Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Anglia 101E 1958 | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20 >> 189 besök idag (29460 totalt) |
Nu spånar det iväg lite men en annan aspekt som fick mig att sikta på insprut i framtiden för min bil är att jag tänker att ett mappningsbart sprut är lättare att anpassa för ev. syntetbränslen som kan komma framöver.
Kommer nog dröja innan vi är i den situationen men lika bra att vara redo tänker jag _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
E-bensin ska ha samma energiinnehåll som fossilbensin, inte lägre som E85. Sen finns lite olika sätt att tillverka syntetisk bensin. Det investeras mycket för sådant i Tyskland som de kallar Elektrobensin som vi sällan ser något om i media. _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
Gjort klart kåpan till rattstången och blinkersspaken. Blev visst ingen bra bild på det men blinkersspaken är även den som håller fast hela kåpan numera. Lite moddad spak från Capri, tuta och hel/halv-ljus också. Tuta och blinkers är inkopplat och funkar, ska skaffa en säkringshållare och dra lite el till den innan jag drar för hel/halvljus. Finns en (1) säkring på hela bilen annars...
Sen kunde jag inte hålla mig. Teori: 1600-svänghjul 10kg, 1100-svänghjul 7kg. 1600 har större lamell och tryckplattan än 1100. Svarva 1600-svänghjul lättare=borde balanseras efteråt (jag är snål). Stifta om 1100-svänghjul=gratis, och skiter det sig har jag ett orört org. svänghjul att sätta dit. Kapade loss bakersta delen på 1100-veven, och svarvade en hylsa som passade på lagerläget. Satte upp det i svarven på jobbet och tog ett litet slick på hela ytan och tog upp den lite i mitten för lamellen (lika som 1600-svänghjulet) Den svarvade hylsan som vev-stumpen passade i passade av en händelse i pelarborren hemma.. Monterade 1600-hjulet och hittade positionen för ett styrstift.. Sen var det bara att flytta svänghjulet två hack i skruvhålen och borra dom andra två styrhålen, göra motsvarande för skruvarna och sen knacka in pinnarna så var det klart passade jättefint på och i min värld är det inte sämre än original iallafall! Väntar på en ny lamell så jag kan skruva på det på motorn bara. Okej jag tycker det är lite kul med sånt här också, inte bara för att jag är snål och inte vill balansera Blev ett litet backjobb på bromspedalen också, tog i lite i rattstången. Smalnade av den lite och boxade den, nu går den precis fritt även om det är tight Vi När lamellen dyker upp blir prio att montera koppling, låda och lyfta i motorn |
||
Tackar
Lämnar dom här bilderna här så länge, kommer kanske något mer utförligt lite senare. |
||
Tack
Som sagt motorn är i! Gick inte alls smärtfrit t tog i typ överallt, klar skillnad att montera komplett motor med låda än löst block och topp, men det gick till slut när jag skruvat bort lite saker.. Hade aldrig provat med gaslänkage heller, fick plats precis. Blev bra med anslutningarna till värmepaket iallafall Har kopplat all el i motorrummet och snyggat till lite lagom. Termostathuset ska jag försöka svetsa om i en bättre vinkel. Vy underifrån, kanske inte så intressant.. har dragit åt allt i framvagnen. Ingen hjulinställning alls men det ser inte allt för tokigt ut. Måttat lite med grenrör. Original passar rakt av, det halvtaskiga extraktörröret passar inte all och tar i på flera ställen.. har börjat kapa upp det och pussla lite, får se vad det blir av det.. Använde ju min andra tank till torpedväggen, så det här blir nästa semi-permanenta tank. Gör nog enklast möjliga fäste, typ en ram av vinkeljärn som den står i som bultas i golvet och sen band/spännband över? Har pysslat med elen invändigt också. Blev en liten "central" med säkringar och ett huvudrelä som går på tändningslåset. Original startknapp drar en brytare som drar ett relä till solenoiden, även torkare inkopplad med original knapp som drar i en brytare. Lite rörlig bild på det ovan, plus lite obligatorisk torrbrytning när man har 3 fungerande pedaler och en växelspak allt kändes bra och helt okej med plats för fötterna. |
||
Kunde inte hålla mig inget grenrör och lite eldsflammor både här och där, men en skön känsla!
Kan passa på att fråga om vevhusventilation: Har en slang från oljefällan på blocket och en från ventilkåpan, dra båda till luftfiltret? Eller separat behållare? |
||
Motorn startad, vilken härlig milstolpe!
Jag hade dragit vevhusventilationen till luftfiltret, annars är risken stor att du får en ständig oljedoft i motorrummet som om du har otur letar sig in i kupén. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Har hänt lite sen sist.
Termostathuset är omsvetsat och kylslangar monterade. Sen började jag bygga om extraktorröret istället för att köra original limpa. Absolut ingen eftertanke på design utan jag fick det att passa med det jag hade hemma, är väl inte så kinkigt på den här motorn i nuvarande utförande Lite färg och bandage, mest för att skydda hastighetsmätarvajern som går där. (Har stripe-at den mer åt sidan också) Sen gjorde jag det där jag inte skulle göra, pillade på något som var färdigt.. Stört mig lite på att den varit för hög bak, kändes nästan högre än innan fast jag byggt in lite mer säkning än vad jag hade innan..inbillning? Eller kan för hårda gasdämpare trycka upp den lite? Känsliga läsare varnas för stötande text och bild.. Tog isär bladfjäderpaketen, vände den andra fjädern uppochner och satte den överst och tvingade ihop allt. Otroligt mycket raggar/epa-meck men äh.. det gick bra iallafall och den blev ca 5cm lägre, ser bättre ut! Känns som den blev lite styvare också vilket bara är positivt. Svårt med bilder i garage och svarta hjul i skugga. Problemet är att jag skulle vilja ha ner den lite till i fram, vilket innebär att bygga om fjäderbenen med kortare stötdämparinsatser om det ska bli bra.. vi får se vad som händer. Den är fortfarande inte superlåg, tror det är 16-17cm till tröskeln ungefär. Börjat göra fäste för tanken men fick slut på gas. Har ett par problem dock. Motorn går men baktänder kraftigt vid snabba pådrag, typ smäll och eld ur förgasaren. Jag har inte rört fördelaren och strobbade tändningen och det såg väl okej ut. Ska kolla ventilspelen så inget sånt spökar, annars vet jag inte riktigt.. Sen verkar det inte bättre än att värmepaketet läcker.. var tätt förut; men nu när jag fyllde upp systemet så rinner det sakta ner på torpeden på insidan.. lite surt. |
||
Hur mår förgasaren då, flottörnivå ok och bränsleblandningen är inte för snålt ställd?
Om den går bra på tomgång kan man väl anta att tändkablarna sitter rätt, tändföljden på dom här är ju 1243 och inte 1342 som på det mesta annat. _________________ Mikko Isotalo Ford Cortina 1965 |
||
Jag har inte gjort någon omfattande felsökning än men kort summering:
Motorn gick när jag köpte den, har inte rört förgasare eller fördelare. Kollade tändning med stroblampa lite snabbt och den låg strax innan tdc på tomgång (men hoppade runt väldigt mycket tyckte jag) vid försiktig gaspådrag ökade det mot 10-15 grader. Får kolla ordentligt vid tillfälle, samt ventilspel. Det är mest vid "snabba" pådrag det smäller, försiktigt så går det att gå upp i varv. Tog ju bort en grunka från insuget som jag tror är nån sorts deaccelerationsventil, stryper bränsle vid motorbroms? Fördelaren har två anslutningar på klockan, en till insuget och en till innan spjäll. Har en vanlig fördelare från en 1100 (den känner ju du till Mikko ) att prova med också. Grunkan.. exakt hur den fungerar vet jag inte och vad slangen till ovankant flottörhus gör.. kankse skulle låtit skiten sitta Nåja det löser sig nog med lite mer felsökning, kardan och lite annat borde kanske vara prio |
||
Blev ett avgassystem ikväll. Inte sett fram emot det direkt men det måste ju göras.. velade lite hur jag skulle göra, förra sommaren hade jag vanlig böj över bakaxeln men tyckte det klonkade och tog i. Bestämde mig för att prova dra den rakt under bakaxeln, är ju lite lägre och lite styvare än sist.
Byggde det med bilen upphissad och la den i princip emot bakaxelröret (för att få det så högt som möjligt) och försökte dra det så tight mot golvet som möjligt. Flexrör mot grenrör och ett stadigt gummifäste längst bak. Blev nöjd faktisk, över förväntan! Frigång överallt, inget som tar i när det fjädrar in (eller ut) och markfrigång blev inte sämre än vad det skulle blivit annars. Fick kapa upp reservhjulsbaljan lite, den är ändå lite rostig så ska väl bort så småningom måendet orkar jag inte greja med nu, så lappar nog ihop hålet på enklast möjliga sätt så länge. |
||
oval rund långt bak, så den kommer låta gott!
Kul med alla uppdateringar, jobba på! _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Jag jobbar på! Nu börjar det nästan bli nära..
En kritisk punkt är struken på listan - kardan! Blev inte riktigt som jag tänkt när jag svarvade bort svetsen från escortknuten, som var friktionssvetsad. Men hade en utvändig yta som var svarvad från fabrik så gjorde en hylsa som passade över den och över kardanröret, blev bra presspassning på allt. Borrade även några hål och punktsvetsade där röret slutar i hylsan. Monterade på bilen och klockade in samtidigt som jag punktade. Efter helsvetsning så slog den mindre i den ändan än i den orörda så helt dåligt kan det inte blivit Sen gjorde jag klart fästet för tanken, blev bra och stadigt tycker jag. Som tankband använde jag hålband som jag trädde en avklippt cykelslang över. Fick även i en tankmätaren i tanken, svarvade en tjock ring som jag gängade hål i som jag har på insidan. Tänkte att det skulle ge jämnare tryck och öka chansen att det blir tätt Löste också läckaget med värmepaketet, var jag som var optimistisk och drog på slangarna trots att värmepaketet hade mindre anslutningar. Våldade på mindre slangar på motorns anslutningar istället och nu verkar det vara tätt, inte lika bra dragning tyvärr då dom böjs lite dåligt men får se hur det funkar, är ju en sommarbil ändå.. Avslutar med en helhetsbild, så gott det går i det lilla garaget. Blir sugen på att se den i det fria, och tvätta den ordentligt.. Har en halvseriös deadline på 25/5, då är det ett hillclimb i Filipstad som https://www.hjulhalja.se/ arrangerar, hade varit lite kul att köra. Men skulle vilja få några mil på den innan jag ger mig iväg på en sån tur.. nåja går det så går det! |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Anglia 101E 1958 | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20 >> 189 besök idag (29460 totalt) |