Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Häftig Luftfärd! | << 1, 2 6896 besök totalt |
På en rejsbil kan vi anta att egenfrekvensen för fjädringen är 3 Hz. Anta att fullt hopfjädrad är 6 cm fjädringsväg från nedre läge och att utgångsläget innan hoppet var detta. Jag räknade lite snabbt på transienten för detta och vid 0.05 s var fjädringen 22 mm från bottenläget, 0.1 s var fjädringen 9 mm från nedre läge och vid 0.2 s var fjädringen 1.4 mm ifrån bottenläget. Så fjädringen borde hunnit jobba ut mot bottnen. mvh Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Arrrrghhh, kan inte vi använda det alldeles utmärkta Franska SI-systemet så att man kan förställa sig hur hård fjäderna är?! Betyder det 600 pound per inch eller? _________________ Pär Hylander |
||||
Nääe lb står för Lagom Bra...
Per inch är helt rätt...om jag inte minns totalt fel (inte alls omöjligt) är en lb, utalas väl pounds eller nåt, ungefär ½ kilo. Finns säkert någon praktisk liten översättningstabell. En anledning till knaseriet med lb/tum är att engelsmän totalt vägrar använda något annat, och dom är ju som bekant inte helt små i räserbranchen _________________ Karl Brag |
||||
Bra sida med konverteringar mellan enheter. På huvudsidan finns även annat matnyttigt. http://www.efunda.com/units/index.cfm Problem som ofta kan uppstå är när man kanske menar 600 lb/inch om en fjäder och det blivit praxis att bara säga 600 lb och då är det ju lätt att tro att fjäderns massa är 600 lb _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Fjädrar...bra då kanske man kan reda ut det en gång för alla.....
på Porschen har jag H&R fjädrar som nån envisas med att kalla 100kg. Betyder det 100kg/cm då eller..... Och vad skulle det motsvara i lb/tum (om ingen svarar så betyder det att jag måste lyfta min lata konsultröv och hämta en miniräknare....men jag litar på att Daniel hinner före ) _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Fredrik, betänk att min r*v också sitter på en lat konsult! /Daniel _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
om jag får gissa, kanske t o m blir det en kvalificerad gissning..... Antagligen så har dom ordentliga tyskarna angivit fjäderkonstanten i SI-enheten N/mm. Sen har då antagligen någon som inte begripigt SI-systemets förträfflighet genast börjat kalla det 100 kg/cm och därefter förkortat det 100 kg för det låter bekant??? Som sagt bara en gissning om vi ska göra om N/mm till Pounds per inch så torde man dividera med ca 4,5 och muliplicera med 25,4 så dina 100 "kg" (N/mm) fjädrar torde bli ungefär 560 "lb" (Pounds per inch). Undrar om jag fick det rätt..... Jag är ju inte konsult så jag behöver ju inte veta själv... Jag kan ju vara så lat att jag bara lyfter luren och ringen en konsult _________________ Pär Hylander |
||||
Bilder o videos Häftig Luftfärd! | << 1, 2 6896 besök totalt |