Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Bromsvätskan kokade, måste jag göra något? | 2 besök senaste veckan (8678 totalt) |
Lyckades få svampig pedal när jag körde på nordslingan idag (pga dålig bromsteknik), jag stannade och lät bromsarna kyla ned sig. Bromsarna känns helt normala efter de kylt ned sig. Nu undrar jag om jag måste göra någonting (lufta, byta bromsvätska etc.) innan jag kör på ringen igen? Bromsvätskan är bytt för ca 3 månader sedan så den borde vara ganska fräsch. Uppskattar snabbt svar, ringen öppnar igen kl 17.15 i morgon.
_________________ Ta bort mitt konto, tack! |
||||
Byt den lilla mängd som finns i bromsoken,
den brukar vara brun och ful. Gjorde detta förra året när mina bromsar blev väldigt varma mellan bankörningarna. |
||||
Yes, byt ut det som är "längst ut" om det går, annars kör hela systemet när du ändå håller på, det är inte avsevärt mer arbete att byta allt.
Det går att köra vidare, men i min erfarenhet kommer det koka tidigare/snabbare nästa gång. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
ok, jag får se om jag hinner fixa det i morgon, jag har aldrig skruvat på bromsarna själv och känner att jag kanske gör det värre om jag gör fel. Annars får jag helt enkelt ta det lugnt och inte köra flera varv på raken (alternativt lära mig bromsa rätt).
_________________ Ta bort mitt konto, tack! |
||||
Vad är det vid överhettad broms som gör en 3 månader gammal bromsvätska diskvalificerad?
Sker det någon kvarstående kemisk/fysikalisk process vid bromsvätskans kokpunkt? Ingen sarkasm avsedd - vill veta. _________________ Tony Jonsson --------------- Fine curvaceous cars are not seldom accompanied by fine curvaceous women. |
||||
Korkat kan tyckas, men det finns en rätt vettig tanke bakom. Medan vatten har en kokpunkt på 100°C så sjunker bromsvätskans kokpunkt sällan under, säg, 130°C. En vattendroppe som läcker in vid ett ok blir därmed mer eller mindre oskadliggjord med en glykolbaserad bromsvätska (dags för en delvis pudel från mig, HPC...) eftersom vattnet diffunderar genom vätskan och kokpunkten bara sjunker något. Alternativet, som är fallet med Citroens LHM (hydraulolja) och silikonbaserad DOT 5-vätska, är att en inläckt vattendroppe vid ett ok ligger kvar, kokar vid 100°C och bildar en ångbubbla som får pedalen att försvinna mycket tidigare än med en "sliten" glykolbaserad. Således degraderas DOT 4 och 5.1 mer förutsägbart än andra vätskor, vilket är vitsen med dem, men de blir absolut sämre med tiden. Att man kokat vätskan är mer ett tecken på att den är i för dåligt skick, man förstör den nog inte mer med en kokning. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Annars så finns det ju gott om lokala verkstäder som kan fixa det åt dig. Det är faktiskt både enkelt och billigt - bara man har rätt grejor.. _________________ -- |
||||
Tack Per för svaret. Jag tolkar det som att man med gott samvete kan låta en överhettad glykolbromsvätska vara kvar i systemet efter avsvalning - om man vet att densamma är färsk och att det är chaufförens bromsteknik som orsakat bromsfading. _________________ Tony Jonsson --------------- Fine curvaceous cars are not seldom accompanied by fine curvaceous women. |
||||
Verkar vettigt som du tolkar det. Jag hade en bil som lätt kokade bromsvätskan ett tag och jag körde regelbundet vidare utan problem efter det svalnat, men att det på något sätt blev lättare att koka det igen när man väl gjort det första gången efter färskt byte, kan ha nånting med att det drar in en massa luft i samband med att vätskan "svalnar" utifrån som innehåller ytterligare vatten Hursomhelst, kör vidare du, inte trafikfarligt vad jag upplevt iafl. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Kokpunkt på 208 är inte så mycket när det finns andra bromsvätskor som är över 300 och bara 50 kr dyrare per liter. _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||
Jag var tvungen att söka lite, jag har/hade ju den i påffen förra året. Det jag hittade sa 280 grader ny och 200 grader när den var "max" uppblandad med vatten. 180 kostade den förra året på Mekonomen (säkert mer nu iofs). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Man skall inte blanda äpplen och kameler. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
om du inte har stålspunna bromsslangar ska du byta till det.
När gummislangarna blir varma så flexar dom som ballonger, det känns som om bromsvätskan kokar, men det är slangarna som blir för varma. |
||||
Man ska även tänka på att stålomspunna kan smälta ihop om det blir riktigt varmt. Riktigt kylning är inte fel för att hålla nere tempen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Istället för att propagera för en viss bromsvätska, här har du en lista så du kan välja själv
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||
Tack för alla svar i tråden, jag körde dagen efter och tänkte på att bromsa kortare tid och tog en "avsvalningstur" mellan varven. Jag upplevde inga tendenser till svampig bromspedal igen men tycker inte det är riktigt samma bett i bromsarna, kan beläggen påverkats av värmen från skivorna?
_________________ Ta bort mitt konto, tack! |
||||
Rekommenderar dock att du luftar ur vätskan ur oken så for du bättre känsla i pedalen igen. Detta kan alla verkstäder göra samt att det skall inte vara dyrt. Arbetstid max 20min. Gör man det själv med saxdomkraft på en allmän parkering max en timme _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
Jo Men såg nu att jag skrev fel :P. 280 ska ddet ju självklart vara _________________ Robert Paulsson Ford Capri 3100 RS Ford Sierra M50B25T DRIFT! |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Bromsvätskan kokade, måste jag göra något? | 2 besök senaste veckan (8678 totalt) |