Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil 3D-printtråden! | << 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 36 besök senaste veckan (34699 totalt) |
Jag gjorde en pod med en kille som kan lite. Tänkte att ni kanske skulle uppskatta den här.
https://spotify.link/zk8WJxcO6Cb _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Bambu Lab är väl de som håller på ta över marknaden och som är mest innovativa. Har själv en X1-Carbon som jag är mycket nöjd med. _________________ H e n r i k _ S t e n b e r g |
||||
Jag hade sneglat på en mk4 kit, sugen på att uppgradera från min mk3s men kan inte riktigt motivera det för stunden så länge min funkar. Bra support, det mesta är open source och reservdelar är smidigt och lätt. Sen stöttar jag gärna en europeisk tillverkare om jag kan. Skönt att slippa behöva tuna å fippla, tar bara färdiga profiler ut databasen för det material jag ska ha och kör med väldigt bra resultat. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Tänkte rita lite småskit i Fusion360 och funderar på om jag gjort nån konstig inställning eller om de tagit bort möjligheten att editera solidmodeller? Startade en ny modell och gjorde ett par extrude, noterade att deras taper blev år fel håll så jag tänkte fixa det men hittar ingen möjlighet att editera. Soliden står bara som "body" i trädet och inga features är synliga trots att modellen står som "editable.
Vill minnas att jag editerat såna saker förut? Hur tjocka skall man göra små obelastade saker som bara skall hålla en liten givare på plats? funkar 2mm eller skall man köra 3? Edit, de hade tydligen lagt en liten "tidslinje" längst ner i förnstret istället för att ha ett feature träd i fönstret som alla andra (hade de inte det förut?). _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Hade samma fel och nu var det ett tag sedan men här är en guide hur det blir gratis för hobbyfolk https://youtu.be/WIEiUXKaQYY _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Fusion360 eller FreeCad, vad är nästa steg efter TinkerCAD? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Kör också Onshape privat och tycker det funkar bra, enkelt att dela med andra också om man (som jag) tex låter en kompis skriva ut saker åt en.
|
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Kul! Det är i CADen tiden ligger, framförallt om man vill göra lite mer komplicerade delar men som också är anpassade för printprocessen redan från början, men när man får bra kläm på det öppnas dörren för mycket kul projekt. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Du vet att det finns en X1E - E för engineering.... nej jag vet inget om skillnaden men.... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
https://bambulab.com/en/x1e Inte något direkt som man som privatperson behöver. Krypterat Wifi och Ethernet behövs inte, Wifi på X1C är utmärkt. Luftfiltreringssytem kan man bygga själv med Hepafilter/Hållare på baksidan vid utblåset och printa en egen behållare för aktivt kol gjort av kokosnötskal som är syrafria och tar bort all lukt. Det positiva är väl att X1E klara 20 grader mer i nozzletemp (går säkert att byta nozzle på X1C för att klara det med) och att den har aktiv kontroll av temperaturen i skåpet. Det senare är väl mest användbart om man tycker om att printa i filament som har en tendens att warpa så som ASA och ABS. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Första testet, bara pla och 3 delar ihoplimmade.
Mycket enkelt att placera och skriva ut prylar fort. Ska bli kul att testa lite bättre material snart 😊👍 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jag har två filer (för adapter till ventilationsdonet i instrumentpanelen på Opeln. Ska hålla fast universiell 52mm tryck/temp-mätare) som behöver skrivas ut.
Någon i Sthlm som har lust/tid? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Stort tack för erbjudandet Erik. Men jag har en 3D-hovleverantör som var snabb som typ en lasersabel från 1977. Rejsa levererar 24/7/365. Tack från Kermit! _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Snyggt, jag tänkte göra något liknande tlll Speedstern.
Glasfiber/polyester bondar fint med PLA annars. :-)
_________________ Per Axblom |
||||
Ser väldigt fint och slätt ut, har du efterbehandlat på något sätt? Av erfarenhet brukar "trappstegen" bli ganska långa när man printar en vinkel så nära horisontellt. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Senaste misstaget i 3D-världen...
Innan jag drog igång en 24h-print så tänkte jag testa att skriva ut en i halvskala, bara för att se att det fungerar. Ändrade allt i Pruslaslicer, etc, etc. Drog igång skrivaren och den tuggade på bra så gick därifrån, när jag kom tillbaka några timmar senare stod den och skrev "i luften" med stepmotorn till extruderna rörde inte på sig. Slog av skiten, pillade på kontakter, mm. Slog på den igen, drog igång uppvärmning för PLA och sen fungerade den igen som den skulle. Säkert glapp. Idag drog jag igång skrivaren igen, gick därifrån och kom tillbaka efter en lite stund. Samma sak igen, stepmotorn till extrudern stod stilla. Istället för att slå av så började jag tittade på vad skrivaren sa om saker.... hm... Nozzletemp på 20 grader? SÅ jag har lyckats ändra i slicern så att efter första lagret så ska nozzle hålla 20 grader, och under ~170 gra der så slår skrivaren av extruderingen för det är för kallt. Suck, att det tar sån tid att hitta sånt fel jag själv gjort. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Printade i ABS för första gången, använde Bambu Labs egna ABS. Deras profiler för filament är utmärkta så dom ändrades inte, däremot ändrade jag inställningarna för projektet (hastighet och accelaration bl.a.). Läste på lite innan och vad jag hittade var att ABS inte ska gilla låga lagerhöjder utan hellre över 0.20 mm och inte heller mycket infill. Men man gillar ju att prova sig fram, dessa är printade i 0.08 mm lagerhöjd och är helt solida (ingen infill med tillräckligt med väggar för att göra dom helt solida). Sömmen är minimal och finishen utmärkt, kräver lite slipning för att få helt släta vilket är att förvänta.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Skruva banåkabil 3D-printtråden! | << 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 36 besök senaste veckan (34699 totalt) |