Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Ban körning med TURBO bil? | 2148 besök totalt |
Funderar hur jag ska behandla min motor på Ringen!
Har något moddad 1,8T större laddlufklare spridare och programvara. Frågan är vilket register jag skall använda? Från 2500v/m till 5200v/m har jag 1,35 i laddtryck, efter det dalar det till 1,0. Är det bättre att ligga på höga varv med lägre tryck eller tvärt om? Med andra ord short shifting ell dra ut på växlarna! |
||
Använde den del där arean under effektlinjen i ett effekt/varvtalsdiagram är som störst. Men en std (glesstegad) växellåda innebär det sannolikt varvning till varvstopp _________________ Pär Hylander |
||
När du har mer effekt på nästa växel än den du åker på så växla. Med standarsutvxl blir det maxvarv på alla växlar. Men på Ringen så finns det några ställen där det är bättre att shortshifta än att dra ur max pga att man inte vill ha obalans i bilen med växling mitt i en kurva/lastväxel reaktioner osv. _________________ Joachim Qvarnström |
||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Ban körning med TURBO bil? | 2148 besök totalt |