Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Hur mäta chassistyvhet? | << 1, 2 2 besök senaste veckan (12477 totalt) |
Varför blev jag inte förvånad när Göran sa att han byggt en egen mätmojäng RESPECT Det Göran menar är väl ju styvare desto lbättre förutsättningar att använda fjädrar dämpare osv för att ställa in bilen bra. Och precis som du säger på en gocart har man chassit och däcken för att justera så det kan vara mkt möjligt att man får göra chassit mjukare för att få bra väghållning! Lär finnas flera exempel på race bilar där man ökat vridstyvheten och sedan fått börja om för att få till en körbar bil! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Med risk för att släpa denna teoretiska diskussion alltför nära racerbanan.
Vad är det för problem vi försöker att lösa (att ha ett styvt chassi är ju inget självändamål, utan det är först när det påverkar varvtiden som det är värt något)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Ju styvare desto lättare att justera för banan! svårt att kompensera sladderchassi med övriga detaljer! FÖ så har du ju rätt "utan det är först....." Lite grann som chipstrimning bara för att motorn blir råare behöver den inte bli starkare! "utan det är först....." _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Tack för alla svar. Summan av vad som sagts verkar vara "styvare kan inte vara fel". Kommer därför att kompletter med följande: ett stag diagonalt under vindrutan, helsvetsat ovanför FIA-buren Korsstag under motorn snedstag "runt" växellådan motorupphängning så att hela motorn blir bärande + lite boxning runt upphängningarna En del av frågan kvarstår dock... är det någon i sverige som kan mäta detta och framförallt räkna ut var svagaste länken är??? _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
om du har ritningar och materialdata för ramen så är det inte så komplicerat för mig att bygga en analysmodell och beräkna styvheten m.h.a FEM. Då är det även enkelt att se vilka moddar som ökar styvheten utan att straffa vikten med en massa onödiga rör. Om du är seriöst intresserad kan du PM:a mig så kan vi diskutera och se om vi hittar en win-win. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Stötdämpare och fjädersystem är "flex". Någon nämnde "olika typer av flex". Vi har fjädrar som står för kraften och dämpare att modellera fjäderns typ av flex. T,o,m i olika hastigheter på flexet. Vi kan alltså ställa in den "typ" av flex vi vill. Där finns det även många testbänkar i lite mer behändigt format än vrid-flexmätare för chassiet. Ska vi testa snabbhet i vridet och dämpfaktorn i chassiet , vet jag inte vad för sorts anläggning som behövs. Inte hur man dämpar chassiet heller om det behövs.
Så poängen är att inte bli rädd för stötdämpare med för många inställningsmöjligheter. Utan att lära sig massor om dom. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||||
För att haka på ICE.
Hej Kenson Varför vill du styva upp bilen? Har du nått gränsen för vad chassit klarar av? Eller kliar det bara i fingrarna? Kommer att titta igenom tråden en gång till kanske blir det redigering? Nu med redigering Eftersom du vill lägga i en motor som är mer än vad ultima tänkt ooch Ultima uppger att de gjort chassit för upptill 1000 hk så vad blir det för motor!!! Vad räknar du med 1200? Har du lyckats få tag på ngn gammal porsche turbo (917)? BERÄTTA! Blir nog intressant och se vad det lider blirnog till att se över aerodynamiken _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Daniell: Jag skickar PM till dig senare.
Göran: Något åt detta håll kanske kan vara något... http://www.carrerashocks.com/MSGen2T Cat7even: Jag planerar inte att använda mer än 1000 hästar men jag är mycket tveksam till att fabriken har testat med 1000 häst eftersom det är idiotiskt (!) att ha så mycket häst i en Ultima... Skämt åsido så har ju turbo och moderna styrsystem den härliga egenskapen att man kan välja när och vilken effekt man vill ha och därför så kan man ju faktistk ha en löjligt överpotent motor. Men svårkört kommer det säkert bli... _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||||
Det är aldrig idiotiskt att ha för mycket häst se bara på can am där chevrolet borrade upp sina motorer till 9,17 liter (inte säker på decimalerna) för att hänga på porsches upptill 1200 hkr starka 917-10 917-30. Men det ställer ju krav på övrigt!!!!!! _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Exakt, det är det jag praktiserar. Iofs har jag just idag lyckats (igen givetvis) att efter det att mina nya framfjädrar vart för långa och gav en påverkan som inte riktigt var påtänkt... Och då är dom bara 20 mm längre (alltså bara längden som ändrats, och sedan är alltså fjäderbenen korrigerade i höjd för dessa längre fjädrar....). Räkna visst, men jag missade en detalj och den hittade jag redan i första kurvan med tillhörande - jaja så är det ibland. Tur man har tid och ork att gå ett steg i fel riktning tidvis _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Hittade några länkar om detta som kan vara intressanta. Jag tror att det är ganska svårt att jämföra två olika bilar men samma bil före och efter en modiiering borde gå bra.
http://www.ces.clemson.edu/~lonny/pu http://www.ces.clemson.edu/~lonny/pu http://www.ces.clemson.edu/~lonny/pu http://www.eng.clemson.edu/~lonny/pu _________________ Sten Isaksson |
||||||
Sparade trådar/FAQ Hur mäta chassistyvhet? | << 1, 2 2 besök senaste veckan (12477 totalt) |