Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Lätta svänghjulet. | << 1, 2 6 besök senaste veckan (22507 totalt) |
Kan ni lite om el?
Svänghjulsmassa = kondensator parallelt med signalen = lågpassfilter Dvs. ni förlorar ingeting förutom frekvensrespons.... Vill ni ha pigg motor? Bort med vikten samt tröga givare... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
oscillatorn / tongeneratorn med frekvensmodulering kontra rotorpendeln överlagrat rotattion? Eller är det det du menar med frekvensrespons? För rätt respons borde man isåfall matcha för vissa varvtal isf att lätta? *ursäkta, lite förgiftad, men tror jag fick till det rättvänt* Finns det ett impedansbegrepp vad gäller mekanisk rotation också? Klart det finns, men får inte till det just nu. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Kan vi dela ut svartflagg eller Stop and go på dethär forumet? Isf har Pär nu gjort sig skylldig till en hel årsförbrukning sådana! > Sånnadär meningar, baserade på ellära borde förbjudas enligt svensk lag! |
||||
Jag brukar själv ta till me liknande jämförelser, men på en lite enklare nivå. T,ex Watt=hkr, Ah=vridmoment, Volt=varvtal. Annars när det gäller egensvängningar i vevaxlen, så finns det sådana som dämpas med Hm dämparen som brukar sitta bakom remskivan. Men det är ju en lite annan sak... Sjäv körde jag högtalar hål i 30mm plywood bafflar med pinnfräs. Efter ca 100 hål gick spidelaxeln av som om den vore kapad men en polerande diamantskiva. Axeln var 35 mm grov!!! Innan det hände noterade jag att stålet såg konstigt ut i rör lyset när det snurrade i 8000 rpm, under belastning. Svägningar ställer till med saker... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Men analogin till svängningar i elektriska kretsar/RF finns nog där, men jag är inte kapabel att utreda det. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jodå, det är nog en bra jämförelse...
Men jag formligen hatar allt vad el heter och det går liksom inte in vad all denna osynliga sörja är och gör. (Lite överdrivet.) Brukar försöka tänka vattenledare då jag sysslar med el. Liiite enklare iaf. Är man totalt mekanikinsnöad... JA! |
||||
Jag skulle vilja säga att vad som är det viktigaste med lätt svänghjul är just som ni ni försöker säga med alla krångliga jämförseler med kondensatorer och elektrolnik.
Dvs att det går snabbare att byta varvtal på motorn så att man kan växla snabbare, både upp och ner. Gasrespons helt enkelt. Sen kanske det också blir en marginell skillnad i acceleration pga masströghetsmomentet, men det känns definitivt sekundärt. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Jag får för mig att man borde lätta svänghjulet mer i inner, och spara mer i ytter, då kan man ju ha ett mycket lättare svänghjul med samma masströghet.
och visst vill vi alla ha en lättare bil? |
||||
Det optimala svänghjulet har ingen massa i mitten och endast massa i periferin, men då detta är lite småsvårt att åstadkomma så brukar man få acceptera en kompromiss.. Rent hållbarhetsmässigt så är det rätt tjurigt att bygga svänghjul som är hållbara, väger lite och har bra masströghet, har sett ett billet-svänghjul utskuret endast med hållbarhet i åtanke i någon sorts high-grade aluminiumlegering där någon dåre borrat in tungsten i periferin för att åstadkomma detta, hur det höll har jag ingen aning om men det såg onekligen jävligt ballt ut!! _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Ja, men nu är det ju så att det är just masströgheten man vill minska genom att lätta svänghjulet. Grejen är ju just den att om man kan få ner masströgheten genom att ta bort ett par kilo från ytterkanten av svänghjulet så motsvarar i det i dynamisk accelerationseffekt en lättning av bilen med tiotals kilo. Om man lättar nära centrum påverkas masströgheten knappt alls samtidigt som risken är stor att svänghjulet spricker sönder. Om man bara vill lätta och struntar i masströgheten (accelerationen) finns det nog vettigare och billigare ställen att lätta på. Ingen lättar väl t ex kolvbultarna för att få ner bilens totalvikt? _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||||
Sparade trådar/FAQ Lätta svänghjulet. | << 1, 2 6 besök senaste veckan (22507 totalt) |