Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Corvette SC606 Callaway 2010 GS | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5441 totalt) |
Letade lite nytt i våras och C6 låg inom den ekonomiska ramen så när jag fick ett bra inbytes pris på C5an jag hade så var det bara att slå till.
Bilen startade som en 2010 Grandsport vilket i stort är som en Z06 med en svagare LS3 motorn på 436hk och +100kg tyngre kaross men med targataket , då den har manuell låda så är motorn handbyggd på samma lina som LS7 med torrsump och olje kylning på motor låda diffklump styrservo från fabrik. Bilen såldes ny i Californien och rullade så här tills ägaren fick för sig att lämna bilen till firman Callaway som vid 29664 miles fick uppdraget att bygga om den till deras modell SC606 vilket innebar lite dekaltrimning men också montering av en Magnusson TVS2300 kompressor , kolfiberpaket huv och sidokjolar , kortslagig vxl förare , fullflödes catback rostfritt avgassystem , modifierat bränslesystem med större pump och injektorer , Callaway honker Cold Air Intake system. Ägaren fick då tillbaka bilen med 18 mån garanti carb approved i Californien och levererade nu 606hk samt en toppfart på +205mph eller +330km/h , allt detta till kostnaden av i runda slängar 22000 USD 😅 Sedan jag fick bilen så har jag fixat och donat med trasslande elsystem stereo belysning spolning som tidigare ägare klippt och klistrat med , kunde slutat med brand i värsta fall , blev även monterat en alcantara ZR1 ratt som är betydligt skönare mot sunkiga original ratten. Beställt till nästa säsong är en så kallad sharkbar som ska hålla 4 punkts bälten samt agera lastskydd , även nya baklysen i led är beställda för att få ordning på belysningen , den saknar även splitter i fram så måste fixas något där. Bilen är intagen samt registrerad som ombyggt fordon. Kommentera gärna eller fråga , kritik , detta bör du göra 🤔 Klicka för större bilder! _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Ingår motorn (kompressor, etc) i ombyggt fordon? I övrigt så väcker den ha begär... _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
_________________ Lars Tersmeden Corvette C5 & C7 |
||||
Lite osäker där men fick med ett tillverkar certifikat signerat av gubben Calloway himself , den har även CARB inspection plåtar osv i motorutrymmet pop nitade typ det står också Callaway lite varstans på bilen du vet dekaltrimmning , kan väl närmast jämföras med Alpina , RUF , AMG innan Mersa tog över , Manthey racing. Grandsport Z06 ZR1 har lite bredare skärmar fram bak sidokjolar så dem ser biffigare ut mot basmodellen. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Ja det stämmer , dem där sena åren på 80talet så kunde man gå in till Chevrolets återförsäljare och beställa en dubbelturbo V8 C4 som Callaway byggde om med bibehållna fabriks garantier. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Ja kompressorn ingår i ombyggt fordon , det står i regbeviset att drivmedel är Etanol och att den är nedtagen till 505hk med hjälp av modifierad programvara samt att max laddtryck får vara 0.45 bar osäker på hur eller om det kollats däremot , första besiktniings papper jag har är från 2018. Tänker ta upp den till PPF i Avesta till våren så får Ärtan kolla vad som finns i databoxen och vad den ger på rullarna. Ja kunde bara inte släppa den när jag såg annonsen , så fick ta fram en skottkärra med pengar _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Mallett (som ju betyder hammare/slägga) Cars gör också salta versioner av Corvetter och har en variant som heter just Hammer till C5 och C6. Men grymt att ha kompressorn i regpapprena! Lite läskigt med elröran, har förstått att det kan bli lite knep och knåp vid USA-import för att få till lampor och sånt, och att det kan vara väldigt varierande kunskaps- och ambitionsnivå på utförandet. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Tack , håller koll på vad du gör med Z06 i din tråd så kan man alltid snappa upp några ideer eller få feedback , du skippar skalstolar ? Måste kolla upp vad jag ska göra där , original stolarna suger men samtidigt skalstol vill jag inte heller ha. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Såg inte hur illa det var innan jag plockade isär säkringsboxen , det var en 60AMP säkring till kylar fläkten som gått hett och smält ihop med dosan , så när dem fixat fläkt problemet så lödde man bara ihop säkringen i boxen Fick med en ny box med kopplingar när jag köpte bilen så nu är det bytt men var lite pyssel , som alltid är tuben din bästa vän när det gäller dem här bilarna alltid någon som haft samma problem C6 har lite problem med säkringsboxarna sitter nära avgas och när sedan det byts till headers osv så går det varmt. Många byter till LED och sedan kopplas det villt för att få till EU anpassning på belysning så blir lätt lite varianter som du säger , nu har jag återställt allt till original kablage i bak som ska passa ihop med nya lyktor i LED för EU bruk men lång väntetid på dem som allt annat nu för tiden. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Skalstolar är ett måste om det ska gå fort. Men jag vill inte ha med öron, dem gillar inte det på ringen 😊.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Tack , ja vi är några stycken här nu , gillar modellen skarpt , kommer hålla ett öga öppet i din och Erikjakan trådarna _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Ja med original stolen så håller man desperat i ratten blir skitjobbigt och man orkar inte mer än 5-10min så är man helt slut och fokuset ligger mer på att försöka hålla i sig , att köra bilen kommer tvåa så du har helt rätt där. Funderar på om Corbeau A4 eller liknande kan vara något , bra förslag tas gärna emot ! Ja såg Misha Garoudins kanal där han förklarade vad som gällde på Ringen. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Dessa finns om man vill ha lite lyxigare gat/banstolar.
https://www.tikt.de/en/product/hochw _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Blev monterat en så kallad sharkbar med Schroth ASM bälten.
Får kolla på stolar vad det lider och vad som fungerar men måste gå på gatan också , inte bra med original stolarna som det är nu. _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Monterade dragkrok fram då USA bilarna inte har det original , EU sålda bilar har det , avgassystemet bak ställer till det med en krok där så får kolla på en strap lösning där som det ser ut.
Montering av kroken fram kräver att man tar av fronten vilket jag så klart glömde ta bilder på... _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Äntligen en ny splitter på plats , kommer från firman RPI Design och hade en perfekt passning , men tveksam till hur den kommer hålla ihop då det känns som att det inte kommer behövas mycket för den ska gå sönder.
Mycket tunn mer som ett äggskal i kolfiber....men förbaskat fin är den , känns mer som det är en utställnings produkt. Genom åren från mitten 80 tal så har jag beställt delar direkt från USA säkert 50-60 ggr och aldrig haft något problem , den här gången tappade Fedex bort kollit i USA och firman skickade en helt ny men det tog en 4 veckor innan dem fick iväg ersättnings splittern free of charge , lite nära döden upplevelse då den med rabatt på 200 usd ändå gick löst på 600 usd + frakt 😅 _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Corvette SC606 Callaway 2010 GS | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5441 totalt) |