Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Diffusor vem anlitar man? | 1 besök senaste veckan (1191 totalt) |
Om man vill ha hjälp med att räkna och tillverka en diffusor till bilen vem anlitar man då?
Känns som för krångligt att bygga en själv för man vet ju inte om det blir rätt eller inte? Eller är det inte så noga? bara montera en rak skiva med runt 13 graders vinkel?? Och om man har ljuddämpare på ena sidan ska man då ta bort lika mycket plats på andra sidan = blir då en väldigt smal diffusor, eller kan man låta den gå hela vägen ut på andra sidan? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
||
|
||
Kardan tunneln är öppen osv. men sitter lite planskivor runt bakaxeln för att göra det planare.
Men frågan kvarstår om diffusor, för även bilar utan helt plant golv har ju diffusor så det kan ju inte vara helt bortkastat att bygga en diffusor oavsett hur golvet ser ut? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Är det funktion före form så håller jag med Anders. Vill du ha hjälp att räkna, bygga eller installera, ellar allt av det?
Känner du doktor Ytterström, han kan aerodynamik... kan vara värt att diskutera med. i sak är det inte skitsvårt, försök hålla luften "ostörd" och se till att övergången mellan det plana och när du vinklar uppåt är snäll så att du inte får släpp där... Men sen hur man får till det är ju en annan femma... Har du en bra 3d modell på bilen så går du enklast till närmsta ingenjörsbyrå som har tillgång till bra flödessimuleringsmjukvara så kan de labba fram nåt hyggligt. Här är en kul länk att läsa: https://www.racecar-engineering.com/ _________________ Tord Ringenha11 |
||
Elite projecs i Skåne, de har bra hjälp med CFD utifrån och gör allt annat in house.
Ring Robin där så hjälper han dig. |
||
Tack, synd att det vara så lite info i länken, skulle vara intressant med lite mer utlägg om olika storlekar,vinklar,böjd mot rak osv. Har ingen aning om vem Ytterström är? Söker hjälp med att både räkna och bygga, fast beror på hur formen ska bli också, en rak slät kan jag ju göra själv men böjd med flera avdelare inuti blir lite krångligare och jag är inte sugen på att plasta ihop något själv. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag tänker att det beror på vad du vill uppnå egentligen, bra effekt av diffusor = plangolv, halvtaskig effekt med hög ballhetsfaktor = öppet framför och runt diffusorn. Dessa verkar ju lyckas göra bra saker att döma av TA, de kanske kan räkna/konstruera något? https://www.eliteprojects.se/ Jag gissar på att du har plöjt igenom trådar här, annars kanske det kan vara en billigare väg att bara testa och hålla sig till tumregler (var det 7% eller 7grader lutning på diffusorn?) istället för att börja med att någon skall räkna på det och sedan bygga? Nu tänker jag iofs att om man betalar någon för att räkna så att det blir rätt och sedan tillverka så kostar det ett gäng "10 000-lappar", och med min ekonomi för min bil så är det alldeles för dyrt. Men då utgår jag från mig själv i ekonomibiten. EDIT: Jag skall inte skriva saker, gå på lunch, komma tillbaka och sedan upptäcka att oj jag tryckte visst inte på Skicka-knappen. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Eftersom frågan ligger i racetech, förutsätter jag att du jagar funktion och inte häftigt utseende. Bara så att vi tydliggör en grej först; Det är inte diffusor i sig som skapar downforce. Diffusorn hjälper till att skapa undertryck längst bak på bilen, vilket kommer accelerera all luft under bilen. Detta kan man då dra nytta av genom att hindra luft och komma in på sidorna, längs trösklarna, och istället ta in luft i framkant. Det kommer då bygga undertryck under hela bilen, och den suger sig då hårdare mot vägbanan; Mer downforce, utan att öka drag. För att det ska fungera, kan man inte ha turbulent luft under bilen utan man behöver släta ytor samt att man bör ha relativt låg markfrigång. Dvs börja med att bygga ett helt plant underrede ända framifrån och till bakaxeln. Och nu menar jag plant, inte lösa skivor med några millimeter höjdskillnad här och där. Ingen öppen, oregelbunden kardantunnel osv. Täta gärna längs tröskellådorna med lite gummikjol eller liknande så att luft inte kan smita in där. Lös värmeproblem och plant underrede först, och när det fungerar så kan det vara dags att börja experimentera med diffusor för ännu bättre resultat. Har du inte ett laminärt luftflöde under bilen, är diffusor pengar i sjön enligt mig. |
||
Okej, om vi utgår från att jag monterar en stor skiva under hela bilen så den blir slät !!!
Så då är frågan igen en diffusor till detta? Och JA det är enbart för funktion och inte utseende. Tack tipset om https://www.eliteprojects.se/ Jag kollar med honom, men ni får gärna ge fler tips... _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Hej, Du kan alltid kolla med Creo Dynamics i Linköping för aerodynamiska beräknignar (CFD). https://creodynamics.com/ De har gjort en hel del aerodynamik inom racing, bla F1, GT3 mm. Du beöver dock nog troligast en vettig CAD modell på bilen för att det ska bli vettiga resultat för din bil. En snabb sökning på Turbosquid gav en del vettiga träffar i hyfsad kvalité. Som typ denna https://www.turbosquid.com/3d-models Lycka till! _________________ Petter Ekman |
||
Racetech Diffusor vem anlitar man? | 1 besök senaste veckan (1191 totalt) |