|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693
Forumägare
Trådstartare
22 Apr 2013 17:59
Grupp-h skrev: | "Citat JP Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande... "
Kanske fattat fel men är du inte lite part i målet då du verkar sälja dessa skydd ? |
Det gör han men JP brukar ha en god balans mellan fakta och sälj Men helt riktigt så är det bra att veta att JP är part i målet. Om än mycket balanserad sådan.
_________________ Magnus Thomé
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
22 Apr 2013 18:08
Klart att jag är part i målet, men det har väl dom flesta i hela världen redan konstaterat. Men likt förbannat är jag en av dom få som verkligen jobbar med detta och har en hel del erfarenhet och kontakter som kan hjälpa dom som inte riktigt har förstått hur vår kropp är uppbyggd och vad vi kan göra för att den ska sitta ihop om vi råkar krascha när vi leker med bilar...
Ursäkta om jag spårar lite, men jag börjar bli less på den typen av kommentar... :-)
Grupp-h skrev: | "Citat JP Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande... "
Kanske fattat fel men är du inte lite part i målet då du verkar sälja dessa skydd ? |
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
22 Apr 2013 18:17
JP Simpson skrev: | Klart att jag är part i målet, men det har väl dom flesta i hela världen redan konstaterat. Men likt förbannat är jag en av dom få som verkligen jobbar med detta och har en hel del erfarenhet och kontakter som kan hjälpa dom som inte riktigt har förstått hur vår kropp är uppbyggd och vad vi kan göra för att den ska sitta ihop om vi råkar krascha när vi leker med bilar...
Ursäkta om jag spårar lite, men jag börjar bli less på den typen av kommentar... :-)
Grupp-h skrev: | "Citat JP Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande... "
Kanske fattat fel men är du inte lite part i målet då du verkar sälja dessa skydd ? |
|
jag tillhör också en av dom som jobbar med det här och har en hel del erfarenhet
och jag hävdar fortfarande att för gräsrotsnivån så är ett obligatorium fel... eftersom det faktiskt inte finns den riskbilden..... (sen klart finns det alltid en risknivå, men jag tror att risknivån att dö i trafiken är betydligt större på väg till racerbanan än att bli allvarligt skadad på en svensk racerbana i en svensk långloppsbil)
sen att vissa ändå själva vill ha det, absolut jättebra... då är dom också motiverade att montera utrustningen rätt och se till att allt annat är anpassat såsom bälten och stolar osv..... för det är väl definitivt ett problem JP? att folk inte förstår helheten med anpassning och att om det inte görs rätt så kan det snarare förvärra än förbättra säkerheten?
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
22 Apr 2013 18:21
tilläggas kan ju att jag är part i målet med...
däremot så har jag ingen part i om folk använder HNSR eller inte...... däremot så är jag part om folk inte kommer till sporten överhuvudtaget.... för utan tävlande så finns det ingen motorsport.... och vi har haft en vikande trend tyvärr för RACING..... det som ökar är ju allt annat som gatbil osv..... där kraven inte finns alls på nånting överhuvudtaget..... och det vill vi väl alla här att få fler att börja med RACING, eller?
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
22 Apr 2013 18:51
Helt rätt Fredrik!
Fredrik - SLC skrev: | JP Simpson skrev: | Klart att jag är part i målet, men det har väl dom flesta i hela världen redan konstaterat. Men likt förbannat är jag en av dom få som verkligen jobbar med detta och har en hel del erfarenhet och kontakter som kan hjälpa dom som inte riktigt har förstått hur vår kropp är uppbyggd och vad vi kan göra för att den ska sitta ihop om vi råkar krascha när vi leker med bilar...
Ursäkta om jag spårar lite, men jag börjar bli less på den typen av kommentar... :-)
Grupp-h skrev: | "Citat JP Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande... "
Kanske fattat fel men är du inte lite part i målet då du verkar sälja dessa skydd ? |
|
jag tillhör också en av dom som jobbar med det här och har en hel del erfarenhet
och jag hävdar fortfarande att för gräsrotsnivån så är ett obligatorium fel... eftersom det faktiskt inte finns den riskbilden..... (sen klart finns det alltid en risknivå, men jag tror att risknivån att dö i trafiken är betydligt större på väg till racerbanan än att bli allvarligt skadad på en svensk racerbana i en svensk långloppsbil)
sen att vissa ändå själva vill ha det, absolut jättebra... då är dom också motiverade att montera utrustningen rätt och se till att allt annat är anpassat såsom bälten och stolar osv..... för det är väl definitivt ett problem JP? att folk inte förstår helheten med anpassning och att om det inte görs rätt så kan det snarare förvärra än förbättra säkerheten? |
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
22 Apr 2013 19:50
Jag pratar om hobby racing, inte folkrace, rally, drifting eller dragracing på hobbynivå.
Och när det gäller att man kliver ur en krash med lite ont i nacken som snart går över så få de flesta tyvärr tänka om 15-20 år senare när värken kommer tillbaka...
Magnus Thomé skrev: | Jo, jag kan förstå att man går och handlar ett ordentligt skydd efter att man råkat smälla ordentligt. Konstigt hur hjärnan funkar... Men så är det ju tyvärr.
Sen är jag också medveten om att du har en bra kontaktyta på motorsportsverige, så, sorry att vara tjatig men de 10-15 du uppskattar de till, menar du 10-15 i bara hobbybanracingsvängen alltså? Inte dragracing, rally, elitracing osv? Jag vill bara vara säker så jag inte missförstår, 10-15 är ju en del.
Du använder orden "våldsamma krascher". Jag har bara koll på några racingserier men så långt jag ser (vilket inte alls är en komplett bild) är det extremt ovanligt med allvarliga olyckor. Dvs det man har är incidenter där man har en del knycklig plåt och med bra skydd går man därifrån med ont i kroppen några dagar som värst. Jag kan tänka mig att i sådana fall kan ett hybridskydd vara bra, dvs en liten olycka förblir en liten olycka istället för att man har otur och en liten incident får onödigt stora konsekvenser med nackskador till exempel.
Som sagt, försöker bara suga ur dig din erfarenhet... eeehhh... eller iaf förstå hur din bild av detta ser ut.
JP Simpson skrev: | Magnus, hobbyracingen genererar ingen statistik eller fakta, jag kan bara prata för de Hobbyracers jag själv är i kontakt med...å det är en hel del.
De våldsamma krascherna är inte många i Sverige, jag skulle tro 10-15 stycken per år i amatörnivå. Alla som haft en ordentlig krash brukar höra av sig och komplettera sin utrustning med FHR-skydd, det oavsett om man får köra i enbart kalsonger i serien...
Jag skulle gissa att 20% av våra kunder är dom som inte ens behöver åka med FHR-skydd, dom har endera råkat ut för allvarliga olyckor och vet vad det innebär eller så har dom adderat lite sunt förnuft till sitt tänkande...
Men det är inte fakta, det är ett uppskattning.
Magnus Thomé skrev: | JP, är det verkligen så mycket skador inom hobbyracing i Sverige som du ser när du jobbar? Mycket nyfiken på din erfarenhet hur det fördelar sig mellan olika motorsporter här i Sverige! Så man inte går omkring och tror bara liksom. För så blir det ju när man inte har fakta, då tror man. Jag vet ju hur jag själv funkar... |
|
|
|
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480
22 Apr 2013 20:10
Men hur det än är om olyckan skulle va framme och man skulle rädda en stackare från nackskada så skulle väll det vara värt varenda krona att ha ett HNSR....eller?
För ju längre tid det går bra desto närmare kommer vi en olycklig smäll...eller?
och det är ju som Jan säger att vissa smällar visar sig inte förens flera år senare fast man tycker att det inte va så (farlig smäll) när det hände.
_________________ Mikael Ståhling
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693
Forumägare
Trådstartare
22 Apr 2013 20:29
JP Simpson skrev: | Jag pratar om hobby racing, inte folkrace, rally, drifting eller dragracing på hobbynivå.
Och när det gäller att man kliver ur en krash med lite ont i nacken som snart går över så få de flesta tyvärr tänka om 15-20 år senare när värken kommer tillbaka...
|
Ok, tack för klargörande till mitt frågvisande
_________________ Magnus Thomé
|
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4225
Hjälpmoderator
22 Apr 2013 21:50
Samtidigt är ju just risken för att man kan slå/skada sig en del av tjusningen/kicken med att hålla på med motorsport och inte schack... =) I mina ögon åtminstone (även om jag har åkt med hrns i många år).
Det är en balans mellan säkerhet och hastighet, när hastigheten går upp får säkerheten följa efter så man når ungefär samma nivå av adrenalin
Antingen sänker vi farten eller ökar säkerheten. Inom rally argumenteras det rätt hårt efter sämre däck istället för mer skydd.
_________________ Daniel Steiner
|
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481
02 Maj 2013 18:22
_________________ T h o m a s P i h l
Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
|
Grupp-h
Här sen Okt 2010
Inlägg: 143
21 Jun 2013 06:21
Någon som hört något mer ang HANS
Behöver snart köpa bälte till bilen och dom för HANS (smalare band över axel) får man inte köra med utan HANS och dom med 3 tum axelband är godtjändt men inte lika bra då det rider lite på skyddet så det är lite moment 22 just nu
_________________ Calle Nordegren
|
Grupp-h
Här sen Okt 2010
Inlägg: 143
27 Jun 2013 20:51
Ingen som har koll?
_________________ Calle Nordegren
|
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 473
27 Jun 2013 21:10
När och om FHR blir krav har jag ingen aning om, men jag kör HYBRID skyddet med 3" bälte och det fungerar perfekt. Har provat HANS, men det fungerade inte med stol, bälte eller mig..
|
Grupp-h
Här sen Okt 2010
Inlägg: 143
06 Aug 2013 19:04
Pratade med SBF idag och troligtvis blir det inget krav på HANS/Hybrid nästa år heller.
_________________ Calle Nordegren
|
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243
07 Aug 2013 11:29
vad har du köpt för hjälm? nackskydd ska användas om hjälmen väger över 1400g,
Kom ihåg att du har en självrisk på 5000 extra om du inte använde hans/hybrid men det kanske du visste!
_________________ Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
|
Grupp-h
Här sen Okt 2010
Inlägg: 143
07 Aug 2013 12:16
Peltor G6 den får man ha
Trevligt vad alla som säljer HANS-skydd är rädd om min nacke och pengar
_________________ Calle Nordegren
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
12 Aug 2013 07:42
Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva.
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
12 Aug 2013 08:07
JP Simpson skrev: | Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva. |
Det är djupt tragiskt med varje olycka men nånting jag saknar är den öppenhet som tex flyget har med haverikommissioner som faktiskt berättar varför nånting gått fel och som gör att alla kan lära sig.....
nu vet jag inte om du har mer info... men det vore intressant att veta mer om det går?
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
12 Aug 2013 08:52
Öppenhet existerar inte i Europa. FIA håller helt tyst trots att dom vet vad som behöver förändras.
I USA har man officiella rapporter, experter ropas in och gör utredningar som sen allmänheten får ta del av...
Fredrik - SLC skrev: | JP Simpson skrev: | Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva. |
Det är djupt tragiskt med varje olycka men nånting jag saknar är den öppenhet som tex flyget har med haverikommissioner som faktiskt berättar varför nånting gått fel och som gör att alla kan lära sig.....
nu vet jag inte om du har mer info... men det vore intressant att veta mer om det går? |
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
12 Aug 2013 08:53
JP Simpson skrev: | Öppenhet existerar inte i Europa. FIA håller helt tyst trots att dom vet vad som behöver förändras.
I USA har man officiella rapporter, experter ropas in och gör utredningar som sen allmänheten får ta del av...
Fredrik - SLC skrev: | JP Simpson skrev: | Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva. |
Det är djupt tragiskt med varje olycka men nånting jag saknar är den öppenhet som tex flyget har med haverikommissioner som faktiskt berättar varför nånting gått fel och som gör att alla kan lära sig.....
nu vet jag inte om du har mer info... men det vore intressant att veta mer om det går? |
|
det är det riktigt tragiska att man inte ens kan få ta lärdom officellt av FIA...... tyvärr... gör ju olyckan dubbelt tragiskt.
|
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1684
12 Aug 2013 21:27
JP Simpson skrev: | Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva. |
Har det dött 18 pers i Sverige i bilsport i år? Definitivt något att ta lärdom av i sådana fall.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
|
|