Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Behöver hjälp, bromsarna strular. | 1 besök senaste veckan (4607 totalt) |
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt. Här sen Nov 2002 Inlägg: 794 Trådstartare
Har lite problem med bromsarna på astran, efter vinterns lättning av bilen så låser nu bromsarna i bak lite för lätt/snabbt. Vad kan man göra åt detta? Har idag monterat Saab 900 skivor och ok fram och det borde ju ha hjälp men så blev det inte. Har för tillfället Greenstuff belägg runt om, kan det räcka med att jag sätter tillbaka originalen ibak? Eller finns det något annat man kan göra?
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||
Det finns ingen sån där lastventil bak som du kan justera på då ?
Eller dra ut fjädern lite bara. ja vet inte hur det ser ut på Opeln men på äldre golfar sitter det en ventil till bakbromsarna som ger mera broms bak om bilen blir tungt lastad. Denna ventil påverkas även om man sänker bilen... _________________ Stefan thull Leksand |
||
En sån ventil har jag monterat i min 924, justerar den med en vantskruv Förararen kan justera bromsbalaansen med detta arrangemang. Längst fram en vantskruv som sitter fastsatt vid växelspaken. Bakom ett rör som förbinder vantskruven och fjädern som hör till bromskraftsregulatorn och syns längst bak. Det hydrauliska är inte inkopplat på bilden. Systemet funkar mycket bättre än priset indikerar (150 kr regulator och 69 kr vantskruv) _________________ Pär Hylander |
||
Haha, mja, en begagnad bromskraftsreduceringsventil från en golf kan väl inte räknas som en trimdel? Inte ens på min Passat-sport ! Men det stämmer såtillvida att jag varit på bana och tränat många fler gånger i år än jag varit och handlat nya mekarbyxor..... _________________ Pär Hylander |
||
om det ser ut som på kadett så har du väl ingen lastavkänningsventil utan bara en fast redusering direkt på huvudbromscylindern? Det är inte så att du bytt bromsrören och förväxlat utgångarna? Jag vet att vissa bilmodeller har olika reduceringar för kombi och sedan osv, du har inte bytt och råkat få en sådan? Båda bakjulen låser alltså innan framhjulen vid hård inbromsning rakt fram? lyfter den mycket på baken? Många frågor och funderingar blev det, men hoppas att det kunde vara till någon hjälp. Mvh Peter _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt. Här sen Nov 2002 Inlägg: 794 Trådstartare
Ja jag kan inte hitta någon lastavkänningsventil så jag förmodar att det ser ut som på kadetten, vet inte hur det ser ut på den men mycket av delarna är ju samma på kadetten och astran. Bromsrören är inte bytta, så det kan det inte heller vara. Jag har inte bytt något annat än skivorna, oken och bromsslangarna fram. Skivorna och oken fram har jag uppgraderat till Saab 900/calibra turbo diton, så det tar ju ordentligt fram också. Jag formulerade kanske mig lite konstigt först, det är så att bakhjulen låser sammtidigt som framhjulen. Detta gör att bilen blir väldigt instabil vid inbromsningarna. Bakvagnen kommer farande väldigt lätt så att säga. Idag provade jag att sätta tillbaka originalbeläggen ibak och det blev faktiskt lite bättre men det är fortfarande lätt hänt att baken kommer farande. En bromsvåg kanske är enda lösningen? Bilen är lättad ca 70kg över bakvagnen, och den var inte så här instabil innan lättningen. Tack för alla tips, hoppas det går att få ordning på det innan helgen för då ska det _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||
Här har du t.ex. en ställbar reducerventil för 891:- som reducerad upp mot 60%: www.chassi.nu
Det borde väl funka? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jag vill minnas att Ingmar nämnde att Volvo 140 har ställbara reduceringsventiler, de är nog inte så dyra på en skrot om du förhandlar envist.
Flytta bak batteriet. Det tar bort en del vikt från värsta stället, långt fram till vänster, och flytta till reservhjulsbaljan istället. Jag märkte skillnad både vid inbromsning och över krön med den förändringen. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
Jäpp, jag tror det var tidiga årsmodeller av Volvo 140 som hade justerbara reduceringar.
På höger bakhjul kör jag med originalreducering+volvoreducering och på vänster bara volvoreducering. Höger bak låste sig av någon anledning mycket lättare än vänster. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||
Jag har också kört med dessa Volvo 140 ventiler och kan bara säga att- de funkar kanon bra! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Skruva banåkabil Behöver hjälp, bromsarna strular. | 1 besök senaste veckan (4607 totalt) |