Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Bra "vinterdäck"??? | 5744 besök totalt |
Nästa vinter ska jag köpa andra däck kravet på dem är att de är godkända enligt vinterdäckslagen, men jag vill ändå ha däck som passar bra på torr och blöt asfalt, det är sällan snö på vägarna här nere.
Vanliga odubbade tycker jag inte om, de är alldeles för mjuka, det har jag nu. Det borde finnas däck som påminner mer om sommar däck, men ändå är godkända på vintern. Vad ska man köpa? Vad kör de med i Tyskland på vintern? _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||
Gislaved Nordforst, helt klart bästa däcken jag har haft under åren _________________ Dan Man |
||
Tyskarna kör odubbat. om du köper odubbade högfarts däck så kommer du så nära du kan. t ex Pirelli Snowsport W210 eller W240, Michelin Pilot Alpin, etc. |
||
Jag kör med Michelin Pilot Alpin på min 9000 aero och jag tycker att dom fungerar utmärkt på barmark, tysta och bra grepp. På snö och is så är dom däremot inte så mycket att hurra över, kan ju visserligen bero på att dom är ganska slitna men ändå.
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||
De friktionsvinterdäck som säljs i Sverige i "normala" storlekar har ofta mjukare gummiblandningar än de friktionsdäck som säljs nere på kontinenten. Vilken modell du skall välja är svårt att säga när du inte anger dimension. Pirelli Snowsport W210 och W240 är högfatsdäck som inte finns med högre profil, det samma gäller Michelin Pilot Alpin. Själv åker jag Continental TS790 195/65-15 på min Vectra. Friktionsvinterdäck avsedda för kontinentala förhållanden som dock fungerar mycket bra här på västkusten. ///Martin Ps. Helt riktigt, dubbade däck är inte tillåtet i Tyskland. Ds _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Tack, det finns alltså några bra odubbade alternativ, såna får det bli nästa höst. Kan ju vara kul att svänga lite även på vintern.
Jag har kört sammanlagt 170 mil igår och idag så nu är jag om möjligt ännu mer trött på mina mjuka vinterdäck. > _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||
Jag har Pirelli Snowsport 210 som jag kört omkring med i 3-400 mil. Fantastiskt våtgrepp men rejält halkiga på snö och is. Inte alls lika fin sajpning som t.ex. Hakkapeliitta Q som jag upplevde som överlägsna på snö. Första gången jag stod och klämde på däcken hos däckhandlaren kändes Snowsport tom hårdare än sommardäcken :) Stommarna på Snowsport är rejäla också så med min 50-profil är det riktigt njutbart att glida fram i kurvorna utan allt för mycket gung.
Finns säkert de som ifrågasätter möjligheten att dra slutsatser om däck när ena uppsättningen satt på 4WD bil och andra på mittmotorbil men jag påstår att min analys är hygglig. Nästa uppsättning? Tveklöst Snowsport för min del, aldrig mer dubb. _________________ /Klas Pihl |
||
Lite OT, men jag kör faktiskt på dubbade Hankook-däck på familjebilen - helgerån i sällskapet. De var iallafall billiga.
Jag kör en hel del norröver, bl.a. till fjällstugan och till släktingarna "hemma" i Sundsvall och då vill jag gärna ha dubbade däck. Vet inte om jag är fördomsfull men av de bilar med friktionsdäck jag provat har ingen varit i närheten av riktiga dubbdäck. Förut hade jag nåt dubbat GoodYear-däck som vunnit nåt test och det var inte något bättre på att ta sig fram. Lite stabilare möjligen, men bilen är ändå en helt annan bil jämfört med sommardäcken så det gör ingen större skillnad. Same shit, but different. Dessutom kör jag inte precis hårt med vinterdäcken på - vill gärna ha dubben kvar när de väl behövs. Å andra sidan förlorar väl bilen(525i T -01) lika mycket i värde per månad som vad däcken kostade tillsammans så man är väl dumsnål. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Har också Michelin dubbfria. Det är så väldigt få dagar det är snöföre under vintern så att åka på dubb på blöt asfalt större delen av vintern faller inte mig på läppen iaf. Hursomhelst så är bilen otroligt lättkörd med vinterdäcken, välbalanserad o trevlig även om det släpper väldigt mycket tidigare än med rdäcken på Har 17-tums vinterdäck då... bilen känns lättfotad på ett positivt sätt med de däcken.
_________________ Magnus Thomé |
||
Själv kör jag med 175/70-15 med jävulskt dubbutstick, gissa när dom är bra...
Det är ju ändå en Saab 900 T -80 så det spelar ju ingen roll vilka däck jag drar på, bilen blir ju knappast rolig ändå. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Kör också på Pirelli Snowsport 210 på bruksbilen (235/45-17) och är mycket nöjd med dessa (inne på andra säsongen). Har inte märkt av nåt direkt dåligt snögrepp, men det kan ju bero på att jag aldrig haft några utpräglade vinterdäck att jämföra med .
Bilen känns väldigt stabil med dessa och det går t.o.m. relativt bra att köra konbana med dem . mvh Anders _________________ Anders T |
||
Gislaved Nordfrost är de bästa vinterdäck jag kört. De är ju emellertid dubbade och jag ha odubbat så nu blev det Nokia Hakka. De är också jättebra men till Gislaveds nivå når de inte. G var stabila och "kursdirekta" medan N "svävar" lite som ovan på...
Jag valde odubbat av flera anledningar. En av dem var att dubben har en tendens att släppa i farter över 160 km/h. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Michelin dubbfria, Maxi Ice, eller nåt sånt. 205 breda, det slaskplanar ordentligt. Liksom Magnus har jag noterat att de är mycket "snälla" som sommardäck, från de att det börjar kana tills det verkligen släpper har man gått om tid att hitta på nåt Kanske man ska ta dom ner till Ringen i april
Känner faktiskt en som satte på friktionsdäck fram när han skulle dit ner. Jag förstod dock aldrig resonemanget bakom... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||
[Jag valde odubbat av flera anledningar. En av dem var att dubben har en tendens att släppa i farter över 160 km/h.
Mvh / Micke[/quote] Precis man vill ju kunna "hålla hastigheten" även på vintern, mina "mjukisar" känns ju inte speciellt trygga i motorvägsfart. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||
Enligt auto&motor und sport test av säsongen 2002/03 vinterdäck 205/55-16 hastighetsklass H, så ansågs bridgestone blizzak LM 22 vara bäst i test. Michelin kom sist av de testade däcken. Sammandrag av testet finns på: w.auto.t-online.de
/Johan _________________ Johan B |
||
Däck för banåka Bra "vinterdäck"??? | 5744 besök totalt |