Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka R-däck vs värsta "vanliga" däcken | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (11135 totalt) |
Hej,
Dags att köpa nya däck. Kravspec. * Ska sitta heltid på bilen, inte byta vid bankörning. (Alltså vara någorlunda drägliga att köra till vardags) * Ska tåla bankörning utan att tappa fäste efter 3 varv. * Ska hålla minst 1000 mil gata. * Ska hålla några bankörningar. Dimensionen är 225/45-17. Alternativen är S-03PP eller GY F1 GSD3(nyaste modellen) eller nåt R-däck(Toyos R888)? Vad säger ni som vet? _________________ Anders Berglund |
||||
Evo...vad tror ni om Bridgestone RE540? Jag vet att flera evo-chaufförer åker på detta.
/J |
||||
Jag åkte 15 varv på åsen igår..........med michelin pilot HM, fram......och regumerade dito bak.........
inga problem alls med överhetning......... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det tror jag oxå.......... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Evosar är åsså våldsamt dyra...
Jag tror att med dina krav så blir det till att gräva djupt i plånboken. /J |
||||
Gå in på ....tirerack.com......och sök. Dom har testat det mesta.
Det däck som kommer strax efter 540......är Bf Goodridge. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Av de r-däck som finns idag som är mest gatmässiga borde väl vara Michelins o Dunlops.... Borde vara bra allround alltså. Jag får på RE540S snart men misstänker att de är lite väl extrema för kontinuerligt gatåka... vi får se :-)
om du verkligen ska köra bana o inte vill att det ska överhetta efter 4 varv så får du antingen köra långsamt eller skaffa r-däck..... _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag hittar inga tester av R-däck på tirerack.com, är jag dålig på att leta? Hittar en massa andra intressanta tester på däck upp till värsta nivån av vanliga gatdäck, men inga R i sikte.
Är det så illa att det inte finns vanliga däck som pallar lite bana? Hur gjorde man före r-däckens uppkomst? Hur stor skillnad i livslängd är det mellan ett r-däck och ett vanligt typ S-03 vid gatkörning? Har jag förstått det hela rätt att ett r-däck slits mindre vid bankörning än ett vanligt däck? MÅnga frågor blir det _________________ Anders Berglund |
||||
Jag brukar få ut 1000 mil ur mina rdäck men då är det största slitaget på de 100 milen som är på bana. Trippen till Ringen var på totalt nästan 500 mil inkl 70 på Ringen o det tog en dryg mm totalt. En dag på Barkaby tog drygt det....
om du kör entusiastiskt på banan så tar gatdäcken slut extremt fort plus att det blir ju så attans halt fort.... R-däcken håller väldigt mycket längre speciellt vid lite högre tempo. Men det går ju att köra slut på r-däck också på nolltid om man överkör... _________________ Magnus Thomé |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hur långt kommer du på en omgång gatdäck? Det är ju extremt individuellt. Från 1000 mil till... ja inte vet jag men 5000 - 6000 mil går väl minst? Men som sagt, jag brukar komma 1000 mil på rdäcken. Men det går att komma längre om det var färre banträffar på de 1000 milen
om du kör fullt så är det absolut så. _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag såg inget slitage på mina gatdäck.........visserligen var det kalt i luften.......men jag åkte fortast av dom som var där. Det är nog så att det är upp till bevis på söndag.........jag kanske inte åker tillrekligt fotrt........ Vad säger ni andra som var på åsen......??????? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Inte för att jag vet men här kommer mina synpunkter i alla fall. Jag anser att antingen måste du pruta på kravet om bra fäste eller så får du skippa det är med att inte byta. Det finns helt enkelt inga däck som kan uppfylla alla kraven. Vid bankörning är ett R-däck helt överlägset, klart mycket roligare att köra och troligen blir det billigare slitagekostnad eftersom ett R-däck pallar bankörningen bättre än vanliga puckar. Lika överlägset som det är på bana är det underlägset vid vanlig gatkörning. Ett R-däck som inte är uppe i rätt arbetstemperatur är vingligt och ger inget vidare fäste, vid vanlig gatkörning når du aldrig rätt temperatur. Dessutom är ju vattenplaningsrisken mycket större för ett R-däck. Tänk också på att ett R-däck plockar upp mycket mer grus och smuts som lätt "blästrar" hjulhusen. om du kör så mycket som 1000 mil årligen på landsväg tycker jag inte du skall köra runt på R-däck, de slits fortare än vanliga däck på vanlig väg. Jag vet inte vad det kan kosta att köpa en omgång extra fälgar till en EVo men jag är övertyga om att i ett 2-3 års perspektiv kommer att betala sig i lägre däckkostnader och betydligt roligare körning. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Håll markören på produkter.............klicka på "tires".........skriv in din dimension.........på nästa sida klick search.............och vipps........ om det inte kommer upp något.......prova en annan dimention _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Däck för banåka R-däck vs värsta "vanliga" däcken | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (11135 totalt) |