Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum DubbelTURBO grenrör volvo 16V | 3 besök senaste veckan (7684 totalt) |
Hejsan håller just nu på att bygga en motor setupen är
B230fk block med svarvade orginal kolvar resten av inehållet orginal 16ventils topp helt orginal siemens deka 630 spridare lr nå liknandei inte funnit än turbo setupen är tänkt att va så de blir bra och väldigt tidig respons så den består av 2 stycken garett gt 17 VNT agreggat från skoda 1.9diesel. nu till frågan hur ska man bygga ett vetigt grenrör för att få tidig respons i detta vill gärna ha fult ladd rean vid 2000rmp kommer dock bara ladda 0.5bar nu i sommar så man lär sig köra innan man ger sig på stora effekt uttag någon hög topp efekt är inte heller nånting ja e ute efter då ja inte ska åka ratlåsracing. så förlåt ja svamlar bort allt o kanske la ämnet fel men hur ska detta grenrör vara utformat har 42mm rör att tillgå i massor _________________ sid härjerud |
||
Försök för responsen hålla rören korta, 1an och 3ans cylindrar till en turbo och 2an och 4ans till en turbo. Kona sakta ner rören till kanske 34 invändigt. Provade för några år sedan ett gt17 från saab nittifem turbo på en vw 1,8liters gti-motor och vid obelastad motor varvandes byggde den upp mot 0,5 bar laddtryck. Vid 1100 varv hade jag 0.4 bar laddtryck och vid 1650 varv 1 bar laddtryck. Blev klar turbodieselkaraktär på motorn _________________ Roland Johansson |
||
okej tack så jätte mycket för svaret har räknat o mätt lite och tror ja kan lyckas bygga dom med en medel längd på 30cm.
De finnns ju ingen intern wastegate på dom så ahr en till fråga ska man dra ett rör från varje til en stor eller kanske lite wastegate le inte dra ihop rören och köra med två små externa? _________________ sid härjerud |
||
För min ekonomi är väldigt begränsad och ja gillar hålla på bygga med saker ja redan har. dessa agreggat har ju även variabel avgas geometri eller vad de nu heter för bättre respons. har inte och kan itne räkna på såntdär me mottryck om ja ska vara ärlig detta e mitt örsta turbo bygge så kom gärna me ideer tankar och förslag vidare tack:) _________________ sid härjerud |
||
Tja, om du är ute efter relativt billiga prylar så köp originalturbo och wastegate från någon som uppgraderat sin Porsche 944 turbo.
K26/6 som du kan sniffa vid 300 hk med. Brukar gå för 1000-1500:- orenoverade, wastegate är inte särskilt dyra de hellet. På en 944 turbo når man 1 bar laddtryck vid ca. 2800 rpm och turbon orkar inte pumpa effektivt mycket över 5500 rpm. Skulle nog kunna passa en 2,3 liters 8-ventilare bra. _________________ Anders Hansson |
||
tyvär funkar inte de då ja har en 16ventilare har ett 8ventils turbogrenrör ligger o de går icke sätta på. därför ja tänkte svetsa eget och montera två stycken när ja ändå har dom ligger kan ju vara kul testa _________________ sid härjerud |
||
HAHA precis varför kasta vatten med hanflatan på nån när man kan kastad personen i en sjö _________________ sid härjerud |
||
Har du kollat med Mats Ivarsson ?? Han kör med dubbla Mitsubischi 16t aggregat på sin BoOST Volvo med B230 och han plockar en bra bit över 500hk , fick nöjet att åka med honom på både Mantorp och Anderstorp och kan säga att den bilen går Sjukt bra
_________________ --VVTS-- |
||
Kanske inte är precis vad du frågade efter men jag gick i liknande tankar till min förra bil.
Bilderna hittade jag på blocket för nått år sedan. Kanske kan hjälpa dig nått. _________________ Marcus Axelsson Volvo 242 TURBO 1975 såld Ford Escort MK2 1975 såld Ford Mustang HT 1967 |
||
Nybörjarsvängåkaforum DubbelTURBO grenrör volvo 16V | 3 besök senaste veckan (7684 totalt) |