Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Bra nybörjarsetup? 200sx S13 | << 1, 2 11858 besök totalt |
Det är alltid svårt när man skall köra med bilen på gata oxå..
Men som någon redan sagt så BUSSNINGAR... Dom MÅSTE ju vara bra om dämparna skall fungera som dom är tänkta att göra. Jag hade satsat på att fixa STUMMA fästen, GÄRNA justerbara där det går, Så om inte dina dämpare är trasiga/slut så behåll dessa och lägg pengarna på Bromsarna istället. Mycket kylning, bra vätska och vettiga belägg så kommer du nog långt med org skivor. Leta upp fula och billiga beg 7*15" fälgar och se vad du hittar för däck. En sittastill stol som sitter i org underrede är oxå bra om det går att ordna. Sedan KÖR och ha KUL!!!! _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
Tänkte bara flika in här hur det gick för mig i somras.
Körde på Knutstorp, Mantorp och några konbanor och jag är överlag nöjd med bilen, dock finns det en del att jobba på men mest med mig själv.. Det jag monterade på bilen innan säsongen var coilovers och större bromsar från en Skyline. Bromsarna var kanonbra och hade aldrig problem med fading, dock tyckte jag bilen krängde lite för mycket och understyrde en del. Men det satt urusla kinadäck på och jag vet att hjulvinklarna står helt galet fel, det syns med blotta ögat till och med. Dessutom var det lite jobbigt att sitta i en originalstol, fick hålla mig fast i ratten för att inte flyga ut genom rutan. Till nästa år har jag köpt in ställbara stag så hjulvinklarna ska fixas till, har även fått ett bra recept från en erfaren banåkare. Blir också grövre krängningshämmare fram och bak, bättre däck (Falken FK452) och en Sparcostol! Har stora förhoppningar om att det ska lösa mina problem och hjälpa mig ha j*vligt kul nästa år! _________________ Sebastian Nilsson |
||
Låter bra inför nästa säsong .
Understyrning brukar ju inte vara problemet på dessa bilar så borde varit pga däcken och hjulinställningar, är dina coilovers dämpare ställbara? jag märker skillnad på balans när jag justerar dämparna på mina K-sport iaf . Vad var det för körning du var på i mantorp? _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
Tänk på att hjulupphängningen på 200sx är 'överbestämd'
Bussnigarna roterar inte bara runt sin egen axel utan utsätt även för vridning vinkelrät mot axeln. Detta gör att man kan få massor av friktion ifall man använder hårda bussningar. Inte önskvärt i en hjulupphängning. Behåll originalbussningarna ifall dom fortfarande är fräsha. 2.5 grader camber fram ifall du kör på gatdäck låter ok. Går du upp på r-däck ska du ha mer. Amerikanarna brukar köra 1.5-2 grader bak men jag har kört bortåt 3 grader (med r-däck) även där med jämnt slitage på däcken. _________________ Street Triple RS -18 |
||
Har inte bytt ut några bussningar förutom dem som byts ut med de ställbara stagen. Är inte så jätte tekniskt insatt men vad exakt är det som kan hända om man kör med hårda bussningar överallt? R-däck är inte aktuellt i dagsläget men bra info till framtiden! _________________ Sebastian Nilsson |
||
Lite svårt att förklara hur det blir med stumma bussningar, men tänk så här:
en länkarm som rör sig upp och ner när det fjädrar kan också röra sig lite i sidled beroende på hur hjulupphängningen är konstruerad. Inte alls ovanligt att det är så på standardbilar, ibland bygger man in lite medstyrning i bakvagnen tex. Jag har själv upplevt lite effekter av uniballs i länkarmar bak, detta var med stel bakaxel. Körde man riktigt hårt i kurvor så lyfte innerhjulet. Det gick illa åt diffbromsen när hjulet fick grepp igen. Det hände även att bakvagnen tog ett skutt i sidled ca 1 m när jag körde över en skarv i asfalten på ett flygfält, kändes lite konstigt minst sagt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Det är ju uniballs/ledlager man vill ha istället för bussningar. Dom tillåter ju rotation i samtliga 3 axlar medans bussningar bara ger "friktionsfri" rotation runt 1 axel. Bilen kommer gå fint att köra med men länkarmarna kommer inte röra sig lika lätt och bilens fjädrar/stötdämpare kan inte jobba optimalt. Polyurethan är ju säkert bättre än tokslut originalbussningar men man ska inte vara övertygad om att dom gör bilen snabbare än original gummibussningar i bra skick. Sen hur illa fenomenet är råder det delade meningar om. Subframen kan du montera stumt. Bussingarna till nedre bärarmarna bak rör sig också bara runt 1 axel så där är polyurethan ok utan 'biverkningar' Själv har jag åkt med dom vanliga länkarmarna (tension, tracktion, camber och toe) med uniball i ena änden. Har fungerat ok men visst vore det bra att få bort de gamla gummibussningarna. Får jag tid och ekonomin tillåter blir det nog ledlager i både spindlar och främre länkarmen framöver. www.nissanroadracing.com är förövrigt siten för oss som gillar att åka fort med 200sx och inte bryr oss om så mycket om drifting. Grymt mycket bra info om våra bilar där. _________________ Street Triple RS -18 |
||
Nybörjarsvängåkaforum Bra nybörjarsetup? 200sx S13 | << 1, 2 11858 besök totalt |