Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Banåka med en BMW 1-serie | 6555 besök totalt |
Hej!
Sent ska syndaren vakna! Medlem sedan 2009 men inte postat något förens nu! Fick förmånen att följa med på konbanekörning vid Lunda förra helgen och fasiken vad jag längtade tillbaka till motorsporten! Har tidigare bara hållit på med dragracing och bankörning på ytterst amatörmässig nivå. Jag har fått erbjudandet om att köpa en 130i-06 för runt hundringen och är mycket sugen på att plocka ner den i vinter och montera in lite banåkagrejer! Det jag egentligen söker svar på här i tråden är om det är rätt väg att gå. Tanken är att bilen fortfarande ska vara brukbar i trafiken, dock med modifieringen halvbur, 4-punktsbälte och sportstolar. Den bur jag tittat på är från Wiechers och är en s.k halvbur, skruvbar där man använder bakre bältesinfästningarna för att montera buren bla. Är dessa burar bra rent säkerhetsmässigt och kan man fortfarande besiktiga bilen med buren monterad? Krävs det en reg. besiktning? (Tänkte på avsaknaden av bälte bak). Är det någon som har erfarenhet av E87 på bana? Vilka delar bör jag byta ut först och främst? Nedan lista är detaljer för strax under 80k som är det jag kommer på. Däck ser jag som slitdetalj och ingår inte i listan nedan. Bromsdetaljer är jag mycket osäker på, räcker det med värre belägg, eller måste man kosta på sig ett big brake kit från exempelvis Brembo? Och hur mycket kan man lätta dessa bilar?
Det mesta av grejerna har jag hittat hos Millway, byggde en M3 E46 för några år sedan med samma setup, dock så körde jag den aldrig på bana då tiden inte räckte till med allt vad jobb och småbarn heter tyvärr! Vänlig hälsning _________________ Karl-Henrik Söderqvist |
||
Vi har två. Andreas har en som gått i cupen i många år (även innan vi köpte den och nu är till salu). Spec finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Min som är gatreggad (med bur). https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||
Bara det inte slutar som den gamla BMW E30 325 IX som fick stå nerriven och skämmas i garagen med fin ventilkåpa dock!
En BMW E36 M3 3,2 -96 med 15,4 styrning, aludörrar, alubellsskivor och bur i kanske vore mera lämpligt som banbil till bra pris. Mycket tips från folket som kör BMW-cup med E36 har du ju på köpet med. Sen krävs det ju en förare som inte sätter E36.an i första bästa stolpe!!! Skulle olyckan vara framme så behöver man ju inte gråta blod! mvh _________________ Tobias Hedlund |
||
Hej! Detta har jag helt missat, svarsmailen fastnade tyvärr i spamfiltret, men nu är det åtgärdat
Tack för info! Jag har läst på en del om just denna motor, men missat detta helt! Vad är det som händer, och finns det något matnyttigt att läsa om det nånstans? Oldman, Mycket fin bil men tyvärr utanför min budget. sx-pojken, En av (många) anledningar till att jag undviker att skruva själv nu för tiden, E36 är för gammal kaross, vill ha en något så när ny bil, 1-serien verkar pigga och ligger i rätt prisklass. Övning ger ju färdighet, det borde ju du om någon veta. _________________ Karl-Henrik Söderqvist |
||
Men BMW 1-serien är ju en tjejbil!!!! mvh _________________ Tobias Hedlund |
||
Nybörjarsvängåkaforum Banåka med en BMW 1-serie | 6555 besök totalt |