Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring Ringen - hur "kort" kan bilen vara växlad | << 1, 2 12310 besök totalt |
Så var det på min 911 -70 om jag minns rätt. Inte så elektroniskt... men elektriskt & mekaniskt _________________ Magnus Thomé |
||||
M.a.o en original 915 låda från en 911SC som är växlad för ca 250-260km/h räcker för nordschleife?.
Lite film på min 911:a filmad med digitalkameran. Så ni får ett hum på hur den beter sig med 180hk. Planer finns på ny turbo motor. Räcker det för Nordschleife?. http://www.sdr.org/kid/nina/0-200.avi _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Redan en original SC med 180 hk är tillräcklig för rätt respektabla tider runt Ringen... original 915-låda sätter deftinitivt inte gränsen för hastighet. Däremot så håller den inte för effekten i en turbomotor, men det kanske du har tänkt på redan. _________________ -- |
||||
Ledsen att jag snodde din tråd Pär H. Jo jag har funderat på lådan, byta den eller renovera den. I staterna kör många med 3.6 på 915 lådorna, de håller- i ett tag. 3.6 eller 3.0 TwinTurbo.. Humm! _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Visst kan du åka 915-låda och turbosnurra, eller en 3,6 litersmotor från en 964, men hållbarheten blir definitivt begränsad. Tyvärr är ju ingen av motorerna är direkt gratis så du får det tristaste rådet av dom alla: Byt bil... Är målet att åka fort på bana, särskilt på Ringen, så räcker en Carrera 3,2 långt och en 964 är rena rama raketen. Att hålla maximal fart över Schwedenkreutz sitter inte så väldigt mycket i motor och växellåda, utan i chassit, bakom ratten och mellan öronen. _________________ -- |
||||
Hmm 3.2:orna har 231 hk och hade 915-låda de första åren. Så lite marginal från dess vrid (som jag inte minns på rak arm) borde där ju vara.
Funderar lite på om RSR från 70-talet och SC/RS hade 915-låda.... tror det. Undrar vad dom hade för vridmoment? Har du möjlighet att begränsa maximalt vrid, så att du puttar in massa vrid i lådan på låga varv "i onödan". _________________ Pär Hylander |
||||
Har också tankar kring detta att begränsa vridet på låga varv. Justerbart styrsystem är ett måste för min del så man kan justera laddtryck etc. Gärna får motorn börja ladda på vid 4000rpm och sluta vid 7000rpm. Jag kan inte byta bil, säljer motorn imorrn . Fick ett bra pris för den så försäljning blir det, chassimoddningar kommer imorgon så man har lite att göra. Jag behåller helst min bil, den är i mycket fint skick, okrockad och komplett rostskydd ÖVERALLT, ingen rost överhuvudtaget. Så chansa en gång till med en Porsche, nej tack. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Carrera 3,2-an hade en förstärkt och förbättrad 915-låda under de första
åren. Modifikationerna innebar bland annat förbättrad oljesmörjning, precis som på tidigare racebilar. Anledningen till att man ändå utvecklade en ny låda (G50) var att var att det 1) inte blev 100%-igt bra i alla fall. 2) blev dyrt som 17 att modifiera den gamla lådan. En RSR, SC/RS etc behöver ju inte hålla i mer än 24 timmar. Serviceintervallerna på en sådan bil är ju lite tätare, så där är slitstyrkan något mindre kritisk. _________________ -- |
||||
Jag har nog också lite problem med min bil, men det är ju precis som ni säger att det kanske är bra att det inte går fortare.
Den är ju iof ganska optimal för svenska banor där det är mycket svängar och inte så långa rakor, men på Anderstorp blir jag omkörd på rakan _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||
Så här är det:
Jag har fått en s.k offert på en 930 3.3 låda (vad heter den?). Med tätstegad 2,3,4 toppar runt 280km/h på cirka 7000 rpm om jag läst diagrammet rätt, med oljekyl, LSD. Ettan kan fås upp till 108 km/h. Kostar "endast" 28.000 kr, 3.3turbo motorn går lös på ca 50-70.000 kr. Det skall räcka för Norschleife tycker jag, tätstegad för att hålla laddtrycket uppe. Fick 10.000 för min gamla 915 låda, fick ca 20.000 för min gamla SC 3.0 motor så det kan anses som en relativt god affär. Sen så... _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Hmmm.. det ringer några små klockor i bakhuvudet på mig: 1) Det är söndagmorgon... 2) Undrar om lådan verkligen passar utan ombyggnad av bilen? Kolla t.ex. med 911-experterna på www.porsche.nu. Jag vill minnas att 3,3 turbons låda är lite längre än 3,0:ans och därför flyttas hela motorpaketet bakåt några cm. Kolla som sagt med nån expert innan du handlar... 3) När du sen blivit klar med bygget och åker ner till Ringen - Ta det försiktigt där nere! 4) Ööööh... Ta det lugnt på Ringen. 5) Det är en gammal 911 - med turbo - så ta det piano på Ringen. _________________ -- |
||||
FredrikÅ: tack för påpekandena, jag vet förhoppningsvis vad jag gör
Jag har varit på Nordschleife förut, det är en krävande bana och jag har en liten erfarenhet av bankörning och givetvis blir det inte pjäxan i pannrummet vid första bästa raka. En 3.3 turbo låda och motor passar definitivt i min bil men däremot kan G50 lådan som kom på Carrera -89 vålla lite huvudbry men så är inte fallet. Jag har ingen brådska att få allt att passa ihop, det är fråga om nästan 100.000 innan allt är klart så lite lugnt blir det _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Det brukar ju inte vara rakorna som är problemet... MVH Anders Jonsson _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Nu lät det som att jag är en total nybörjare! det är jag ju inte, eller?
En tidig 80 tals turbo elva skall behandlas med respekt och växa i med tiden. Men nu blev det urspårat ändå.. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Ingen fara, jag tror inte alls du är någon nybörjare, ville bara skoja lite. MVH Anders Jonsson _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Det är lugnt _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Mmm.. jag kände bara en viss oro, när jag la ihop den här diskussionen med den däckdiskussion vi har haft tidigare. 7x17" runt om, var väl planen? Jag känner mig rätt så präktig när jag frågar - men har du verkligen tänkt riktigt färdigt på det här? Jag får i alla fall inte ihop ekvationen. _________________ -- |
||||
7.5x17 om jag får be
Projektet jag har spänner sig på ett par år innan allt blir klart så jag funderar vidare på mina 993TT fälgar, får kanske köpa 4 st 9x17 att ha som bakdäck?. Ett set som "gå bort" hjul, ett set som banhjul, det vore trevligt eller hur?. Eller sälja dom och leta efter lätta OZ Superleggera?. om jag funderat ordentligt på det?, jag har målet klart och tydligt, det blir en banbil och funktion går före form. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||
Nürburgring Ringen - hur "kort" kan bilen vara växlad | << 1, 2 12310 besök totalt |