Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Väghållning i en hot rod? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (14336 totalt) |
Hej
Säg att jag bygger en bil och inte har en aning om vad för stötdämpare jag ska använda,hur "räknar" man ut det,vad bör man ta hänsyn till när man köper stötdämpare??Jag är även nyfiken på hur såkallade hävstångs stötdämpare fungerar exempelvis gamla Houdaille dämpare??om man bygger en bil med gammalt utseende och vill ha sådana dämpare hur är bäst att bygga så att säga?? Kommer även köra med tvärställd originalbladfjäder och stel framaxel fram på mitt bygge och undrar då om man går upp ganska många kilo i motor mot originalmotorn hur vet jag då hur man ska dimensionera bladfjädern för jag misstänkar att originalfjädern inte är så lyckat att köra på kanske?? Eftersom jag bygger min rod i gammal stil så vill jag inte använda mig av moderna grejher utan endast gamla,dock vill jag optimera dom gamla prylarna och lösningarna till 100% MVH Micke _________________ Mikael Bergman "När en bil är så jävla slö att den får ha registrerignsplåtar är den ointressant" |
||||||
1 om du känner dig vilsen på stötdämapre kan jag upplysa dig om atte de är fruktansärt FÅÅÅ som verkilgen vet något. Jag kan så mycket att jag vet jag kan INGET.
2 Vad fa... är en Houdaille dämpare?? 3. Gillar konsptet, otipera så långt det går med gamal teknik. Mao gamla slker med nytt tänk. Hmm skall lägga till lite länkar, kommer. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag gillar tanken på att optimera/modernisera en gammal konstruktion. Har själv kört historisk racing av och till sedan 80-talet. Den första bilen jag körde med var en Triumph Spitfire med tvärställd bladfjäder och pendelaxel bak, något som på pappret absolut inte kan fungera på bana.
Vad det gäller stötdämpare av hävstångstyp skulle jag söka info bland historic racing bilar. Om jag inte minns fel har både MGB och vissa Austin-Healey sådana dämpare. Där finns säkert tips att hämta hur man fixar till en bra dämpning. Lycka till. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
En googling på Houdaille gav massa träffar både på svenska och engelska. Verkar funka enligt samma princip som hydrauliska teleskopdämpare. Men hur man skall "tuna" dem verkar vara lurigt.
En tanke är att köpa så nya som möjligt (40-tal verkar finnas) och använda moderna oljor för att hindra ihopbeckning och minska tempberoende. För hårdhet kan du använda det som finns på rejsa för att räkna fram lämplig hjulfjäderkonstant (sök och du skall finna). Sen räknar du ut en bladfjäder som funkar. T.ex. här: http://www.calculatoredge.com/mech/leaf_springs.htm Det är relativt mycket friktion i en bladfjäder vilket ger både oavsiktlig stötdämpning och fjäderkonstant. Troligen finns det att hitta svar bland typ dirt/oval förare i usa som jag tror behöver köra den typen av hjulupphängningar. I US tror jag du kan hitta läsvärda böcker om hot-rod handling för det finns. Och jag får avsluta med att jag tycker att en rod med svängprestanda är bland det fränaste som finns. Det gick en "Fubar(?) Hot Rod" i nåt "becketts (?) relay race" i UK för massa år sen, sanslöst cool. Stod om den i CCC magazine. De hade bl.a. dispens för choppad framruta. /Kristoffer Denna är visserligen _väldigt_ modern-school men ack så frän. http://www.hotrod.com/featuredvehicles/hrdp_0905_1932_ford_coupe/photo_08.html |
||||||
Kristoffer R, tack. Jag var lat orkade inte söka.
och ja det finns nog tillräcklig kundskap på rejsa så man kan komma någulunda rätt vad gäller fjäderhårdhet mm. Särskilt om fler tänker. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Vart kan jag läsa på om stötdämpare då??har massa frågor om dom ju,både vanliga teleskopsdämpare och av houdaille typ.Vart börjar man liksom?? Hittade du några länkar??
Vad är historic racing??Nån klass som finns i Sverige??Vem frågar jag??
Tror tillochmed dom fanns en bit in på 50-talet också. Hittar bara 7 sök svar om fjäderkonstant och söker jag på hjulfjäderkonstant finns det inget alls??Antingen söker jag fel eller så finns det inte så mycket??? OK USA alltså då,min motor engelska är ju kass haha Ska börja kolla runt efter lite böcker,har hittat en bock om basic handling for stock car racing cars,nån som om dom kör med gammal teknik i den serien?? Kan man använda samma uträkning för framfjädern som för bakfjädern??Ska ha tvärställda bladfjädrar både fram ock bak nämligen. MVH Micke _________________ Mikael Bergman "När en bil är så jävla slö att den får ha registrerignsplåtar är den ointressant" |
||||||
En kanske läsbar länk. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Make Car handle av författaren Fred Puhn är på väg hem,se om man kan få ur nått vettigt av den boken.
Tack för länken fuling,förstår nu att det är fruktansvärt få som kan det här med stötdämpare men lite ska man väll kunna lära sig iallafall. Letar vidare efter böcker i USA men vet inte riktigt vart jag ska leta nånstans,nån som har tips?? MVH Micke _________________ Mikael Bergman "När en bil är så jävla slö att den får ha registrerignsplåtar är den ointressant" |
||||||
Tips:
Börja räkna/simulera fjäder, dämpare och vikt. När det sitter, lägg på en fjäder, dämpare vikt till.(däcket) När det sitter lägg på lite friktion, den funkar även som dämapre. Nu har man att göra en stund Dynamiska förlopp är knöliga och allt utom linjära. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Har hittat nytillverkade stötdämpare av hävstångs typ här http://www.crafty-b.com/products/sho
Som sagt jag hittar inget när jag söker på hjulfjäderkonstant,hjälp??
Hur räknar/simulerar jag fjäder,dämpare och vikt då??Går jag ut i garaget och mäter kors och tvärs och räknar på eller ska man simulera ihop nått baserat på fakta jag kan få fram själv,jag behöver hjälp att komma igång.Går det inte bara säga mät graderna där,höjden där,längden här och vikten där plussa ihop och dra av lite här och där och så får man fram ett värde på nånting.Jag hoppas ni förstår hur jag menar för jag känner mig helt bakom just nu.Vikten är väll slutvikten på bygget antar jag?? Sen skulle jag vilja ha era åsikter om kombinationen fyrlänks upphängd bakvagn typ klassisk åka-rakt-fram kontra väghållning,går det kompromissa ihop dom på nått vettigt sätt?? MVH Micke _________________ Mikael Bergman "När en bil är så jävla slö att den får ha registrerignsplåtar är den ointressant" |
||||||
Dämparna säljs inte som några väghållningsgrejer heller men av ren nyfiknehet vad är det som gör att du skriver så??Vad är det som är "fel" på dom?? Som sagt tidigare i tråden vill jag optimera gammla lösningar,väghållningen behöver inte bli i F1 klass men den ska bli så bra som det bara är möjligt med det jag kan använda mig av.Annars hadde jag ju kunnat smälla dit individuell framvagn från en mustang 2:a med skivbromsar från wilwood,coilovers fram och bak och hela kittet men det fanns inga roddar som hadde det i den tidsperioden jag bygger min. MVH Micke _________________ Mikael Bergman "När en bil är så jävla slö att den får ha registrerignsplåtar är den ointressant" |
||||||
om vi börjar med fyrlänken, så är jag övertygad om att du kan få det att lira. Lika långa stag uppe och nere, parallella med varandra och marken i körläge och ett långt, lågt panhardstag brukar funka för att få riktigt bra egenskaper om du har vettiga fjädrar och dämpare på rätt platser.
Vill du kunna ställa om för dragracing ser du till att det finns justeringsmöjlighet för att dra ihop stagen i framkant. Friktionsdämparna kanske måste justeras för att kunna ge tillräcklig dämpkraft, och de kan säkert behöva rätt frekvent efterjustering men annars bör de väl kunna lira. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Hmm friktiondämpare, inte så lyckat.
Men kan man inte hitta på något? Typ använda armen och fästet och låta axen går rättigen och en ny arm och i den sätter man en dämpare(teleskåp). old look med mordern funktion. Dubbel hmm. om jag nu inte är ute och cycklar helt så ger en friktiondämpare konstant kraft oavsätt hastighet. (Vanlig dämpre ökar kraften med hastigheten) Sen kommer det bli en hysteres mellan start och stopp lägena. Mao man får typ olika höjd på bilen om den fjädrar in och stannar eller om den fjädrar ut och stannar. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Att låta två plastskivor dämpa skulle inte jag personligen ge mig på men jag har åas inte provat heller.
Vad händer när det blir riktigt varmt i de där? Finns det inga "lookalike" med hydraulisk funktion? Borde gå knåpa ihop som en kugghjulspump som är kortsluten via en strypning. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Gjorde (gör) inte Öhlins en styrdämpare till hojar som har vridning som input. Borde ju gå att applicera den principen på hjuldämpare. Annars som nämnts tidigare hävstångsdämpare. Fanns i alla fall för några år sedan såna att köpa i England som hade lite tuffare specar. SAAB 95 hade väl förresten såna bak...? |
||||||
Falk menade dämparen tror jag _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Såja... Lugna nu... Jag menade att principen användes bak på SAAB-kombin. Och att man kanske kunde utgå från såna om man prompt vill ha dem. och som sagt, jag såg i någon engelsk katalog för några år sedan hävstångsdämpare som var "uprated" för lite tuffare ändamål... |
||||||
Nybörjarsvängåkaforum Väghållning i en hot rod? | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (14336 totalt) |