Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Problem efter uppgradering av bromsar. | 3049 besök totalt |
Hej
Kör en S40 gen1 på banan ibland. Har då haft problem överhettade bromsar och ett stort slitage på beläggen. Tog nu tag i saken och uppgraderade bromsarna med det som fanns på hyllan. Monterade Volvo ok från en S60 med tillhörande 305mm skivor. Detta blev riktigt bra framförallt då det fortfarande går att köra med 16" fälgar och utan spacer. Nu till problemet. Efter detta montage upplever vi att bromspedalen tar långt ner. När den tar tar det riktigt bra men vägen dit upplevs som lång. Kan det behövas en uppgradering av huvudbromscylindern eller kan det vara en sån skitsak som luft? Hur brukar folk göra som exempelvis köper större ok och monterar på orginal bromskrets? _________________ Marcus Berg |
Huvudcylinderns slaglängd / "utväxling" måste matcha bromscylindrarnas cylindervolym.
Kan du inte använda S60 huvudcylinder? Hade du haft luft hade du förmodligen kunnat pumpa upp pedalens läge efter inledande genomtrampning. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
Prova annars med originalgrejerna och kylslangar istället om du inte får till det. Om cylinderdiametrarna är annorlunda mot original så har du också ändrat bromsbalansen mellan fram och bak vilket kan bli betydligt mer "spännande" än du har tänkt dig. Till viss del kan ABS-systemet eventuellt rädda felaktig balans mellan fram och bak i vissa körsituationer men inte i alla lägen och det beror ju på systemet också.
Jag antar att du kört med vettiga uppgraderade belägg? _________________ Magnus Thomé |
Jämför diametern (och/eller arean) kolvarna i bromsoken. Med 99% sannolikhet har du ökat kolvareran i oken och då måste du ha större area i huvudcylinderns kolv för att inte få svampig(are) pedal.
Det du upplever ser jag på kanske 30-50% av alla bilar med ombyggda bromssystem som jag besiktar. Nästa bekymmer du kanske får är det som Magnus är inne på. Oftast ser jag faktiskt problem med att det bromsar för lite bak, vilket i ditt fall kan göra att bromsuppgraderingen inte alls får önskad effekt på bana, då du kanske låser upp framhjulen lättare än tidigare, och fortsatt överhettar frambromsarna om bakbromsarna inte hjälper till tillräckligt. Man kan förstås räkna på det men trial and error är ofta rätt framgångsrikt om man verkligen provar sig fram. Förmodligen skulle du få bra balans med S60 huvudcylinder och S60 bromsok bak (eller i alla fall ok med samma kolvarea som S60, och helst samma diameter på skivan). Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
Nybörjarsvängåkaforum Problem efter uppgradering av bromsar. | 3049 besök totalt |