Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Gotland Ring | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 116 besök idag (12577 totalt) |
Det är inte seriöst att ha en nybyggd racingbana år 2022 där snabba bilar inte kan sätta ett maxvarv utan att riskera att hoppa och slås sönder. Jag kanske är färgad av för många års racing, men jag är aldrig på bana utan att ha en GPS-logger igång för att lära, justera och utvärdera. Jag hade aldrig kunnat acceptera att lyfta inför ett hopp varje varv och tappa X tid - hela övningen blir liksom meningslös då.
Nu är det personligen inte just hoppet på Gotland Ring ett problem för mig, av två anledningar: A. Jag kör Miata på banan, så hoppandet hade blivit ganska milt. B. Även om Gotland Ring är en fantastisk bana så är säkerheten helt enkelt för dålig för att jag ska köra där. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Jag har inget i mot en chikan eller mur, hade jag haft problem med det hade jag aldrig kört så mycket som jag har på Nürburgring.
Jag har ju kört VW Lupo GTi, Mini Cooper S (Krumm Performance) och min Lexus IS F på Sydslingan, så inga direkta raketer. Provkört en Suzuki Swift Sport (lättade möjligen lite) & BMW M135i RWD F20 som lättade lite lite som Lexus. Har för mig jag kört nån mer bil, men kommer inte på. Till våren blir det test med Cayman 718 GT4 CS. Min sambo Therese lättar lite med hennes Golf oxå: Som sagt vill man inte ha "nå roligt" på banan finns ju Mantorp, för de som gillar dragrace? _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Fast det är ju exakt samma sak som inför en kurva, där måste man också sakta ner, eller??? Säkerheten håller jag med om, den är under all kritik. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Det finns ju krön på Knutan också, och det finns ett flertal bilar som lyfter lite på krönet upp mot idioten (även det platt i landningen).
Över "NGK" eller ner mot Lito så finns det ju naturlig självbevarelsedrift att inte bli luftburen (får då finns man inte kvar på asfalten långt tid efter landning). Även Kinnekulle har ju krön men där flyger man bara en gång... |
||||||
Nej, det är inte samma sak. Du KAN välja att hålla stumt, hoppa och riskera bilen. Eller så kan du släppa av, skona bilen, men till priset att du får en sämre varvtid. Det kan du inte jämföra med en vanlig kurva. Ingen kan välja att på ett kvalvarv tänka "Detta varvet skiter jag i att bromsa inför Idioten. Det sliter på bilen och jag riskerar haveri, krasch och död, men fan vilken varvtid jag sätter!" Hade det varit ett race hade fältet varit uppdelat mellan de som väljer att hoppa och riskera bilen (har råd att laga den) och de som väljer att lyfta (inte har råd). Så ska det inte vara. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Håller nog med där. Det är en märklig blunder på en annars fantastisk, overkligt stor, bana i lilla Sverige..
|
||||||
Sen varierar det så klart hur en bil klarar av att flyga, alltså Daniel i sin Toyota Yaris den bilden ser ju ut att vara tagen på en wrc bil med fin rak flygning.
Medan röda Porschen undrar jag hur den mår efter sin flygtur? Och därför har inte jag vågat flyga för jag vill inte riskera något.. Klicka för större bilder! Men nu är det ju racing och inte rally så då ska vi väl inte behöva bygga bilar som klarar flygturer? Sen är hoppet självklart inget problem för alla slöa bilar som ändå inte lättar där, men den dagen ni har en snabb bil så lär nog också ni tycka att ett hopp på en racing bana är väldigt dumt.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Mja, går det fortare att hålla stumt, oklart? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Är ju oklart. Om man väljer att hålla fullt och hoppa så har man högre hastighet över krönet mot att släppa av. Men om man inte hoppar kan man gå på gas tidigare jämfört med alternativet en bil som är i luften. I rally brukar de som kör snabbt inte hoppa medans de som vill underhålla publiken håller stumt och skadar bilen. Oavsett så kommer ju nån att hålla fullt med en snabb bil och då potentiellt skada bilen eller i värsta fall sig själv och andra. Därför är det ju rimligt att jämna ut hoppet _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Det kommer aldrig rejsas på banan så det scenariot kan man hoppa över...
De jag pratat med som hoppat har gjort det i modernare Porschar, bilarn får spelet i luften och slår ifrån, så tar det end stund efter de har landat för att komma igång. Sannolikt går det fortare att lätta på krönet och minimera det till att bara lätta lite, inte speciellt komplicerat att utföra. Min bil hoppar litegrann om jag håller fullt, lättar jag gasen så fjädrar den bara ut liknande innan idioten på Knutstorp. Ingen som inte har onödigt mycket pengar vill ju egentligen hoppa, så "featuren" är onödig. Det enda det tillför är det roliga i att se nybörjare med för snabba bilar hoppa och potensiellt förstöra bilar. Tyvärr är det ju ingen som ser det ändå eftersom det inte finns publikplatser eller ens en stig ut dit. Nu tycker väl inte jag att hoppet är något stort problem. Jag stör mig mer på säkerheten generellt och på att någon smuttat lite för hårt på "kosken" när han ritat rakan mellan hoppet och nästa trippelhöger. Likaså efter karusellen och nästa höger. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Beror på vad man menar, för STEC kör ju där Dom kör sin final där om 10 dagar, jag vet dock ej om det är någon tillräckligt potent bil där då som kan flyga. https://m.facebook.com/events/472249 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Men jag slår vad om att t ex varvrekord på banan är intressanta för entusiasterna ändå. Eller är det den enda banan i Sverige där track-day-besökare inte brukar ha igång en laptimer och jämför tiderna med polarna? Varför någon avsiktligt skulle bygga en racingbana som inte är anpassad för att tävlas på är lite svårt att begripa. Tyder på ganska kass framförhållning, med tanke på livslängden på en racingbana. Det låter mera rimligt att hoppet kommit till av misstag. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Men som jämförelse med Ascari Race Resort (inte heller en tävlingsanläggning) så finns det lite kvar att jobba på. |
||||||
Det är inte att fundera på, han har gjort en rolig trackday-bana det ska vi vara nöjda och glada över. Det Alec fått utfört är enastående! Han håller nog dock inte med om att det är en trackdaybana utan potential för tävlingar på Carrera Cup/STCC nivå typ. Jag vet inte ens om det är något att försöka få till, tävlingar alltså, om det är ekonomiskt lönt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Haha ja jo men det räknas inte i min bok _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Visst är det fantastiskt men han har nog lite hybris allt, jämför sig med SPA och Ringen...., noll fokus på kundnöjdhet och alltid är det nåt, lera på banan, grus i nån kurva, asfalt som är paj, sopmaskinen trasig.. Nä, här behövs nog lite nya tag tror jag. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Eftersom min bil används som referens i tråden vill jag bara förtydliga att bilderna på när jag hoppar är medvetna satsningar från min sida när jag såg att fotografen var placerad vid hoppet...
Laddade full fart 2 varv i rad vid hoppet för att få coola bilder, varvtidsmässigt helt förkastligt men kul för passagerare/fotograf och ev balla bilder på en "vilsen" rallybil i sin rätta miljö.. När jag försöker sätta tider är det mycket mindre ladd, släpper i backen upp för att minimera tiden i luften så man kan gå på gas tidigare... Samma lika som att offra en sväng på banan för att få mer fart i nästa? Känns inte som om säkerhet är prio som det är just nu på Gotland men lite eget ansvar har man väl? Ladda om man vill eller kör långsammare och spara på materialet? _________________ Daniel Rosenblom Bandhagens Däck DR Setup |
||||||
Vilken bil är din bil? _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Allmänt banåkaforum Gotland Ring | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 116 besök idag (12577 totalt) |