulle ju lösa problemet de få tillfällen som det laddas på, och full avgasrening till "vardags".
Alternativt en racelösning där detta placeras långt bak (mer plats och mindre jättevarmt) och en tidig lättänd kat för tillfällen där nån bryr sig om värden.

Det går att drömma fram massor av komplicerade lösningar åt andra...


Inget dumt förslag alls, och inte så komplicerat om platsen finns


Katten stör troligen en del, men i mitt fall så tror jag att största problemet är avgassystemet. Mellan turbo o resonansboxen är det 3,5" men original från resonansboxen o bakåt. Skulle ha byggt hela vägen men tiden räckte inte till.
Beställde rördelar från Speeding i Måndags, så nu samlar jag på mig delar för att göra 3,5" hela vägen.

Smart idé med att göra en bypass förbi katten, har inte tänkt på den lösningen tidigare. Passar bra att försöka få till det när jag bygger färdigt systemet.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7775



Bra, det, för s motorer gillar inte att jobba med för mycket mottryck.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19594



Om bypassflappen är rejält lättdriven så skulle ju den rent teoretiskt kunna vara mottrycksdriven, så det blir ett självreglerande system (dvs ingen logik alls).

Tänk en simpel flap med en svag fjäder , eller blir det lite väl mycket A-traktorlösning nu?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 877


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Om bypassflappen är rejält lättdriven så skulle ju den rent teoretiskt kunna vara mottrycksdriven, så det blir ett självreglerande system (dvs ingen logik alls).

Tänk en simpel flap med en svag fjäder , eller blir det lite väl mycket A-traktorlösning nu?


Det skulle funka bra med fjäderlösning, men jag tror att den här ventilen gör jobbet?



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 338



BMW Z4 med N54 motor hade sådana original, satt monterade långt bak vid slutdämparen.
Vanligt att folk ryckte bort slangen så den mullrade konstant.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
stordana
Oskarshamn
Här sen Mar 2019
Inlägg: 35



Lasse Karlsson skrev:
Ser nu på bilder att vi modifierade burken rätt så mycket.
Kapade bort ca 50% eftersom turbon sitter så lågt monterad, flyttade avluftningen tillsidan av burken o svetsade på en extra fläns där den ansluter till turbon.

Så här ser den ut i dag:



Liten burk, men det funkar.



Tack för en fin redogörelse för hela systemet. thumbs up

_________________
Mathias Danesten
Bmw E46 330
Passat Alltrack
Golf MK 7,5
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 877


Trådstartare
Har lite problem att få DCT lådan att jobba lika bra med turbo som den gjorde med kompressorn.
Är kanske 95% funktion? Men saknar det sista finliret.
Vid hjulspinn så släpper den ibland kopplingen när jag närmar mig varvstopp. Kan även frikoppla när jag kör vanlig transport typ 60-120 km/h i jämn hastighet på samma växel, ofta om vägen byter från svagt uppför till svagt nedför. Är säkert något att fin-justera i tourqe table.

Får logga mer o se om man kan finna ut någon orsak.

Annars funkar allt bra, ska se om jag kan filma något under helgen.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4698



Logga hjulhastigheter..

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 877


Trådstartare
Cammo skrev:
Logga hjulhastigheter..


Tack för tips, ska kolla

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 877


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Cammo skrev:
Logga hjulhastigheter..


Tack för tips, ska kolla

//Lasse


Ja, det ser ut som om du träffade 100% rätt, har kört samma omständigheter o vägar där jag fick problem tidigare, nu funkar det thumbs up

Tack för tipset

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557



i Maxxecu version 1.150 som släpps som update på måndag finns möjlighet att ta hastigheten från lådans utgående axel via CAN bussen från TCU'n.

Det kommer göras under "Speed/Gear" "Sensor setup" och "Driven Wheel sensor setup".
Vet inte hur med blir med DCT lådorna, men detta gör att man inte behöver ABS givare och man får mindre fel i beräkningar som lådan gör vid växlingarna.

I mitt fall med 8hp lådan gjorde det stor skillnad.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 877


Trådstartare
Benny Steen skrev:
i Maxxecu version 1.150 som släpps som update på måndag finns möjlighet att ta hastigheten från lådans utgående axel via CAN bussen från TCU'n.

Det kommer göras under "Speed/Gear" "Sensor setup" och "Driven Wheel sensor setup".
Vet inte hur med blir med DCT lådorna, men detta gör att man inte behöver ABS givare och man får mindre fel i beräkningar som lådan gör vid växlingarna.

I mitt fall med 8hp lådan gjorde det stor skillnad.


Ska bli intressant att testa.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4698



Lasse Karlsson skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Cammo skrev:
Logga hjulhastigheter..


Tack för tips, ska kolla

//Lasse


Ja, det ser ut som om du träffade 100% rätt, har kört samma omständigheter o vägar där jag fick problem tidigare, nu funkar det thumbs up

Tack för tipset

//Lasse


Klassiker. DCT blir jätte arg när detta inte stämmer.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 877


Trådstartare
Cammo skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Cammo skrev:
Logga hjulhastigheter..


Tack för tips, ska kolla

//Lasse


Ja, det ser ut som om du träffade 100% rätt, har kört samma omständigheter o vägar där jag fick problem tidigare, nu funkar det thumbs up

Tack för tipset

//Lasse


Klassiker. DCT blir jätte arg när detta inte stämmer.


Har vart ute o kört ca3 timmar blandad körning i dag, hade en clutch-slip, men det var när jag körde ut från garaget o lådan var inte varm, efter det inga problem.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 877


Trådstartare
Benny Steen skrev:
i Maxxecu version 1.150 som släpps som update på måndag finns möjlighet att ta hastigheten från lådans utgående axel via CAN bussen från TCU'n.

Det kommer göras under "Speed/Gear" "Sensor setup" och "Driven Wheel sensor setup".
Vet inte hur med blir med DCT lådorna, men detta gör att man inte behöver ABS givare och man får mindre fel i beräkningar som lådan gör vid växlingarna.

I mitt fall med 8hp lådan gjorde det stor skillnad.



Har testat att byta sensor setup, men det verkar inte funka på min DCT. Får bara i 1an & 2an.

Ska testa att logga o se vad det beror på.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2557



På 8hp blir det samma att bara 1&2 går i om den inte detekterar att bilen rör sig. antingen via abs eller sensor på lådans utgående axel.

kolla dom olika hastighets input, finns under live data speed/gear.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46. Turbo & DCT.
<<   1, 2, 3 ... 33, 34, 35
335 besök senaste veckan (121486 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande