Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Köpa banpreppad Miata MX-5 som nybörjare/bilokunnig | 3 besök senaste veckan (9128 totalt) |
Jag är ute efter att köpa en banpreppad gatlaglig Mazda Miata MX-5 som en första bil för banracing. Troligtvis blir köpet till våren men om det dyker upp något bra objekt innan dess så är det möjligt att jag slår till innan.
Jag är helt ny till banracing men ska boka en motordag på gelleråsbanan med bohlin racing som introduktion i kommande veckan. Detta för att säkerställa att jag tycker det är tillräckligt kul att åka iväg med Miatan till olika bandagar . Utmaningen här är att jag kan absolut noll om bilar, hur man meckar med dem och sköter om dem etc. Jag kommer ha bilen i ett flerbilsgarage i min bostadsrättsförening som inte riktigt är menat till att användas som plats för att mecka med bilen med heller (tror inte föreningen tillåter det). Min frågeställning här är om det är smart att köpa en banpreppad MX-5 om man inte kan ett jota om bilar som mig? Jag har inte heller supermycket tid att lära mig allt och tid för att arbeta/mecka med bilen alldeles för mycket på egen hand utöver racingen heller. Intresset för mig ligger i att köra och inte med att mecka. Jag gissar att banracingen sliter ganska hårt på bilen så slitdelar måste bytas ut ofta, vätskor/oljor måste bytas ofta, burar ska tas ut inför besiktning, olika konstiga ljud ska felsökas etc. Finns det möjligheter att lägga över allt detta löpande arbete med allt på någon annan? Tar mazda service centers hand om banpreppade bilar etc? Kan jag lämna in bilen direkt dit efter en bankörning t.ex om jag tycker det behövs? Jag bor i stan i Stockholm så förhoppningsvis finns det något bra företag i närheten som kan stötta med detta. _________________ David Norell Corvette C7 Z51 |
||||
gör en deal med någon som tex Richard Cornaccini på SMR ..... så får du bra hjälp som funkar för bankörning utan att kosta idiot som vanlig bilverkstad kan göra om dom inte kan banracing ... han finns i åkersberga |
||||
Han finns här på rejsa med... under namnet Supramannen ... och här är hans biltråd
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Om du mest vill köra och skruva minimalt (för man måste skruva lite alternativt låta någon göra det, helt underhållsfria race/trackdaybilar finns inte) så är Mazda MX-5 helt rätt val. Den är även rätt lättmekad så de flesta verkstäder kan hantera dem, dock som Fredrik säger är det bäst att vända sig till någon verkstad som håller på med racebilar och inte bara servar svenssonbilar enligt serviceboken.
En stor fördel eftersom du nämner racing är att om man tröttnar på att köra utom tävlan på bandagar/trackdays så är steget upp att faktiskt tävla och köra racing på riktigt väldigt litet, eftersom det finns en etablerad racingserie som passar perfekt (Roadsport C i SPVM, med MX-5 Cup som underklass). Det är lite tidigt för tekniska detaljer men jag kan inflika redan nu att om du har halvbur/störtbåge vilket är det vanligaste i MX-5 (d.v.s. inte helbur) så behöver den inte tas ur till besiktningen. Förutom här på rejsa (har börjat dyka upp fler biltrådar med MX-5:or på sistone) så finns mycket bra att veta på www.mx5racingclub.se. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Tricket är att hitta den nivå med modifieringar som passar ambition och vilja att krångla/joxa.
Ska man be nån annan göra jobbet så gäller det som alltid att kunna speca vad som ska göras eller vilket mål som ska uppnås. Det finns massor av modifieringar som ökar servicefrekvensen utan att tillföra så mycket mer än hål i plånboken och en dekal på framskärmen. Men man kan ju påpeka racigheten att inte ha kvar väl fungerande originaldelar . |
||||
Och köper man en modifierad bil som nån annan ska meka är det extremt viktigt att få reda på allt sånt så ingen verkstad spenderar nån timme på att lista ur varför i h-vete nån pajat en fungerande lösning.. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Vad är de vanligaste orsakerna och delar som behövs skruvas med på en track day då på en mx-5? Antar att det kan vara bra att lära sig att på egen hand ta hand om de vanligaste problemen.
_________________ David Norell Corvette C7 Z51 |
||||
Victor och Niklas kan säkert fylla på med mer vettigt, men jag skulle säga bromsbelägg. Malin Ws tråd här är nog ett lysande exempel på "saker man stöter på med Miata" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pontus Fyhr |
||||
Håller med Ponuts, kolla Malins tråd, jättebra exempel på nån som inte skruvat tidigare, men gärna lär sig! Efter att ha kört med MX-5 Racing Club i 5+ år, med 4a olika miator så kan jag säga att dom bilar som går sönder är dom modifierade. Eftermarknadsgrenrör som spricker, bromsar som inte är servade i tid är väl vanligast. Efter det är nog förarmissar största problemet (avåkningar) Miatorna är ju ofta även 20+ år, men är oftast väl servade under sina första år (generellt av en äldre man som gett den mycket kärlek ) så dom står sig bra, men bra att tänka på. Jag skulle säga köp dig en bil, se till att få i en störtbåge och coilovers, fräsha bromsar och däck. Sen kan du ha kul tills du dör :P Här på rejsa finns svaren på alla frågor, så det är inte hela världen om man inte har kunskapen ifrån början |
||||
Gå omedelbart med i MX-5 Racing Club.
Läs på deras hemsida. Där finns precis hur mycket info som helst om Miatan. Från fullt byggda racingmaskiner till track day bilar. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
|
||||
Hur står sig RX-8:an mot MX-5:an som första bil?
Verkar som man får lite mer krut för pengarna med RX-8:an och kanske skulle passa bättre någon dag man vill åka och köpa glass trots att det är lite kallt ute _________________ David Norell Corvette C7 Z51 |
||||
Dåligt skulle jag säga: större och tyngre bil med mer effekt ge direkt högre slitage och högre kostnader och tveksamt att de blir bättre varvtider (det är ju det som räknas ) _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Har aldrig under min tid med RX-8an blivit ifrånkörd av en likvärdigt modifierad miata, körde väl ca 4-5 år med den på bana.
MEN jag rekommenderar verkligen INTE en RX-8a till någon som inte kan meka och inte har tillgång till garage, en RX-8a är nästan som en Alfa, den behöver ständigt kärlek för att fungera. Dessutom börjar de bli till åren och en Renesismotor ger upp (oftast) ca 10.000 - 14.000 mil pga designfel. Synd för RX-8an är fantastiskt rolig att köra och en mycket bra första sportbil både på gata som bana, mkt lättkörd och ger hyfsade tider. Man känner sig snabbt som en rätt ok förare. Hoppa in i en BMW M så blir det skillnad direkt, inte alls lika förlåtande och lättkörd. Iofs är väl även Miatan lättkörd åtminstone de senare modellerna har samma chassie som RX-8an (inte senaste kanske men föregående modell). Annars hade jag om jag varit dig betalat ett långloppsteam och köpt mig körtid där, de kan säkert även träna upp dig på testdagar och liknande. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||
Kallt ute? Upp med sufletten och vrid på värmen så har du en tvåsitsig bastu, värmen är effektiv och kupéutrymmet som ska värmas är litet _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Köpa banpreppad Miata MX-5 som nybörjare/bilokunnig | 3 besök senaste veckan (9128 totalt) |