Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti -98 - Team Tiger Rallycross | 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (35580 totalt) |
Tänkte jag skulle presentera rallycrossbilen jag skruvar på.
Kaross: BMW 318ti compact -98 med certifierad skyddsbur. Front, fram och bakskärmar, huv, och baklucka i plast. Alla täckplåtar i bilen är av kolfiber. Framvagn: Krokström special består av E30 M3 delar, Fjädringen består av justerbara Öhlinare och justerbar knivkrängningshämmare. Styrväxeln är en M3 E30 kortad servostyrväxel. Bakvagn: Volvo 1031 axel med 5.43 utv och SF-Diff. Axeln är en specialaxel med avlastade drivaxlar. Axeln är upphängd i fyrlänk och wattlänk. Fjädringen består av justerbara Öhlinare och justerbara knivkrängningshämmare. Motor: BMW M3 6:a på 3218cc. Special riktigt arga kamaxlar. Topplock från M3 GT 24V, portad och med rostfria ventiler och förstärkta ventilfjädrar. Spjällhus original M3. Underdel M3 med Ross kolvar, original vevstakar, lättad vevaxel, special svänghjul och tilton 3- skivig koppling. Allt är balanserat. Motorn är utrustad med Motec styrsystem för tändning och bränsle. Effekt: ca 400 Hk och ca 400 Nm. Kylning: Gunnarsson kylare med Volvo 850 turbo kylfläkt (sitter bak). Ford motorsport elvattenpump. Bromsar: Uppstyvade Willwood bromsok med Ferodo racingbelägg. Bromsskivor, BMW Motorsport runt om. Växellåda: Hewland 6 vxl spec. från England Fälgar: Diverse BBS, Compomotive samt cromodora i 16 och 17". Däck: AVON släta, skurna samt med gjutet mönster för riktigt blött före. Prestanda: 0-100 på ca 4 sek Toppfart: Ca 190Km/h Vikt: 1335 Kg (Min 1190) _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Senaste nytt från motorbänken idag. 410 hk statiskt samt 430 hk dynamiskt med strax över 400 nm i vrid.
Nu ska dom bara stoppa tillbaka motorn i bilen samt köra 120mil hem så förhoppningsvis hinner dom hem tills tävlingen börjar med träning på fredag. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Det är väl en kombination av mycket motor och "relativt" mjuk fjädring (iallafall om man jämför med banracing) _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Säger det samma! Helt fantastiskt! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Nu är det inte säkert att vi kommer att köra klart SM serien då det har börjat lite dåligt, men det här är dom tävlingar som är kvar söderut iår.
Vi fick tag på en lätt beggad tryckplatta hos Khöler så det var bara att köpa till en mittenlamell då vi sen tidigare hade en två skivig tilton. Men vem som har bra pris vet jag inte riktigt. Fick även rapport idag att insugsljudet inte var att leka med nu tyckte den lät bra innan så det ska bli spännande att höra den på riktigt (mobiltelefonen gjorde den nog inte rättvis ) _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Det är inte värre än att sprintarna som håller klossarna är utbytta mot gängstång med muttrar som håller okhalvorna på plats så dom inte kan röra sig. Willwood oken har annars lite problem med att dom flexar isär i ytterkant vid kraftig belastning. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
En ny bild på bilen, nya huven blev lite tunn
Men säg den lycka som varar, vi trodde att botten var nådd och det skulle börja gå bättre. Då händer detta i C-finalen. Båda insugsventilerna på treans cylinder är knäckta. Treans kolv ser inte fin ut. Såhär ser resten av kolvarna ut, balkbrott på alla sex. Tydligen var det för lite gods mellan ventilurtagen och övre kompressionsringen. > _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
i egenskap av (nybliven) 318ti-ägare så lider jag med dig, blir lite "lätta" reparationer av den motorn _________________ Johan Sahlin |
||||||||
En uppdatering såhär i lågsäsong.
Som vanligt såg den lite medtagen ut efter sista tävlingen Vi var ju tvugna att kolla varför motorn höll ihop dom sista tävlingarna Karossen är rensad för byte av lite plåt samt två krokiga ramsnokar, den ser ut lite naken utan plasten på. Sen ska vi byta vevlagrena och täta motorn som läckte som ett såll på slutet, på med lite ny plast och sedan ska den vara redo för isracing premiär om drygt två månader. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Hur länge kör man med en kaross innan man byter? Jag menar den består väl ganska snart av mer svetstråd än ren plåt? Kan du inte filma lite på isracingen sedan? Vore skoj att se race med långnabbar.. Har liksom missat den typen av körning men är väldigt nyfiken! _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti -98 - Team Tiger Rallycross | 1, 2, 3, 4, 5 >> 6 besök senaste veckan (35580 totalt) |