Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack. | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 3 besök senaste veckan (131947 totalt) |
Ok, då stämde det. Tack _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Hej, vilken körskola använde du? Jag är lite sugen på att göra likadant. (Det står Bromma i din profil och jag bor på Ekerö) _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 |
||||
Jag körde med Jarla Trafikskola. Förutom deras miss med att bilen hade körförbud var det rätt smidigt. Åkte till deras "kontor" i Bromma och snackade med dom. Bokade allt, lektioner, kunskapsprov samt uppkörning och betalade rubbet på en gång med kort. Inget strul alls. _________________ |
||||
Hej på er!
Det börjar närma sig uppkörning för BE, det har jag tänkt göra med eget ekipage med ett inlånat skotersläp. Det kommer att vara lastat med en pall där det ligger ett par lager betongplattor i botten och sedan betongpannor på det, ska snyggas till i bakkant... (vikt ca 600 kg). För att göra detta enligt skolboken är min tanke att lasten ska förstängas åtminstone framåt och sedan banda med överfallssurrning. Men för att få ett bra kultryck måste pallen stå så att det inte går att dra två band "rakt över" pallen, då fästöglor sakans(ena bandet skulle missa pallen). Är det ok att göra som jag gjort på bilderna och sätta dessa i ett kryss istället? hittar inget stöd för att göra så här i någon dokumentation om lastsäkring (ex TYA lathund). _________________ /Patrik Liljeros |
||||
Kommer inte ihåg det tillräckligt bra för att ge ett korrekt svar, men jag tycker det ser bristfälligt ut. Skulle lagt ett par reglar mellan pallen och framstammen som kan ta kraften. Kanske dra fast dem i golvet också.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Jag skulle ha lagt upp en demo av de tre huvudtemana för lastsäkring surrning/förstängning/låsning och använt det som kom ihåg när du motiverar hur du säkrat lasten. Kanske bytt ut låsning (bultning) med ett friktionsmaterial mot flaket. Ingen har någonsin blivit fälld för att ha säkrat för mycket än tvärtom. Har du räknat ut friktionskoefficienten trä mot plyfa? Hur mycket tryck klarar flaklemmarna?
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Hej!
Tack för svar, jag gör några tillägg för att förtydliga hur jag tänkt och vad jag gjort: - Har räknat på vad som krävs i form av spännband vid överfallssurrning mha friktionskoefficient, styrka på aktuella spännband, lastens vikt etc. Enligt detta ska det räcka med 2 st av mina spännband. - Tanken var att bygga en förstängning med reglar enligt de röda "strecken" och surra med 2 band enligt de blåa strecken. - Men då det inte går att banda enligt de blå strecken är min fundering om det är ok att banda enligt de orangea " i kors"? Man kan ju så klart också förstänga lasten enligt alt 2 åt alla håll(med gröna streck). Det kanske är rätt väg att gå trots att 2st band ska räcka? --> Daugaard, ja grimma är ju också ett alternativ men här tänker jag att förstängningen gör det jobbet. -->Anders F@lk, Instämmer, tanken var att överarbeta surrningen för att vara på den säkra sidan. Tyvärr verkar det svårt att få fram vad lämmar och flaköglor tål för laster. _________________ /Patrik Liljeros |
||||
Jo, jag tänkte sysselsätta min pensionerade farsa några timmar
Ja vinklarna är med i beräkningen, tack för input _________________ /Patrik Liljeros |
||||
Om ett av de banden lossnar har det andra ingen funktion längre. Varför inte sätta dit surrningsöglor som passar bara? https://www.jula.se/catalog/bil-och- _________________ Anders Hansson |
||||
Tyvärr har jag lånat släpet så att göra förändringar på det var inte aktuellt, Jag är inte riktigt med på hur du tänker när du säger att om ett lossnar saknar det andra funktion, så utveckla gärna Att de där spännbanden ensamma inte är tillräckligt är jag dock med på.
En variant av det blev det Idag var det äntligen dags att köra upp, och det gick alldeles strålande Så nu kan jag lägga till BE som körkortsbehörighet, tack för er input runt lastsäkringen! Jag valde tillslut att förstänga lasten åt alla håll med reglar, framåt även med stöd upp på sidan av pallen. Och surrade i framkant med överfallssurrning, och i bak med loop ( 2 band) Ovanifrån: Förstängningen i fram: _________________ /Patrik Liljeros |
||||
Ett spännband som drar snett får lasten att röra sig i sidled, speciellt vid ett gupp. Det finns många exempel på folk som lastsäkrar på ett sätt så att spännbanden motspänner varandra. Det går bra ända till ett lossnar/slackar och det blir obalans i säkringen - och om man gjort ett riktigt redigt jobb så hjälper bandet som sitter kvar och drar snett lasten att gunga loss vid ett gupp. _________________ Anders Hansson |
||||
Skulle det inte vara bättre att hyra ett gallersläp med bra förankringsmöjligheter på närmsta bensinmack?
Även om du sparar en peng på att använda ett lånat till små pengar så är det inte speciellt kostnadseffektivt om du missar i uppkörningen. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Grattis! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
När jag körde upp för B96 så skulle släpet vara av skåptyp. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Tack för gratulationerna
Inget jag tänkt på, tack för den upplysningen
Visst hade det varit enklast /säkrast för uppkörningens skull att hyra ett släp, särskilt från en körskola. Men nu har jag lyckats lära mig massor på resan hit _________________ /Patrik Liljeros |
||||
Det stämmer men om man läser lite mer om ämnet är detta endast för att man ska tvingas att använda sidobackspeglarna. Ett vanligt flaksläp lastat så man inte kan se med innerbackspegeln genom lasten är också ok. Troligen samma för BE _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Allmänt banåkaforum Är BE-kortet på väg bort... Och annat intressant BE-snack. | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 3 besök senaste veckan (131947 totalt) |