Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garage mm | 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 >> 70 besök senaste veckan (79336 totalt) |
Det går ju dessvärre lite långsamt med mitt bilprojekt just nu, då fokus ligger på annat håll, men då jag gillar forumformatet så tänkte jag att jag lägger upp en tråd om vad som istället stjäl min tid. Kort sagt så tröttnade jag och sambon på att bo trångt i staden, utan ville istället ha mer plats för bilar, djur mm. Resulterade i husköp, och därmed fördärvad garagetid på medellång sikt. Eller ja, mycket tid för bygge av garage, men mindre med tid i det befintliga.
Grundläget, förr i världen: ... och mer färskt läge: Huset är i sågat timmer, och stommen är troligen rest 1874. Rimligen har det stått ett mindre hus här tidigare då det finns äldre rester här-och-där, och mycket av husets ursprungliga stil är väl egentligen Karl-Johan/Empir (dvs tidigt 1800-tal). Man verkar ha återanvänt en hel de gammalt material. Eftersom vi inte bara gillar gamla bilar utan även, iaf på pappret, gillar gamla hus så föll vi för husets orenoverade charm. Det har aldrig helrenoverats, utan bortsett från lite omtapetseringar och ett modernt kök så är det relativt orört. El, vatten och fiber var indraget, men inget avlopp för WC... Några stämningsbilder från mäklaren: Tvärs över den lilla innergården ligger en lada på ~150m2. Mycket charmig, men mycket enkel: Tanken är nu att komplettera ladan med en nyare del, så vi kan få till några supportrum och framförallt, ett vettigt garage! Efter ett par iterationer så är nu bygglovet godkänt, och planen är att det ska bli något åt detta hållet: Den nya huskroppen syns då i bakgrund på bilden. Layout enligt nedan: Egentligen hade jag velat ha porten på huskroppens kortsida, uppåt i bilden, men då tomtgränsen ligger 2dm från denna gavel och bonden inte ville att vi använde hans mark som infart så fick det bli en kompromiss med porten till vänster. Hoppas det ska fungera bra. No hard feelings - bonden är grym stöttning på andra vis. Just nu är läget att vi behöver skicka in lite kompletteringar inför startbeskedet, där den största frågan i stunden är att bedöma markens bärighet. Boningshuset ligger delvis på en bergshöjd precis bredvid ett fält, men där ladan ligger ser det ut att vara lerjord, så jag funderar som bäst på vilken väg vi ska ta. Har någon tips på prisvärd markundersökning i västsverige så är det högintressant _________________ Ragnar Burenius |
||||
Härligt!
Grattis! Efter att ha följt dina tidigare inlägg har jag inte det minsta tvivel om att du/ni kommer att fixa detta på bästa sätt. Efter att ha byggt några hus och garage åt mig/oss själva så har jag kanske några erfarenheter, tips och idéer att dela med mig av. Några frågor: Varför den övre porten i garaget? Spolhall? (även för slipning och lack) Svetsavdelning? Tyvärr har jag inget tips på bra geofolk i din närhet, men det finns det säkert andra som har. Ser fram emot dina uppdateringar! Lycka till! _________________ SO Johansson |
||||
Tack!
Den vänstra, liggande, huskroppen på planritningen är dagens "lada". Eftersom vi inte bedriver något bruk av jorden och ladan de senaste 50 åren har använts för allmän förvaring av fordon och div. redska så är den att betrakta som en komplementsbyggnad. Benämningarna jag har på rummen är lite ungefärliga - garaget har i praktiken en bladning kullersten, jordgolv och plankgolv. Porten i överkant (norr) går in till en del, och porten i underkant (söder), från innergården, går in till en annan del, med olika golvhöjd. Ursprungligen var här inbyggd gårdsplan, och ladan hade huskroppar både till väster och öster. Tanken med vårt nya garage ("maskinhall") är att försöka återskapa delar av det. Placeringen motsvarar det tidigare östra skeppet. Rester av den gamla grunden finns kvar, men huset revs någon gång på 1960-talet. I den långsiktiga planen är tanken att även renovera den redan befintliga ladan så att den går att använda som garage/verkstad, men då vi samtidigt håller på och gör vissa renoveringar i huset, gräver avlopp osv osv så får vi lägga lite band på oss. Första etappen blir därför att bygga "maskinhallen" i det östra skeppet. Allt det vi vill ha långsiktigt (tvåpelarlyft, dedikerad svets/skär-del osv) kommer därför inte planeras in här, utan de är istället tänkta i etapp två. När nu det blir.... Så kortsiktigt är tanken att vi ska trängas på "bara" 100m^2 allmängarageyta i "maskinhallen" (plus förvaringsvind ovanpå). Ja, och så dagens befintliga lada då... _________________ Ragnar Burenius |
||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Grattis! vilken pärla, måste kännas underbart
får man fråga vad denna ofantligt vakra ladugårdsbyggnad finns att finna? /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
|
||||
Tack, vi trivs väldigt bra! Kåken ligger en bit norr om Varberg.
Det finns en liten jordkällare i sämre skick. Som det mesta annat på tomten är den murad av natursten, och den yttre muren skulle behöva renoveras. Syns inte på någon av bilderna, men däremot så skymtar man väl alla de stenmurar som ramar in trädgården mm: Niklas> Inget fel på utedasset! Skämt åsido så har vi faktiskt separatortoa inne, så det funkar. Avloppet är dock bara en 50mm slang, så lite klent för WC. Har dock redan påbörjat en del projekt på boningshuset, och däribland installation av minireningsverk. Även om vi gillar den ursprunglig stilen så får det bli vissa försiktiga moderniseringar så att det går att leva här året runt. Gick dock fint i vintras, men det var inte läge att hålla hela kåken varm... _________________ Ragnar Burenius |
||||
ni behöver inte 110mm avlpps rör för att ha en vanlig toa
det finns lite olika lösningar på detta typ dessa https://tostarp.se/avloppspump/toale _________________ henrik nielsen |
||||
Sedärja! Avvaktar fortfarande besked om geotekniker men eftersom hela landet stannar av vecka 28-31 varje år så blir jag skyldig dig ett svar ett litet tag till.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Jag är uppväxt i en tillbyggd 1700-talskåk och får ju en nostalgispark rätt i magen när jag ser detta. Det ser ju så sjukt mysigt ut så jag vet knappt var jag skall börja. Stort grattis till det fyndet, och givetvis lycka till med fortsatt projekt
_________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
|
||||
Henrik> Ja, vi har faktiskt en enklare typ av pump redan idag. Men då avloppet bitvis är draget med slang ovanpå golvplanken, och det redan finns en 110-stam framdraget till huset, så tänkte jag gräva ner ett 110-rör hela vägen fram till badrummet. Mycket gräva blir det...
Kraniel> Mysfaktorn är hög, liksom energiklassen Gillar innergårskänslan, och ett av våra önskemål var just att kunna ha garage och verkstad tvärs över gården istället för tvärs över Göteborgs innerstad. Eftersom garageprojektet fortfarande är lite i sin linda så kan jag ju göra några poster om några av delstegen vi tagit tag i hittils. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Kan väl börja med en kort post om övervåningen och lite timmerlagning. Huset är alltså en sågad timmerstomme och åstak. Övervåningen har ca 1m förhöjt väggliv, vilket gör den till ett trevligt utrymme. Dock helt oisolerat, dvs kallt på vinternt och bastu på sommaren. Planen är därför att isolera och inreda där uppe.
Genomsnittsbild som förklarar layouten: Mitt i huset står murstocken. Stabil sak, med en foot print på typ 2x2 meter. Murad helt i natursten, och med en ordentlig bakugn längst ner. I modern tid (1971) har man byggt om i det som numer är köket och gjort en öppen spis som ansluter till murstocken. Men mer om murstocken i en senare post. Såhär ser det ut i verkligheten där uppe: Huset har överlag klarat sig relativt bra under åren, men troligen har det stått tomt en tid i mitten på 1900-talet. Tittar ni på första bilden i min första post så kan man även sen att taket där hade fått sig en knäck. Troligen har det varit i dåligt skick, och i samband med att huset gjordes i ordning som sommarhus kring 1970 så har man bytt ut stora delar av takåsen i nock, samt monterat modern råspont på nya sparrar. Detta tak har sedan dess klarat sig fin-fint. När jag började gräva i takåsarna så kan jag dock på vissa lokala ställen hitta spår av gamla fukt/röt-skador, rimligen från tiden innan takbytet. Tog därför hit en lokal timmerman för lite konsultation, och hans analys var att det inte var någon strukturell fara, men att det inte var fel att byta ut det dåliga trät innan jag delvis kapslar in det i isolering. Exempel på skada: Inte utan att det saknas paralleller till rostlagning - kapa bort allt dåligt: ... ersätt med nytt: I detta fall en halvsulning. En praktiskt sett lite knepigare lagning, där det varit dåligt virke på yttersidan av en av åsarna. Får därför lite ont om plats att arbeta, men kan iaf hugga bort det dåliga virket med stämjärn och göra ett någorlunda rakt hål: Därefter fylls det med friskt virke: Mer exempel, i det här fallet så fick jag göra lite längre halvsulning: Inte utan att det känns lite märkligt att sätta sågen rakt i träbalkarna, men det som ryker var ju ändå inte bärande... Ersättning på plats: Nästa steg var nock-åsen. När man ersatte delar av den med rejäla plankor på 1970-talet så gjorde man inte överlappet mellan gammalt och nytt speciellt långt. Rekommendationen från timmermannen var därför att förstärka/säkra dessa balkars läge kontra varandra: Fick bli lite egentillverkning: Färdigt "kitt" med fyrkantiga muttrar/brickor, allt linoljebränt för att ge lagom stilmässigt intryck: Därefter en rejäl supportplatta på ovansidan av balken: Färdigt resultat: _________________ Ragnar Burenius |
||||
Ser fram emot ett "trärent" hus med kompromisslöst underarbete innan målaren kommer och lägger färg på det!
Snyggt jobb! Verkligen |
||||
Eller ska det inte letas träd med exakt rätt klykor etc, ungefär som Bonderoven (men det är väl mer rätt om det varit 200 år äldre byggnad). Kulturgärning! |
||||
|
||||
Den uppenbara lösningen här är väl att driva upp sina egna träd, formade för att få rätt klykor och vinklar? Den principen är väl fortfarande den bästa gissningen för varför Krzywy Las ser ut som det gör. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Jo, allt annat är en kompromiss. 😂 _________________ Anders Hansson |
||||
Andra projekttrådar Garage mm | 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 >> 70 besök senaste veckan (79336 totalt) |