Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru Type-RA H6 "GT3" -00 "FRANKEN" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 6 besök senaste veckan (21246 totalt) |
Kul att få vara med att testa något man inte själv har gjort innan heller. Har lite fler material hemma nu om det inte skulle funka. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Det gick rätt fort om jag minns rätt, kanske en vecka eller så. Det är ju skitenkelt att testa, släng ner en stump och se vad som händer. Olika tillverkare använder olika tillsatser, så det är möjligt att dom reagerar olika. Jag hade nog kört Prusa PCCF, det är mitt allround material på varma bitar _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Hah, spännande! Sen kan man ju också fundera på vad E85 har för effekt på plasten emot E5 bensin. Som sagt, får väl se vad som händer. Får inspektera ofta och försöka på en uppfattning när jag väl har börjat köra bilen med denna motorn. Just nu sitter grejerna på en orginalmotor också som blir lite testbänk innan jag fått ihop trimmade maskinen efter toppras, så utmärkt tillfälle att prova _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Juste. Jag kommer ju behöva en modiferad motorhuv för att få dessa att andas ordentligt (och ens kunna stänga..).
Är det något som vet någon som kan modifiera en org huv alternativt tillverka en plasthuv? _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
En skillnad mellan supran och denna är ju att spjällen sitter mellan tratt och spridare. Borde inte komma bensin dit.. I videon ser man att det kommer bränsledimma med stängt spjäll, inte med öppet.
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Nu kommer kemisten fram här om jag kommer ihåg teorin rätt:
Bensin och motorolja är väldigt opolära molekyler. För att få restistiens mot opolära vätskor bör en plast med hög polaritet väljas i denna applikation. Det finns listor på polariteten hos olika plaster, leta upp de som är mest polära och ni hittar de som är mest resistenta mot bensin och motorolja. Dock kommer det mot en kostnad mot vattenresistens, som är bland den mest polära molekyl vi har. Ni måste alltså välja bland alla egenskaper. Kontentan är att jag inte hade litat på plast långsiktigt i denna applikationen... _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Kan man tillämpa "lika löser lika" här? Då borde nylon eller polykarbonat vara lämpligt då de har en förmåga att absorbera vatten (måste torkas innan printing) och således motstå bensin/olja bäst av alternativen som finns. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Fick tag på en beggad huv till en sugis, dvs utan scoop. Började kapa och dona för gasspjällen, eftersom topparna inte är symmetriska så ser det lite konstigt ut som det är nu, men planen är att fixa någon typ av scoop. Vet inte om man skall köra 1 stort scoop eller 2 små. Vad tycker ni?
Skall fixa rostskydd och lister kommande dagarna. Sedan ett litet klipp på injusterade spjäll _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Ojsan, Kerstin...
...Liten undran, hur hade du tänkt lösa det med luftfilter? Sitter motorn stummonterad? Det blir ju annars lite klurigt om motorn rör sig typ 1-2 cm i sida vid gaspådrag, med så kort avstånd till huven. Eller kommer det bli typ en "skumgummi-matta" inne i scoopet? _________________ Magnus Falk |
||||
Som du ser på klippet är motorn inte stummonterad (ännu..?)
Min plan är att prova köra sådana här: Dom är ju mjuka så borde inte vara någon fara. Trattarna är mellan 10cm och 3.5cm från huven i höjdled och underkant (mest utrymme längst in). Sedan skulle det ju vara optimalt om man byggde som en luftfilterbox som sluter ner runt spjällen och sitter i undersidan av huven. I värsta fall får man kapa mer, men ville hellre ha att ta av än att kapa för mycket på en gång _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Ja jag tror det med Synd att vintern kom tillbaka nu igen, tar nog ett tag innan jag kan provköra _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Sånna trattfilter brukar ju ge lite mindre effekt än större filterelement vad jag sett, men det kanske är enklast tills vidare.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Ja jag har gjort lite research på det där. Den avgörande faktorn verkar vara höjden. Man kan se att det tydligt ger mer effektförlust ju kortare trattfilterna är. Den magiska gränsen verkar vara runt 10cm, där effektförlusten (jämfört mot helt öppet) ligger runt 1-3% på de olika effektmätningarna jag kollat. Går man kortare än så blir effektförlusten betydligt större, och högre än så blir det knappt någon skillnad. Sämst var sådana där meshfilter man sätter direkt på tratten. Dessa pipercross ovan är 110cm, och de filter som konsensus verkar vara är bäst för applikationer där man behöver filter på trattarna. Allra bäst är såklart att ha en luftbox runt trattarna och använda ett filter på annan plats, men medans detta är en "proof of concept" så lägger jag inte energin på att bygga det förrän jag vet ifall konceptet fungerar över huvud taget _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Jag körde med pipercross för ett antal år sen på se7en, men det byggdes om till en slimmad filterbox för att rymmas innanför ramen/huven. Och den har ju bara blivit gatmappad ej körd i bromsbänk så jag vet inte effekt skillnaden, men det blev en hel del mappning vid bytet, och mest ändring vid tomgången och lätt last. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Ja det kan jag tänka mig. Nu för tiden är ju spruten så smarta så mycket mappar ju sig själv _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Första provkörningen med gasspjällen. Konstaterade på en gång att det behövs större utväxling på vägen då vakuumet från motorn är så starkt att det är riktigt trögt att gasa från stängt spjäll.
Skall försöka skissa på en trissa med större diameter för vajjersplitten. Monterade lite list i huven också _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Hallå! Dags för en uppdatering!
Har fortsatt i lagom tempo med gasspjällen. Fick ett större hjul till vajrarna printat åt mig (9cm dia vs 5cm) och det gjorde gasen mycket jämnare och stabilare, så en stor förbättring. Dock är det fortfarande på gränsen till okörbart på 1an och 2an från 0-gas. När bilen är avstängd känns gasen bra, så gissningsvis har det att göra med vakuumet när motorn är igång. Har en teori om att man kanske kan öppna spjällen mer i grundläget för att få en mindre påverkan på bladen, men då får man ju försöka få ner tomgången med tändning och soppa istället. Har just nu typ 16-17 grader förtändning, så finns ju lite att leka med där. Hur som helst var det iaf så pass mycket bättre med nya hjulet så att jag kunde fixa en bränslemapp och provköra på riktigt. Med samma tändning och kamjustering som innan så vart resultatet ungefär så man hade kunnat vänta sig med såhär korta trattar, finns ingen effekt i mitten men massor i toppen. Gick dock från 83-84 i VE till hela 94-95 vid 6500 varv! Med tanke på att alla parametrar annars är samma så måste det ses som en liten vinst, och att konceptet är värt att gå vidare med. Det är dock solklart att trattarna är för korta för varvregistret då effekten kom ordentligt vid 6000 och det inte klingade av vid varvstopp (7300) utan allt pekade på att den ville vidare. Så nästa steg i det hela är att försöka hitta rätt trattlängd. Eftersom innerdiameter är exakt 2 tum så kan jag köpa lite rör och kapa till i lite olika längder för att se hur kurvan rör sig. Jag tror att jag har lyckats estimera att avståndet från ventil till trattöppning skall vara runt 295mm baserat på motorparametrar, kamduration och varvtal. Går såklart inte att veta exakt utan att mäta hastigheten på insugsluften, men det är en utgångspunk åtminstone Eftersom våren nu är här så har jag satt tillbaka originalinsuget tillsvidare så att jag kan åka och besiktiga bilen och njuta av lite körning. Det tog 1.5h att byta från gasspjällen till original, och ett enkelt knapptryck för att ladda in andra mappen, så det är helt klart inga bekymmer att hoppa fram och tillbaka _________________ Tim Törnblom Franken - Subaru Impreza GT3 H6 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Subaru Type-RA H6 "GT3" -00 "FRANKEN" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 6 besök senaste veckan (21246 totalt) |