|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
12 Aug 2013 21:58
Gustav_H78 skrev: | JP Simpson skrev: | Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva. |
Har det dött 18 pers i Sverige i bilsport i år? Definitivt något att ta lärdom av i sådana fall. |
kan jag inte tänka mig... utan det måste vara internationellt...
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
13 Aug 2013 07:34
Om det varit 18 i Sverige hade nog bilsport varit under utredning av Polisen.
18 pers i Europa och USA har gått åt, det tycker jag är 18 för många...
Gustav_H78 skrev: | JP Simpson skrev: | Jag tycker ni ska ta er en allvarlig funderare kring er personliga skyddsutrustning.
I sommar har vi haft 18 dödsfall inom Bilsport, I samtliga fall har förare/kartläsare haft all föreskriven utrustning enligt de lokala föreskrifterna. Vilken slutsats kan vi dra av det, jo att det är inte bara fråga om att man har bra utrustning man måste också använda den på rätt sätt. I dag har vi bättre utrustning än någonsin tidigare, men det slarvas i stor utsträckning när det gäller val av stol, geometri på bältesinfästningar, bur-rör som sitter bredvid huvudet etc etc. Jag hoppas verkligen att ni som följer de trådar jag skriver i tar er en funderar och lyfter fram ert sunda förnuft.
För en del av oss som jobbar i branschen spelar det ingen roll vilken utrustning ni använder, bara att ni använder rätt utrustning på rätt. Och jag kan lova er att det är inte alla i Motorsport-utrustningsbranschen som har koll på det. Så ni måste ta det ansvaret själva. |
Har det dött 18 pers i Sverige i bilsport i år? Definitivt något att ta lärdom av i sådana fall. |
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19585
13 Aug 2013 09:10
JP Simpson skrev: | Om det varit 18 i Sverige hade nog bilsport varit under utredning av Polisen.
18 pers i Europa och USA har gått åt, det tycker jag är 18 för många... | Finns det nån samling av relevant halvtyckande om dem (officiella grejer kolliderar ju ofta med försäkringsärenden etc) likande den om Allan Simonsen (där trädet bakom Armcot beskylls som orsak och personlig utrustnign antas ha använts korrekt).
Men de som kan nåt och har tillgång till relevant info är nog förmodligen insyltade djupt i försäkringsbitarna så det är nog svårt att fläka ut det på nätet. Men det vore bra för att öka kunskapsnivån (så var och en kan prioritera bättre och inte enbart köra med minsta möjliga man kommer undan med).
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
13 Aug 2013 09:27
Det finns INGENTING som kan kallas officiella rapporter från fatala olyckor som skett under FIA sanktionerade tävlingar.
Niklas Falk skrev: | JP Simpson skrev: | Om det varit 18 i Sverige hade nog bilsport varit under utredning av Polisen.
18 pers i Europa och USA har gått åt, det tycker jag är 18 för många... | Finns det nån samling av relevant halvtyckande om dem (officiella grejer kolliderar ju ofta med försäkringsärenden etc) likande den om Allan Simonsen (där trädet bakom Armcot beskylls som orsak och personlig utrustnign antas ha använts korrekt).
Men de som kan nåt och har tillgång till relevant info är nog förmodligen insyltade djupt i försäkringsbitarna så det är nog svårt att fläka ut det på nätet. Men det vore bra för att öka kunskapsnivån (så var och en kan prioritera bättre och inte enbart köra med minsta möjliga man kommer undan med). |
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19585
13 Aug 2013 11:05
JP Simpson skrev: | Det finns INGENTING som kan kallas officiella rapporter från fatala olyckor som skett under FIA sanktionerade tävlingar. | I brist på objektiva haveriutredningar med offentliga rapporter så kan man lära sig lite om inofficiellt tyckande/analys.
Det är ju inte tillräckligt hett för att passa för nån "*Leaks" tjänst naturligtvis (och svårt att läcka anonymt när klubben med kunskap är så liten).
|
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020
13 Aug 2013 11:32
Har gjort några haveriutredningar som besiktningschef, så det ska ju i alla fall finnas internt material på SBF, för jag antar att andra sportgrenar har samma förfarande som DR...
Försäkringsbolag är en helt annan stötesten
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19585
13 Aug 2013 11:41
Senast ändrad av Niklas Falk, 13 Aug 2013 11:43, ändrad totalt 1 gång
Top Notch skrev: | Har gjort några haveriutredningar som besiktningschef, så det ska ju i alla fall finnas internt material på SBF, för jag antar att andra sportgrenar har samma förfarande som DR... | DR är väldigt influerat av NHRA (?), några rutiner runt utredningar har jag aldrig noterat inom Racing (men då har jag bara arrat småträningar med bara ett fåtal skaderapporter).
Iofs presentation av teknisk utredning efter dödsfall (hjärtattack i Park Fermé) på tävling jag deltog i. Men om det togs längre bak i SBFleden än muntlig presentation inför förarna på tävlingen vet jag inte.
|
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1684
13 Aug 2013 11:42
[quote="JP Simpson"]Om det varit 18 i Sverige hade nog bilsport varit under utredning av Polisen.
18 pers i Europa och USA har gått åt, det tycker jag är 18 för många...
Håller med fullt ut. 18 är 18 för många.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
13 Aug 2013 12:04
[quote="Gustav_H78"] JP Simpson skrev: | Om det varit 18 i Sverige hade nog bilsport varit under utredning av Polisen.
18 pers i Europa och USA har gått åt, det tycker jag är 18 för många...
Håller med fullt ut. 18 är 18 för många. |
fast utan utredningar så vet vi ju inte..... tex några dödsfall är kanske relaterat till andra orsaker såsom hjärtattack , anerysm osv... och sånt går ju inte att lasta motorsporten för och spelar ju ingen roll hur mycket säkerhetsutrustning man än har..... och sånt händer ju i dom flesta sporter....
så utan information är siffran 18 ointressant.... den enda jag vet själv om är dansken på LeMans och den vore intressant att veta mer om, för det såg ju inte ut som en sån jätteallvarlig smäll först när man såg den live....
JP, vet du något mer om den tex? eller om dom andra 17? tex om det är hjärtattacker eller skador som orsakat dom?
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19585
13 Aug 2013 12:32
Fredrik - SLC skrev: | den enda jag vet själv om är dansken på LeMans och den vore intressant att veta mer om, för det såg ju inte ut som en sån jätteallvarlig smäll först när man såg den live.... | Läsvärt tyckande:
http://blog.parathyroid.com/race-car-deaths-medical-causes-racing-deat . . . . (sorry det var denna länken jag försökte hitta tidigare).
Citat: |
Allan Simonsen Tree at Le Mans causing death.
Damage to tree where Allan Simonsen was killed at Le Mans, 2013 | Notera att det nya Armcot placerats med samma avstånd...
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
13 Aug 2013 14:17
Det finns utredningar som är kopplade till samtliga dödsfall. Vi är inblandade i flera av dom så vi har information. Men det är FIA/SBF som ska dra slutsatser och sedan kommunicera utifrån dessa slutsatser.
De slutsatser vi drar bäddar vi in i de seminarier och det utbildningsmaterial vi utvecklar. Det finns mycket stora behov kring utbildning och förståelse hur säkerhets "systemen" i en bil fungerar. Bristen på kunskap och sunt förnuft är skrämmande stor.
Ett av dessa 18 dödsfall är relaterat till hjärtproblem. 2013 blir ett av de svartaste motorsportåren på mycket länge.
/JP
[quote="Fredrik - SLC"] Gustav_H78 skrev: | JP Simpson skrev: | Om det varit 18 i Sverige hade nog bilsport varit under utredning av Polisen.
18 pers i Europa och USA har gått åt, det tycker jag är 18 för många...
Håller med fullt ut. 18 är 18 för många. |
fast utan utredningar så vet vi ju inte..... tex några dödsfall är kanske relaterat till andra orsaker såsom hjärtattack , anerysm osv... och sånt går ju inte att lasta motorsporten för och spelar ju ingen roll hur mycket säkerhetsutrustning man än har..... och sånt händer ju i dom flesta sporter....
så utan information är siffran 18 ointressant.... den enda jag vet själv om är dansken på LeMans och den vore intressant att veta mer om, för det såg ju inte ut som en sån jätteallvarlig smäll först när man såg den live....
JP, vet du något mer om den tex? eller om dom andra 17? tex om det är hjärtattacker eller skador som orsakat dom? |
|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609
13 Aug 2013 16:46
En riktigt tragiskt olycka hände väl i Finland för några veckor/månad sen.
Test körning inför nån rally tävling. 2 bilar inblandade bägge släpptes iväg samtidigt....från varsitt
håll på test sträckan.
//Nisse
JP Simpson skrev: | Det finns utredningar som är kopplade till samtliga dödsfall. Vi är inblandade i flera av dom så vi har information. Men det är FIA/SBF som ska dra slutsatser och sedan kommunicera utifrån dessa slutsatser.
De slutsatser vi drar bäddar vi in i de seminarier och det utbildningsmaterial vi utvecklar. Det finns mycket stora behov kring utbildning och förståelse hur säkerhets "systemen" i en bil fungerar. Bristen på kunskap och sunt förnuft är skrämmande stor.
Ett av dessa 18 dödsfall är relaterat till hjärtproblem. 2013 blir ett av de svartaste motorsportåren på mycket länge.
/JP |
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345
Moderator i ett av underforumen
15 Aug 2013 19:02
Tyvärr är motorsport farligt och kommer alltid att vara, det är är ofrånkomligt. Men likväl är varje dödsfall tragiskt och olyckligt.
Jag känner till 8 olyckor med dödlig utgång i racing i år. Av dessa berodde en på hjärtattack och en snurrade och blev påkörd. Resterande 6 kolliderade med banans barriärer och dog av smällen.
Så att bara prata personlig utrustning när man pratar säkerhet i racing tycker jag är fel.
Det olyckorna i år visar är inte att HNRS är lösningen. Det är att säkerheten på våra banor är otillräcklig. Jag vill inte dö för att jag körde av på "fel ställe" på banan. Vad hjälper då all dyr utrustning?
Man ökar successivt kraven på oss förare hela tiden, men hur ser utvecklingen och kontrollen av våra banor ut? Vilka krav finns? En säker bana kommer alla förare till gagn, även track day åkare etc som aldrig kommer använda HNRS. I rally där man kanske inte kan anpassa banans säkerhet på samma sätt, känns det mer vettigt med högre krav på den personliga säkerheten.
_________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
|
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495
16 Aug 2013 18:42
Jag tycker att du har både fel och rätt. Det du med säkerhet KAN påverka är din personliga säkerhet, hur banan är byggd, hur dina medtävlare beter sig på banan eller vädret har du betydligt svårare att påverka.
Naturligtvis ska banor vara i tillräckligt gott skick och byggda med sunt förnuft, men att folk köper fin skyddsutrustning och inte vet hur man använder den på ett korrekt sätt tycker jag är bedrövligt.
Konsekvenserna av det är att det personliga skyddet inte fungerar så bra som det faktiskt kan göra...
Freed skrev: | Tyvärr är motorsport farligt och kommer alltid att vara, det är är ofrånkomligt. Men likväl är varje dödsfall tragiskt och olyckligt.
Jag känner till 8 olyckor med dödlig utgång i racing i år. Av dessa berodde en på hjärtattack och en snurrade och blev påkörd. Resterande 6 kolliderade med banans barriärer och dog av smällen.
Så att bara prata personlig utrustning när man pratar säkerhet i racing tycker jag är fel.
Det olyckorna i år visar är inte att HNRS är lösningen. Det är att säkerheten på våra banor är otillräcklig. Jag vill inte dö för att jag körde av på "fel ställe" på banan. Vad hjälper då all dyr utrustning?
Man ökar successivt kraven på oss förare hela tiden, men hur ser utvecklingen och kontrollen av våra banor ut? Vilka krav finns? En säker bana kommer alla förare till gagn, även track day åkare etc som aldrig kommer använda HNRS. I rally där man kanske inte kan anpassa banans säkerhet på samma sätt, känns det mer vettigt med högre krav på den personliga säkerheten. |
|
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043
20 Sep 2013 18:48
Tar mig friheten att fråga om någon vet vad som gäller inför 2014 ?
_________________ Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
|
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481
12 Dec 2013 15:21
Josen skrev: | Tar mig friheten att fråga om någon vet vad som gäller inför 2014 ? |
SBF har släppt uppdaterat TR för 2014 (är inte det tidigt för att vara SBF?).
Största ändringen är att även SFI-godkända FHR-system nu blir tillåtna.
Även fastsättning av kamera har förtydligats/ändrats.
http://www.sbf.se/2013/12/11/nyheter-och-justeringar-i-tekniska-regler . . . .
Någon som har tips på bra och prisvärt SFI-godkänt FHR-system?
Antar att även dessa kräver att stol/bälte anpassas, dvs de är mer lika HANS-systemen än Hybrid-systemen?
_________________ T h o m a s P i h l
Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19585
12 Dec 2013 15:46
Senast ändrad av Niklas Falk, 12 Dec 2013 16:01, ändrad totalt 1 gång
TPR skrev: | Någon som har tips på bra och prisvärt SFI-godkänt FHR-system?
Antar att även dessa kräver att stol/bälte anpassas, dvs de är mer lika HANS-systemen än Hybrid-systemen? | Trevligt att de accepterar SFI.
Annars är nog lägsta möjliga peng för nytt skydd en HANS (skulle fortfarande hellre köra Hybrid)
Stand21 Club Series HANS Device
Schroth Protec Super Sport FHR (HANS) Device
$230+VAT är ju inte jättedyrt.
http://www.necksgen.com/ är en SFI only
Anledningen till att det går snabbare att översätta numera är att det är färre nationella specialgrejer utan mera FIA rakt av.
Lite justering men undantaget från 5årsreglen finns kvar gällande bälten och stolar.
|
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481
12 Dec 2013 15:57
Niklas Falk skrev: | [Annars är nog lägsta möjliga peng för nytt skydd en HANS (skulle fortfarande hellre köra Hybrid)
$230+VAT är ju inte jättedyrt. |
Nej, det är det ju inte, tittade på dem i Demon Tweeks katalogen när den kom.
Men i mitt fall betyder Hans att jag måste byta stol, och du vet hur lätt det är att hitta en bra stol som passar i en Miata (och som jag får plats i)...
Och dessutom nämner ju SBF att de kommer tillåta även SFI-godkända skydd för att få ner kostnaden?
Då får man ju förutsätta att skydden antingen är billigare alternativt att man får bättre skydd för pengarna.
_________________ T h o m a s P i h l
Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19585
12 Dec 2013 16:08
TPR skrev: | Och dessutom nämner ju SBF att de kommer tillåta även SFI-godkända skydd för att få ner kostnaden?
Då får man ju förutsätta att skydden antingen är billigare alternativt att man får bättre skydd för pengarna. | Billigare eftersom marknaden blir bredare generellt, ingen tanke på nåt specifikt skydd.
Jag hittar inget annat än NecksGen ($600) som tillkommit om du ska titta på vad som finns idag.
Eller var nån av icke-FIA Hybriderna lite billigare?
Under 3 papp för nytt skydd så finns det nog bara plast-Hans att välja på.
|
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173
12 Dec 2013 18:31
Niklas Falk skrev: | TPR skrev: | Och dessutom nämner ju SBF att de kommer tillåta även SFI-godkända skydd för att få ner kostnaden?
Då får man ju förutsätta att skydden antingen är billigare alternativt att man får bättre skydd för pengarna. | Billigare eftersom marknaden blir bredare generellt, ingen tanke på nåt specifikt skydd.
Jag hittar inget annat än NecksGen ($600) som tillkommit om du ska titta på vad som finns idag.
Eller var nån av icke-FIA Hybriderna lite billigare?
Under 3 papp för nytt skydd så finns det nog bara plast-Hans att välja på. |
Exakt, att bredda marknaden genom att tillåta SFI godkända skydd har påtalats som en väg för att hålla ner kostnad för individen för att möta SBF krav/mål med förbättrad säkerhet.
|
Oodsell
Särö, (Göteborg)
Här sen Mar 2008
Inlägg: 134
12 Dec 2013 22:57
Om jag förstått SBF reglerna rätt så är det fortfarande frivilligt att använda HNRS på nationella tävlingar under 2014. Men det skiljer i försäkringsskydd genom SBF-licensen om man använder HSRS.
_________________ Olle Odsell
teammedlem i Flying Fellows ERCup,
ordf i Lotus Car Club of Sweden,
ledamot i SBF Racingutskott
|
|