Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 340i: Stillestånd i väntan på garageplats | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12 besök senaste veckan (17125 totalt) |
Det har du helt rätt i, glöm allt jag skrev. E36/46 ska dras till 290nm dom också, de första uppgifterna jag hittade stämmer inte alls _________________ BMW e30 v8 |
||||
Återigen brorsan to the rescue, 46mm hylsa framfixad och hjullager åtdragna. Givetvis obligatorisk provtur som gick galant
Fortfarande kass känsla i bromspedalen, men bromsarna funkar iallafall. Ett litet läckage av kylarvatten konstaterades också, men i övrigt funkar allt. Alla växlar gå att få i och motorn drar fint med 10% gaspådrag Imorn blir det att jaga läckage och börja med alla smågrejer. Tänkte även ta en tur bort till biltvätten och unna den en dusch. Det är nästan på dagen ett år sedan sist Framsteg görs med andra ord och bilen ser ut att vara redo i god tid innan säsongen drar igång _________________ BMW e30 v8 |
||||
Efter nästan ett år var det dags för en avspolning av bilen. Den behöver egentligen en ordentlig tvätt med svamp och bra kem, men lite bättre blev det. Kul att kunna köra bilen utan problem igen
Stötte på ett nytt problem dock. Översvämning från servobehållaren. Hade också en skrikande servopump under delar av provkörningen, så det får bli att felsöka imorn. Imorn blir det att riva ner kylsystemet och leta läckaget där samt undersöka servotrasslet _________________ BMW e30 v8 |
||||
Det har hänt lite smågrejer med bilen senaste veckan.
Jag rev isär bromsmekanismen och flyttade upp infästningen på armen vid bromsservot ytterligare typ 10mm med resultatet att pedalen nu känns stum och fin. Med motorn igång så att bromsservot gör sitt så blir det nog kanon. Det blev ingen provkörning innan jag fortsatte riva andra grejer, så upp till bevis vid senare tillfälle. Tog självklart inte en enda bild när jag höll på. Temperaturen i garaget gjorde att jag gärna behöll handskarna på Under provkörningarna som har gjort så har jag haft ett litet läckage av kylarvatten som jag konstaterade kom från någonstans kring vattenpumpen. Så bara att riva ner och undersöka. Alla grejer som plockats loss Naket och fint. Ska passa på att tvätta av allt ordentligt nu när jag kommer åt Tror även jag hittade vad som kan vara orsaken. En liten skada på pumpens anläggningsyta mot blocket. Tyvärr finns inte ekonomin för att införskaffa ny, så ska testa med ny packning och lite extra tätning och se vad som händer. En tur till lokala BMW-handlaren står på tur lagom till öppning imorgon. Ny packning och nya o-ringar ska införskaffas. Sen mottager jag gärna alla tips och idéer gällande min fontän från servobehållaren. Pumpen skriker ibland, och ibland inte. Något är mystiskt _________________ BMW e30 v8 |
||||
Länge sedan jag uppdaterade nu. Det har skruvats lite då och då, men tiden har gått åt till annat på sistone.
Men vattenpumpen "snyggades till" med lite stålepoxi, vilken tycks ha funkat kanon. Inga mer läckage Något som jag alltid har haft problem med på alla mina bilar är att lufta kylsystemet, så var fallet även denna gång. Jag gick och drog mig för att göra det, men till slut tog jag tag i det. Resultatet blev precis som väntat, diverse strul och oklara problem. Inte så konstigt med tanke på att motor, kylare och expansionskärl kommer från tre olika karosser. Och sen en massa tveksamma lösningar från min sida för att det ska lira ihop Ett av problem var en ytterst tveksam lösning på anslutningen in till värmepaketet som hade stor potential att bli ett luftlås. Det löstes med lite kreativitet. Sen skruvade jag loss expansionskärlet och såg till att det var absolut högsta punkten i systemet. Allting började lovande. Värmen i kupén funkade fint och allt rullade på. Men efter en stund kom det bara kalluft igen. Spännande Tempen låg även väldigt högt. Termostaten fungerar och ska vara en 92 graders om inte guldfiskminnet sviker. Elfläkten går på givare som har en trigger temp på 90-95 nånting. Trots detta låg tempen och pendlade mellan 100 och 120 grader. Dock stadigt. Upp till 120, fläkten kickar igång, ner till 100. Skumt. Slangarna var inte farligt hårda, så misstänker inget problem med övertryck. Gav upp för kvällen och åkte hem. Dagen efter hade det försvunnit lite vätska i kärlet, gissningsvis luft som letat sig ut. Tog gav mig ut på en provtur och då höll sig tempen runt 90-95, vilket tyder på att termostat osv lirar som det ska. Värmen kom och gick lite som den vill under provturen också Nu gick även fläkten igång och höll tempen under 100 grader på tomgång, så det gick framåt iallafall. Men där tröttnade jag på kylsystemet för stunden. Tog istället och moterade en catchtank till vevhusventilationen. Original oljefälla som sitter bak på insuget var bortplockat när jag köpte motorn, så det fick bli denna lösning istället. Just nu ventileras det till atmosfären, men ska kolla på möjligheten att dra tillbaka det in i insuget igen. Titta inte för noga på fästet, det ska snyggas till det också Fick även dit fjäderbensstaget. Sen kunde jag inte håll mig utan skruvade lite snabbt tillbaka fronten igen. Kul att se bilen "komplett" igen, även om allt sitter snett och löst för stunden Nästa steg blir att provköra mer och se hur kylsystemet beter sig, men kul att bilen nu är "nyckelfärdig" och fullt körbar Köpte mig även en 188 diff med utväxling 2.65 som ska monteras vid tillfälle. Men det var allt för denna gång, på återhörande _________________ BMW e30 v8 |
||||
Fixa en sån här så behöver du aldrig mer oroa dig.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilv /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + V70II Sodi DD2 |
||||
Jag har tittat på en sån mer än en gång. Det får nog bli ett inköp om problemet inte löser sig självt _________________ BMW e30 v8 |
||||
Bmw ägare verkar finnas i två olika varianter, de som har problem med lutning av kylsystem och de som inte har det... Jag vet inte hur många timmar jag har hjälpt en kompis med luftning på hans BMWs (E30,E28, E34), en annan kompis som kör BMW kontrar med att han bara gjort som på vilken Volvo som helst och fyllt på och kört utan problem (E30, både M20 och M50 samt E36)...
_________________ Kurre Källkvist |
||||
Precis så tycks det vara och jag har äran att tillhöra den första gruppen. Jag vet inte hur många timmar jag har bråkat med luftning av mina bmw _________________ BMW e30 v8 |
||||
Jag kan flika in ett litet tips som jag har upplevt förenklar luftning/fyllning en hel del.
Jag brukar lossa lite på övre kylslangens anslutning till kylet så att jag får en liten glipa där efter att jag fyllt på "så att det verkar fullt". Där finns nästan alltid en rätt ordentlig luftficka som man blir av med väldigt snabbt på det sättet. Ja, det sölar lite men det är det värt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Ja det kan stämma. Själv har jag bara haft problem med att lufta när det varit något fel på systemet. S14, M20, M50, M52 och M54 ingen av dem har krånglat när de varit i felfritt skick. _________________ ///BMW - Was sonst! Johan Eriksson |
||||
Mitt kylsystem är som sagt en blandning av delar från olika bilar i kombination med lite tveksamma lösningar pga platsbrist, så jag är inte förvånad att det strular. _________________ BMW e30 v8 |
||||
Jag har lagt ett par timmar på att småfixa med lite eldragning, kaross och inredning några kvällar i veckan. Så idag var det dags för första ordentliga provkörningen.
Och till min förvåning så gick det utan större bekymmer Lite strul hade jag, men inget oväntat. En läckande ventilkåpspackning och en skrikande servopump, båda kända sedan tidigare. Oljeläckaget var dock större än väntat, med ordentlig rökutveckling som följd vilket kortade av den tilltänkta turen. Den obligatoriska bevisbilden att bilen faktiskt har flyttat på sig. Och tempen höll sig som den skulle. Har dubbla mätare, en som sitter i vattenröret i bakkant av motorn och en i slangen ut från kylaren. Tempen höll sig stabilt precis över 90 grader vilket känns rimligt med tanke på att termostaten öppnas vid 92. Och tempen ut ur kylaren låg ett par grader lägre. Jag funderar på vad jag ska göra för att få ordning på servopumpen. Den skriker som bara den, så den behöver bytas eller renoveras. Jag har dock haft problem med att servon skummar oljan och trycker ur sig olja ur kärlet om nivån inte ligger strax under miniminivån. Jag har luftat även servosystemet ordentligt men den skriker och skummar ändå. Tips och idéer på vad som kan ställa till det mottages gärna! _________________ BMW e30 v8 |
||||
Tack för hjälpen idag Gustav!
Vad mycket roligare det är att felsöka / meka när man har sällskap. Nästa gång kommer jag förbi dig. Jag kan väl stå o heja på, du verkar kunnig. _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||
Tack själv Det är alltid kul att kunna hjälpa till när man har haft liknande problem själv, även om ditt problem turligt nog löste sig lite smidigare än mitt gamla ljusproblem. Kul att det ser ut som att jag har lärt mig något efter alla år jag har bråkat med diverse kära gamla e30is _________________ BMW e30 v8 |
||||
I måndags kom paketet med nya ventilkåpepackningar och lite annat smått och gott från Autodoc, och idag fanns tiden att ta en sväng ut till garaget.
Rivning påbörjad. Som tur var så läcker det på den sidan där det faktiskt finns lite utrymme ledigt så jag behövde inte riva ur halva motorn för att få loss ventilkåpan. Killen som renoverade motorn tycks ha sparat några hundralappar på att återanvända de gamla packningarna med nån form av lim eller tunnare tätning. Resultatet blev att jag fick lägga en bit över en timme på att skrapa alla anläggningsytor med ett rakblad och försöka undvika att allt skräp hamnade rakt ner i toppen. Lyckades skapligt, inga stora rester landande i toppen. Men en del skräp rasade ner ändå, så ett oljebyte står högt på att-göra-lista framöver. allt ihopskruvat igen. Kåporna behöver en ny omgång färg, men det får jag ta efter säsongen, nu vill jag köra. Införskaffade mig även en uppsättning plastkåpor för att snygga till motorutrymmet. Det ser lite trevligare ut med dom på plats Behöver dock kapa lite i plasten för att få dit fjäderbensstaget igen. Och ignorera de otroligt vackert dragna bromsrören, det ska också snyggas till när motorn lyfts ur vid tillfälle framöver Morgondagens schema består av påsklunch hos mor och far samt en provkörning av bilen efter det, och förhoppnigsvis utan oljeläckage denna gång Jag återkommer med "racerapport" _________________ BMW e30 v8 |
||||
Härligt med provkörning imorgon..
Säg till om du åker söder ut. Behöver kanske lufta min med. _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||
Provtur genomförd, men oljeläckan var inte fixad. Men fasen så kul det är att köra e30 med ordentligt med motor under huven
Felsökning inleddes direkt och felet var inte jättesvårt att hitta. När jag lossade på "plastlådan" där alla kablar är dragna så såg jag rätt snabbt att det var en massa olja på ovansidan av ventilkåpan. Det fanns bara en rimlig punkt oljan kunde läcka ifrån, påfyllningslocket. Och mycket riktigt, det fanns tydliga spår av läckage därifrån. Så nu ska jag jaga tag på ett nytt lock eller bara en packning och sen ge det ett försök till Nästa provtur kanske förhoppningsvis kan gå ut mot Bestorp _________________ BMW e30 v8 |
||||
Läckaget från oljelocket löstes lätt med lite massage av "vingarna" som klämmer locket mot ventilkåpan. Båda var lite lätt böjda åt fel håll, så klämde lite med en tång och nu är det tätt.
Så idag blev det en tur till garaget och för första gången var det bara att sätt sig i bilen, vrida på nyckeln och sen ge sig ut och köra. Och herregud så kul det är med v8 i en e30 Det blev lite landsväg runt garaget, vill dock inte åka allt för långt än. Men nu känner jag mig så pass trygg med bilen att jag litar på att den funkar. Ratten står lite snett och mätarhuset erbjuder ingen som helst vettig information. Men vad gör det, oljetrycket ser bra ut och vägarna var torra och fina Även tempen höll sig mellan 90 och strax under 100 grader beroende på hastighet och trafikförhållande. Jag ska fixa lite plåtar i fronten som styr luften in i kylaren för att förbättra kylningen lite. Men nu fungerar bilen som just det, en bil. Det är bara att sätta sig, vrida på nyckeln och ge sig ut på landsvägarna. Nu ska bara allt det där mer eller mindre viktiga som fungerande mätare, an annan utväxling i bakvagnen, en krängare bak och lite andra smågrejer fixas. Sen blir det nog en tur till Sviestad när tillfälle finns och studentekonomin tillåter _________________ BMW e30 v8 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 340i: Stillestånd i väntan på garageplats | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 12 besök senaste veckan (17125 totalt) |