Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Påsksysselsättning, KPI å Caster formler. | 1, 2 >> 9231 besök totalt |
SAI.
Med tanke på den tunga KPI tråden, så kanske lite enkla formler kunde vara kul. Ett ord vi skulle kunna ta till oss är SAI. Steering axis inclanation. Används även det flitigt I racingen. Om alla tycker så.... Positiv kpi gör att hjulet ökar i positiv camber när man svänger. Då har jag några formler här som visar hur stor förändring i grader vi får vid en given styrvinkel. ( Camberförändring = kpi * styrvinkeln * styrvinkeln / 6600). Nära förknippad är då Castervinkeln. Positiv caster gör att hjulet lutar innåt kurvan, när man svänger. På bägge sidor, både höger å vänster, lutas alltså åt "rätt håll". Inställning av caster ger, (camber förändringen = caster * styrvinkeln / 60) Med hjälp av de här två uträkningarna kan vi plocka fram önskad camberförändring när hjulet vrids. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Steering axis inclanation (SAI) finns det några svenska ord?
Fråga/påstående. ( Camberförändring = kpi * styrvinkeln * styrvinkeln / 6600) Gör då possetiv camber på ytterhjulet och neativ på innerhjulet (camber förändringen = caster * styrvinkeln / 60) Gör negativ camber på ytterhjulet och possetiv på innerhjulet. Lägger man nu ihopp förändringarna och lägger till(tar bort) den in instälda camber får man hjullutingen(camber) vid en specefik styrvinkel. _________________ Johan Sjölinder |
||
Butterfly efterlyste ju ett annat ord för KPI. Att annat i stället för "kungsaxelnslutning" skulle ju då kunna vara "Styraxellutning". Vad tycks? Med förkortningen SAI, som begrepp i stället för KPI. Är alla med på vad jag menar? Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Sorry, glömde. Camberförändringen pga KPI-SAI, blir alltid positiv när hjulet vrids. Bäde höger ovänster sida. Camberförändringen pga caster blir negativ på ytterhjulet å positiv på innerhjulet. Svännger man åt höger, så lutar bägge hjulen åt höger. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Göran: Läser du Racecar Engineering månne?
Man måste ju kompensera för caster också: Camberförändring = Caster x styrvinkel / 60 Ex. Caster 6 grader Styrvinkel 10 grader 6x10/60=1 negativ på ytterhjul och positiv på innerhjul Edit: Skrev inlägget samtidigt som det ovan skrevs... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Vi kanske ska klargöra om vinklarna mäts i grader eller radianer oxå...
Har läst artikeln själv...men den ligger "utom räckhåll" och jag har det inte i huvudet. |
||
Maz, Ja, Racetech oxå. Som jag sagt, allt jag förmedlar är just förmedlat, eller sånt jag läst. Det jag försöker göra är att föra ut det på ett sätt så det blir begripligt. Det enda jag har å komma med är att jag testat allt jag läst, å byggt om bilen 100 gånger. Vilket givit en praktisk erfarenhet. Ett bra verktyg att förstå vad mycket duktigare personer beskriver. Å ibland kan jag då med passande egna ord få till en träffande bild på en frågeställning. Som ger frågeställaren en AHA upplevelse. De e en höjdare. Just dom här siffrorna kom ganska lägligt i debatten. Har även kommunicerat en del med Mark ortiz, som brukar skriva på sista sidorna. Som även tagits upp av honom. SAI, Caster och en not om Ackermann togs upp i hans nyhetsbrev av augusti 2002, som sänds ut till racing stall. om vi inte skapar en ny debatt kring ämnet KPI så kan jag nämna att ortiz är mycket exakt och noga. Han förklarar att SAI ibland nämns KPI. I hans utredning om KPI-SAI, så gör han en skillnad på SAI och spindel vinkel. Som är frontvyn av lutningen av styraxeln, relativt pin eller hjul-lod ställt emot mark-våg. Spindelvinkeln blir då i stort samma som SAI minus Camber. Och nästan exakt samma när Camber är noll. För att bli exat samma när både Camber och Caster är noll. Det här är den distiktionen vår vetenskapsmann Anders Y, ville reda ut. Men ortiz tar även upp Pinförskjutning som en parameter. Med vilket menas att styraxeln och spindelaxeln inte behöver ha samma skärningspunkt. Ett avstånd som kallas Pin-lead. Omstyraxeln ligger framför kallas det Pin-trial. Pin-trial är negativ Pin-lead, och vise-versa. Vi har också en faktor som heter Effective pin lenght, spindeltappens förskjutning i förhållande till styraxeln-hjulcentrums plan. Där både hjul hubben och spindelns läge avgör. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
det enda... hmmm, det är väl inte så dåligt!!! |
||
Göran Malmberg: Hoppas du inte trodde att jag försökte knäppa dig på näsan, det var mest en reflektion då jag läste den artikeln aldeles i dagarna. Ser det som att Racecar håller ett visst mått om du läser den.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Absolut inte. Det är bra att du noterat att mina inlägg kommer från "auktoriserat håll". Mina rysare är när jag skriver fel. BRRRRR. Då far, "vad ska folk tro" genom huvet. Ice, tog upp nått om väglutningens inverkan på bilen, vad det nu var. Med tanke på det och SAI, så lurade jag på en närmare förklaring här. Anledningen är att man tacklar det här problemet från skillda håll när det gäller racing och gatbilar. Det är även så att man använder mer SAI trots att det inte är riktigt ok i racingen, beroende på praktiska problem. SAI har fördelar för en gatbil, just pga, väglutning mm, men andra bieffekter som inte precis gagnar racing. En mer racingorienterad SAI, kräver nästan specialbyggda komponenter. Å i mcpersons fall så tar fjäderbenet i hjulet. Det lär bli en och annan chock, med kullkastning av några kor. Men jag är beredd att anta utmaningen. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Tja, tan och sin för en liten vinkel motsvaras ganska bra av vinkeln i sig, eller vad menar du?
10 deg = 10*pi/180 rad = 0.17453 rad sin 0.17453 = 0.17365 sin 0.349 = 0.342 (0.349 rad = 20 deg) Sedan börjar det kanske skilja lite väl mycket, men 0.1 deg = 0.002 rad och precisionen är nog inte så himla stor i hjulupphängningen iallafall, om man inte åker kolfiber-formelbil. Även om bilen har ett styvt chassi så flexar nog fästena lite iallafall och det är ju under stor belastning vinklarna är mest intressanta. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
AndersY
Japp detta är ju sant, var ungefär vad jag vad ute efter men inte helt. (Camberförändring = kpi * styrvinkeln * styrvinkeln / 6600) Skall man nu skriva denna korrekt så borde det väll vara div tan/sin och en arcsin/arctan för att komma rätt matematiskt allså inte praktiskt. _________________ Johan Sjölinder |
||
Var kommer talen 6600 och 60 ifrån? Finns det någon geometrisk förklaring, eller är det ytterligare två av Göran Malmbergs frånnyatillgamlavärldenkonverteringar? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Så du menar att 60 ~ 360/(2*pi), men vad är 6600? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Klippt från Racecar Engineering:
Camber change = SAI x Steer-Angle x Steer-Angle / 2 (all angles in radians) or Camber change = SAI x Steer-Angle x Steer-Angle / 6600 (all angles in degrees) ______________ Där har du formlerna för både radianer och grader iaf. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Jag är förvånad över att RaceCar Engineering använder talet 60, och i.o.m. det inför ett fel i beräkningen på nästan 5%.
om de istället hade använt talet 57, som är precis lika svårt att slå på japanhjärnan, hade det införda felet endast varit 0.5%. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Minst en av de här formlerna är FEL! Kan inte någon lägga upp de korrekta formlerna, så att vi slipper gissa var felet/felen är någonstans. Eller skall man behöva räkna ut dem själv. > _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Sparade trådar/FAQ Påsksysselsättning, KPI å Caster formler. | 1, 2 >> 9231 besök totalt |