Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Krängningsångest.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (10708 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Nu har vi tittat på hur rollcentrum förändras vid fjädring. På dom här bilderna ser vi att det är samma sak med dubbla A-armar. Det var ju dessutom förfrågningar om att lägga Rc i Cg, för att på så sätt slippa ALL krägning, vilket föranledde mig att ta upp krägning som ämne.

Då kan det vara lämpligt att titta på det jag kallar "sidledes ofjädrad vikt". Vilket då är den vikt som ligger under Rc, och därmed inte skapar krägning. Den skapar något som kallas "jacking" i stället. Skulle vi flytta upp Rc till Cg, så skulle vi få en mycket otrevlig jacking.
Jacking, är en ren lyftkraft som vill skicka bilen till himlen. Å dit vill vi inte, (ännu) hmm.
Bilderna visar att vinkeln pålinjen som anger Rc ändras från 2 till 10 gdr, vid en högersväng, pga den av krägningen förändrade Rc höjden. Sidokraften är 250 kg i kurvan. När dessa 250 kg verkar mot en vinkel av 10 gdr i stället för 2, så förorsakar dom större lyftkraft UPPÅT.

Den normala infjädringen skapar mer negative camber som kompenserar för krägningslutningen, men lyftet som förorsakas av "jacking" får samma effekt som en gammal swingaxel, via linjen från Rc till däckscentrum.. Och tillverkar därmed även positiv camber, vilket vi absolut inte vill ha.



Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Långa A-armar lungnar ner Rc;s krigsdans. Ni som tittade på F1;an på mässan kunde se att dom använder just långa armar. De undre fram sitter lagrade tillsammans i mitten av bilen = maximal längd. I bak stiiter motor-låda i vägen. A-armarna är paralella mot marken, vilket ger Rc i marknivån. (oändligt projections centrum). Det här gör det även lättare att kontrollera bumpsteer.

Som vi ser på bilderna ovan, så får V-H sida olika projektions centrum. Vi har alltså att göra med ett Rc som förflyttar sig även sidledes. Men vi kan lämna detta för tillfället.

Bilden är även förenklad, eftersom jag bara tagit hänsyn till V - sida;s belastning.

(Bump-steer och roll-steer, är två intressanta saker som vi kan titta på med tiden. Fast man kanske tror att dessa båda skall undvikas, kan även detta använads till nytta i vissa lägen. T,ex Roll-understeer kan vara av värde för en säkrare styrkänsla).

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Göran Malmberg skrev:


Då kan det vara lämpligt att titta på det jag kallar "sidledes ofjädrad vikt". Vilket då är den vikt som ligger under Rc, och därmed inte skapar krägning. Den skapar något som kallas "jacking" i stället. Skulle vi flytta upp Rc till Cg, så skulle vi få en mycket otrevlig jacking.


Nu är jag inte med.

Menar du att massan som ligger under RC skulle vara ofjädrad? Jag kan inte se annat än att den är precis lika fjädrad som den som ligger ovanför.

om vi delar upp totala massan i den ovanför och den under Rc så ger den ovanför ett positivt rollmoment och den under ett negativt rollmoment. Dvs summan av dessa moment ger momentet för Cg *hävarm till Rc.

All massa rollar ju runt Rc! Sen att vi vid extremfallet höjd Cg < höjd Rc kan visa att vi får jackning på ytterhjulen är väl ganska ointressant. Det som är intressant där är just det du visar att för att få ett så högt Rc så krävs länkarmsvinklar som är riktigt trista.

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Daniel Bengtsson skrev:
Göran Malmberg skrev:


Då kan det vara lämpligt att titta på det jag kallar "sidledes ofjädrad vikt". Vilket då är den vikt som ligger under Rc, och därmed inte skapar krägning. Den skapar något som kallas "jacking" i stället. Skulle vi flytta upp Rc till Cg, så skulle vi få en mycket otrevlig jacking.


Nu är jag inte med.

Menar du att massan som ligger under RC skulle vara ofjädrad? Jag kan inte se annat än att den är precis lika fjädrad som den som ligger ovanför.

om vi delar upp totala massan i den ovanför och den under Rc så ger den ovanför ett positivt rollmoment och den under ett negativt rollmoment. Dvs summan av dessa moment ger momentet för Cg *hävarm till Rc.

All massa rollar ju runt Rc! Sen att vi vid extremfallet höjd Cg < höjd Rc kan visa att vi får jackning på ytterhjulen är väl ganska ointressant. Det som är intressant där är just det du visar att för att få ett så högt Rc så krävs länkarmsvinklar som är riktigt trista.

Daniel



Du får en "balanserad" kraft i Rc, som är lika stor som den kraft som inte längre verkar över hävstången RC-CGH. Jämnfört med om Rc låg i markninvå. Mao, Höjer du Rc så minskar Rollmomentet men i stället ökar den jacking skapande kraften i Rc med lika mycket.
Det här är ju bara den gamla vanliga balansgången mellan var krafterna tar vägen. Det är en jämn skala mellan marken och CGH där Rc avgör fördelningen. Det är som att slå ett spett i backen och bryta mot Rc som anhåll och greppa med händerna i CGH höjd. Du får då en ofjädrad kraft i Rc, (Rc är en ej fjädrande punkt) som via vinkeln ner till marknivån (i hjul-C), skapar en mot vinkeln motsvarande lyftkraft.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Göran Malmberg skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
Göran Malmberg skrev:


Då kan det vara lämpligt att titta på det jag kallar "sidledes ofjädrad vikt". Vilket då är den vikt som ligger under Rc, och därmed inte skapar krägning. Den skapar något som kallas "jacking" i stället. Skulle vi flytta upp Rc till Cg, så skulle vi få en mycket otrevlig jacking.


Nu är jag inte med.

Menar du att massan som ligger under RC skulle vara ofjädrad? Jag kan inte se annat än att den är precis lika fjädrad som den som ligger ovanför.

om vi delar upp totala massan i den ovanför och den under Rc så ger den ovanför ett positivt rollmoment och den under ett negativt rollmoment. Dvs summan av dessa moment ger momentet för Cg *hävarm till Rc.

All massa rollar ju runt Rc! Sen att vi vid extremfallet höjd Cg < höjd Rc kan visa att vi får jackning på ytterhjulen är väl ganska ointressant. Det som är intressant där är just det du visar att för att få ett så högt Rc så krävs länkarmsvinklar som är riktigt trista.

Daniel



Du får en "balanserad" kraft i Rc, som är lika stor som den kraft som inte längre verkar över hävstången RC-CGH. Jämnfört med om Rc låg i markninvå. Mao, Höjer du Rc så minskar Rollmomentet men i stället ökar den jacking skapande kraften i Rc med lika mycket.
Det här är ju bara den gamla vanliga balansgången mellan var krafterna tar vägen. Det är en jämn skala mellan marken och CGH där Rc avgör fördelningen. Det är som att slå ett spett i backen och bryta mot Rc som anhåll och greppa med händerna i CGH höjd. Du får då en ofjädrad kraft i Rc, (Rc är en ej fjädrande punkt) som via vinkeln ner till marknivån (i hjul-C), skapar en mot vinkeln motsvarande lyftkraft.

Göran Malmberg.


Bra, jag skulle bara kolla så att du var med på kraft- och momentjämvikterna!

Har varit i Åre i några dagar och fortfarande inte repat mig helt, så jag skyller på att hjärncellerna är lite utmattade!

Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2367



Göran Malmberg skrev:


Göran Malmberg.

Precis som bild 2 ser ut ser en hel del bilder av f1 från 60-talet ut
Är jacking lika otrevligt att köra med som det ser ut?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Daniel Bengtsson skrev:
...jackning på ytterhjulen...

Kommer YTTERhjulen att ge sig iväg nu också?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
ice skrev:
Daniel Bengtsson skrev:
...jackning på ytterhjulen...

Kommer YTTERhjulen att ge sig iväg nu också?


ICE, Efter en goooood middag och ett glas vin satt den där kommentaren bra. Lät som om Daniel inte BARA åkt skidor.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Krängningsångest.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (10708 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande