Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil kamaxelspecialist sökes!! | << 1, 2 10810 besök totalt |
Så här ser mitt kamkort ut ifrån mina nyinhandlade kammar till min CRX Vtec motor.
Alltså insug 255grader duration och 0.301" lyft (7,65mm) vid 0.050" (1,27mm) ventilspel Sen insug 311grader duration och 0.467" lyft (11,86mm) vid 0.006" (0,15mm kall) Sen är det bara att titta lite själv Men det som är bra med Vtecen är ju att man fortfarnade har en relativt standard kamprofil på låga varv vilket gör att man fortfarande har ganska mycket bottenvrid kvar när man stätter dit en racekamprofil i mitten. Men när man kör på bana så använder man ju iof bara raceprofilen . _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
[tjatmode] Som sagt, snacka med Musen... Brukar bli klart vettigt i pris och väldigt bra resultat... [/tjatmode] |
||||
Jag skulle vilja påstå att vi har lite begreppsförvirring här.
"Märkdurationen" mäts vid lågt lyft, dvs där kammen precis börjat rampa upp loben. I CompCams fall vid 0,006" vilket är cirka 0,15mm. Det som står på Crower-kamkortet är väl ventilspelet vid kall motor. Som synes skiljer det mellan avgas och insug. Jag ser tyvärr ingen uppgift om vad Crower anser durationen skall mätas vid för lyft. Att det är en VTEC-kam Niklas köpt är ju tur för den skulle inte ge speciellt skojiga egenskaper på låga varv. Lobseparation på 101° ger väl viss gasväxling... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
här ser det ut som att dr schrick-kammarna har likn värden som mp:s l850-kammar. hur beskrivs beteendet på dessa kammar. iom att tomgången enl uppgift kan bli orolig borde det tyda på en högvarvig kam. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Anders, jag ska kolla hemma, har för mig att jag hade nå'n uppgift om någon som testat denna och tyckte den var jobbig till vardags... |
||||
slog isär min nya motor idag för att kolla in lyftet på original-kammarna.
tyvärr kunde jag inte mäta durationen, men ska försöka göra det under veckan. lyftet var densamma på avgas och insug med 7.8mm på ventilen. det blir en j...a skillnad med 11.8mm på dom nya kammarna _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Tycker värdena låter ganska extrema på en icke-VTEC motor. Motorn kommer förmodligen inte gå speciellt bra på tomgång samt vridmomentet kommer vara uselt på låg/mellan.
Detta baserar jag på hur min B16A1 motor går på konstant VTEC vilket är ungefär samma ventilstyrning som dudes trimkam. Dude jag tycker definitivt inte du skall köpa en "värre" kam. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
Lundgren,
Får vi ta del av kamspecen du använder? Dudes maskin är ju en smula större så den "behöver" mer kam. Dude, Skillnaden i lyft jämfört med standard är förstås rätt stor. Får det plats fysiskt eller måste man korta ner ventilstyrningarna? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Man skall inte bara stirra sig blind på kammen utan en hel del vad gäller går att matcha ihopp med längderna på insugningskanelen och grenrörens primärrörslängder till kollektorn också.
Min flinta stötstångsmoter har en Duration in&ut (kam) 312grd Duration in&ut (ventil) 290grd overlapp 78grd nockvinkel 105grd lyft kam 8,4mm lyft ventil 11,0mm Kan nog klassas som vast men går snällt även på tomgång. Den går att köra från ca 2000r/min och vid 3500r/min börjar det hända saker. Från 5000-8000 triv den. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag kör helt standard.
Min B16A1 har 230@1mm och 10.6 i lyft på VTEC-nocken (insug) B16A1 är en 1.6 på 150hk@7600rpm och 144Nm@7000rpm. Varvstopp ca 8400rpm. Min B18C6 (ITR) har 245@1mm och 11.45 i lyft på VTEC-nocken (insug) B18C6 är en 1.8 på 190hk@7900rpm och 178Nm@7300rpm. Varvstopp ca 8700rpm. I och med att Dudes insug/insugsportar/avgasporta/grenrör/ECU/ramlager etc inte är gjorda för att varvas lika mkt som ovan motorer tror jag kammen i fråga är tillräckligt vass trots en större motorvolym. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
Vem har sagt att dessa saker inte ska bytas ut helt och hållet för att anpassas så de stämmer bättre för användningsområdet? Jag är innne på om han ev ska ha lite VASSARE saker tom, svårt att säga rakt av sådär bara. Det är som Johan säger, det är så mkt som spelar in. Upps, ett förtydligande. Det är en racemotor vi talar om. En långloppssådan... |
||||
Sorry, fattade inte att det är en racemotor vi snackar om. I sådana fall är det en riktig pensionärsprofil vi snackar om Mer duration och lyft!!! Som ytterligare referens har en Civic Type-R duration 258@0mm och 12.2 i lyft. _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
Inte så lätt att veta då ingen sagt det. För det är väl till racern vi snackar Anders? En 318is har 252@?(0 tror jag) och 10mm. |
||||
lyfter min gamla tråd om kammar.
var hos appelgren idag och mätte upp både std och racekammarna som jag köpt. std-kam vid 0.050" 171.8 och 5.94mm kamlyft. 9.5mm ventillyft racekam vid 0.050" 236.2 och 7.5mm kamlyft. 12mm ventillyft han ansåg att detta var en rätt vild kam. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Men titta så trevligt. Då vet man/du lite mer. och att mäta är det enda som gör rättvisa egentligen. |
||||
Skruva banåkabil kamaxelspecialist sökes!! | << 1, 2 10810 besök totalt |