Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Vettig banåka bil? | << 1, 2, 3 13048 besök totalt |
Jo de är sant de hänger ju mest på han som kör.
De va mest ur fwd vs rwd synpunkten som varvtider kom på tapeten. De är svårt att mäta i annat. Ja körglädjen är ju viktig och den får man nog i dom flesta hothatches. _________________ Mattias Bågenholm -Göteborg- Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben. www.Hondaklubben.com |
||||
vart mycke svar nu hehe, Ja de jag kommit fram till hittills är att de blir en mindre bil iallafall. Sen vill man ju gärna köpa en bil där de finns rätt bra utbud av väghållning, säkerhet, broms osv prylar.
_________________ Daniel Landin |
||||
Vill du ha lite info ang utbudet till civic så kan vi ta de på Pm så slipper vi söla ner tråden.
Men de finns massvis med sådant till civicen till bra priser. _________________ Mattias Bågenholm -Göteborg- Medlemsansvarig och kassör i Hondaklubben. www.Hondaklubben.com |
||||
Kan inte den här vara något att gasa med?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag har inte sett den och känner inte ägaren. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Snacka om bang for the buck!!! _________________ Magnus Thomé |
||||
Jo den såg vettig ut. Men nu är de iallafall bestämt. Det kommer inhandlas en Honda civic HB Esi så fort jag hittar ngt jag vill ha. Denna kommer hela tiden uppgraderas för bana och piskas så ofta man kan och får hehe
_________________ Daniel Landin |
||||
Kan bara hålla med..borde man nästan köpt bara för att _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||
Billig bil med bra väghållning och inte för dyr och ingen nämner Opel?
oplarna är det ingen som betalar för, men det är inte alls dåliga bilar! Många har rostproblem men även dom rostfria är billiga! Sänksatser, dämpare osv finns det gott om till bra kurs också. Kadett GSi nämndes i förbifarten, en 16V med 150hk och en av dom bättre 2 liters 16v motorerna som producerats (Cosworth har t ex designat toppen och Cosworth är väl ett namn som sällan sätts på dåliga saker eller hur? ) En GSi 16v går hitta från 10 000 i vettigt skick, för 20 000 är de fort gula konis runt om och en sänksats på, kanske fjäderbensstag och då är det bara bra däck kvar så har du en riktigt giftig bil! Rätt lätt, 1000-1100kg. Finns många enkla billiga modifieringar som gör stor nytta! Camber bak fixas med ett par brickor, fram får man pilla lite mer, antingen justerbara topplagringar eller borra nya hål för infästningen längre in. Fjädertornstag och stag mellan nedre bakre fjäderbensinfästningarna fram ger mycke stabilitet i framvagnen och är enkla, billiga saker att fixa! Lättmekat är det också! Bromsar går flytta över från diverse saabar bl a så 308mm skivor fram går montera utan några direkt ombyggnationer, byta nav och skruva dit Konvertera till 5 bult och 110 cirkel för att få fler fälgar att välja på är inte heller nån svårighet! 16v har också skivor bak std. Vill du känna dig för först finns även GSi som 8v, eller ännu billigare Kadett GT med 2 liters 8v motorn på 115hk! Den är inte alls slö, finns som kombicupe eller sedan. Kostar från 5000 och upp mot 10. Hittar man en 16v motor från en Kadett med kabelstam så är det bara att flytta motorn mellan och koppla ihop den runda elkontakten mellan bil och motor igen så är den igång Väldigt Smidigt! Sen finns Astra GSi 16v, lite dyrare, något tyngre men annars inget sämre egentligen! Vectra 2000 eller GT16v har samma motor (C20XE) och Vectra 2000 vann dom BTCC med på 90 talet Sen finns det äldre RWD bilar också typ Ascona/Manta. Kan man ta att bilen inte är så snygg (kass lack, kanske nån rostfläck) kan man hitta sånna med trimmade 2.4or på cirkus 150hk för 20 000. Dom väger då runt 1000-1100kg så det är inga tunga bilar heller Edit: Dock måste jag säga att mer bil för pengarna än den där 205 GTi'n för 7000 är nog svårt att hitta! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Du verkar vara inne på Honda nu och det är nog ett smart val. Har sett många gamla Civicer gå fort på Hondas klubträffar.
Såg en BMW 318 Ti under säljes idag, 19.000 kr. Med väghållningssats. Känns som ett vettigt och billigt val om du vill ha en lite nyare bil. Med bakhjulsdrift. _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
Bra sagt, även om jag anser att bra varvtider och bra flyt hänger ihop.
Jag skulle säga att Astran är bättre på allt utom att den väger mer vilket har att göra med bland annat en riktig framvagn. Opelns 2,0 liters motor har nog mer vrid än jappsarnas men annars skulle jag tro att en Civic blir bra. Jappsarna och tyskarna har väl bättre driftsäkerhet (?) än fransoserna något som är nog så viktigt. Skulle rekomendera en FWD bil som första bil/första banbil för att jag anser de mer förlåtande. _________________ Pontus "Widde" Dalgärde Kör blå Astra GSI. 2014 Kinnekulle Ring: 1.03.63 |
||||
Kan tipsa om italienska alt. i denna priskategori. Som sagt är Alfa 75 en billig renrasig kurvkramare med olika motoralt. Och neutral RWD väghållning.
En annan icke nämnd är ju såklart Alfa 155 som dock inte har samma pulver som nästa alternativ; Coupe Fiat 16VT. 190hk (lätt gjort 50hk till), 1340kg, FWD med diffbroms (viscodrive). Släng ut vikt, öka laddtrycket och du har en mkt snabb kul bil (kanske för snabb för just nybörjare dock). Numera börjar man även se en o annan 20VT för runt 25papp men då är de ganska medtagna. Femman, om den är frisk, är dock överlägsen gamla Integralefyran. |
||||
Det där retar mig nåt enormt! Men han är fan inte normal bakom ratten, han måste vara född med den talangen, medan vi andra kämpar bakom ratten.
Släpp handbromsen så går det fortare! _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Vettig banåka bil? | << 1, 2, 3 13048 besök totalt |